تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 16:00
کد خبر : 141597

صباح زنگنه: عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل سخت‌تر می‌شود

صباح زنگنه: عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل سخت‌تر می‌شود

امروز صبح با شروع عملیات طوفان الاقصی شهرک‌نشین‎های اسراییل در اطراف غزه غافلگیر شدند و مقاومت حماس توانست شوک بزرگی به اسراییلی‌ها وارد کند. صباح زنگنه در مورد این حمله گسترده گفت: بدون شک با اتفاقات امروز احزاب تندرو صهیونیست ها باز به نتانیاهو فشار می‌آورند و او از ابزار نظامی علیه مردم فلسطین استفاده

امروز صبح با شروع عملیات طوفان الاقصی شهرک‌نشین‎های اسراییل در اطراف غزه غافلگیر شدند و مقاومت حماس توانست شوک بزرگی به اسراییلی‌ها وارد کند. صباح زنگنه در مورد این حمله گسترده گفت: بدون شک با اتفاقات امروز احزاب تندرو صهیونیست ها باز به نتانیاهو فشار می‌آورند و او از ابزار نظامی علیه مردم فلسطین استفاده می‎کند و روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی هم برای دولت نتانیاهو سخت‌تر خواهد شد.

اقتصاددان: امروز صبح در پی حمله سنگین راکتی و موشکی نیروهای حماس آژیرهای خطر تمام شهرک‌های اسراییل در نزدیکی نوارر غزه به صدا در آمد. حمله گسترده راکتی و زمینی امروز نیروهای جنبش فلسطینی حماس به اسرائیل از جهات متعددی بی‌سابقه و غافلگیر کننده بوده و تل آویو را در شوک بزرگی فرو برده است. در این عملیات تاکنون ۲۲ صهیونیست به هلاکت رسیده‌ و بیش از ۵۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های «شهید عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش حماس ضمن اعلام آغاز عملیات طوفان الاقصی، تاکید کرد: پس از نفوذ اعضای مقاومت به قلب اراضی اشغالی، وضعیت جنگی اعلام می‌کنیم.

از سوی دیگر رادیو اسراییل نیز از ورود نیروهای مقاومت به داخل شهرک‌های اطراف غزه و تیراندازی در این شهرک‌ها خبر داده است.

صداهای انفجارهای متوالی در غزه نیز به دلیل تلاش سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های شلیک شده مقاومت شنیده شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گفت، سامانه گنبد آهنین برای مقابله با حملات گسترده به شهرک‌های اسراییل‌نشین فعال شده است.

همچنین رسانه‌های عبری زبان همچنین در خبری دیگر اعلام کردند، اینترنت جنوب اراضی اشغالی قطع شده است. طبق این گزارش، به دلیل وجود ویدیوهایی از کشته‌ها در شهرک‌های صهیونیست نشین اینترنت شهرهای جنوبی قطع شده است.

رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که تعداد سربازان ارتش اشغالگر اسراییل که در عملیات طوفان الاقصی کشته شدند، بالا بوده و قابل شمارش نیست. از طرف دیگر ارتش اسرائیل حملات هوایی تلافی جویانه در نوار غزه را آغاز کرده است.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل گفته است: ما اکنون در وضعیت جنگی به سر می‌بریم. در تلاشیم تا شهرک‌های مجاور غزه که در اختیار نیروهای مسلح (مقاومت فلسطین) هستند را آزاد و کنترل آن را در دست بگیریم. دستور فراخوان نیروهای ذخیره ارتش را صادر کردم. بدون شک حملات غافلگیر کننده امروز، دولت نتانیاهو را در برابر یک شکست اطلاعاتی و امنیتی قرار می‌دهد و شاید باید گفت دولت او با شکست بزرگی روبرو شده است.

در خصوص این حملات گسترده صباح زنگنه، کارشناس مسائل اسراییل به اقتصادآنلاین گفت: منطقه فلسطین اشغالی همواره شاهد حوادث و اتفاقات بسیاری بوده است. به این دلیل که همچنان رژیم صهیونیستی بر اشغال سرزمین‌های فلسطینی اقدام می‌کند. همچنین به بازداشت و شکنجه فلسطینی ها و به شهادت رساندن آنها ادامه می‌دهد. از طرف دیگر مردم فلسطین به لحاظ حقوق اجتماعی، سیاسی و حتی تعیین سرنوشت خود محروم هستند و نادیده گرفته می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: همچنان سرنوشت مردم فلسطین در دست یک دولت بسیار ضعیف و ناتوان به اسم دولت خودگردان است. از طرف دیگر تحت محاصره کامل رژیم صهیونیستی قرار دارد. هر حقی از فلسطینی‌ها گرفته شده و امکان یک زندگی عادی از این مردم گرفته شده است.

زنگنه بیان کرد: این شرایط برای فلسطینی‌ها قابل تحمل نیست. از این رو در برابر صهیونیست‌ها یا گاهی نیروهای امنیتی دولت خودگردان اقدام به مقاومت می‎کنند و آن محدودیت ها را نادیده می‎گیرند. در جاهایی هم این اعتراضات و مخالفت‌ها فوران می‌کند به صورت یک جنبش، حرکت و اعتراض گسترده و یا استفاده از ابزارهای مختلف مقاومتی صورت می‌گیرد. اوج این قضایا را د غزه و حتی کرانه غربی رود اردن که دولت خودگردانی وجود دارد، شاهد هستیم. حتی نسبت به فلسطینی‌هایی که در قدس شریف، شهرک ها و شهرهای مختلف اعمال زور صورت می‌گیرد. مردم فلسطین به این ظلم‌های مستمر اسراییل پاسخ می‎دهند. حال به صورت شلیک خمپاره، موشک یا به هر صورت دیگری که برای آنها مقدور است، اقدام می‎کنند.

این کارشناس اشاره کرد: طبعاً در برابر این اقدامات هم رژیم صهیونیستی اقدامات وحشیانه‌ای انجام می‎دهد و باعث ایجاد فشار بیشتری بر فلسطینی‌ها می‌شود. این روند ضرورت ایستادگی و مقاومت فلسطینی‌ها را بیشتر می‌کند.

زنگنه مطرح کرد: کشورهای غربی هم عملاً به مسئله فلسطین کمتر توجه دارند. به مسئله حمله روسیه به اوکراین بیشتر توجه دارند، در حالی که حمله و تجاوز به هر کشوری محکوم است. آمریکا در سال‌های اخیر نیز به حمایت از رژیم اسراییل می‌پردازد و گاهی صحبت‌هایی از تسلیم دو دولت می‌کنند. عملاً همه اقدامات به توسعه اشغالگری رژیم صهیونیستی منجر می‌شود.

این کارشناس با اشاره به عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل گفت: متاسفانه برخی از کشورهای عربی صحبت‌هایی از بحث عادی سازی روابط با اسرائیل می‎کنند. استدلالی که مقامات کشورهای عربی می کنند یا کردند این بود که اگر با اسراییل مذاکره کنیم و رابطه برقرار کنیم، می‌توانیم به حفظ حقوق فلسطین کمک کنیم. متاسفانه متوجه نشدند که اقداماتی که تاکنون صورت گرفته مانند اقدامات موافقتنامه کمپ دیوید فقط تصویر زیبایی دارد و به هیچ‌ عنوان به نتیجه نمی‎رسد. دو کشور اردن و مصر تحت فشار اقدامات یکجانبه و ضرر زنده رژیم اسرائیل هستند و هیچکدام از موافقتنامه‌های صلح یا گفتگوها از کمپ دیوید گرفته تا اسلو یا سایر منجر به عقب‌نشینی اسراییل نشده، بلکه به ضایع کردن حقوق مردم منجر شده است. لذا مردم فلسطین احساس می‌کنند باید به خودشان متکی باشند و خودشان از حقوقشان دفاع کنند.

درمورد شرایط نتانیاهو بعد از اتفاقات امروز زنگنه گفت: نتانیاهو با وجود همه تخلفات قضایی که داشته و پرونده‌هایی که هنوز برای محاکمه باز است، دولتی تشکیل داده که شامل تندروترین، متعصب‎ترین و افراطی‌ترین افراد است. با وجود این رویه عملاً رژیم صهیونیستی در درون با مشکلات جدی مواجهه است که نمی‌تواند با یک تصویر روشنی به عقد قراردادهایی با کشورهای دیگر اقدام بکند. بدون شک با اتفاقات امروز احزاب تندرو صهیونیست ها باز به نتانیاهو فشار می‌آورند و او از ابزار نظامی علیه مردم فلسطین استفاده می‎کند و روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی هم برای دولت نتانیاهو سخت‌تر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....