تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 19:40
کد خبر : 70824

شگفتی خرید مسکن ایرانیان در سقوط لیر ترکیه

شگفتی خرید مسکن ایرانیان در سقوط لیر ترکیه

ایرانی‌ها در ماه گذشته نیز در بازار مسکن ترکیه با خرید بیش از ۱۴۰۰ خانه رکورد تازه به ثبت رساندند و همچنان در صدر سرمایه‌گذاران بازار مسکن ترکیه قرار دارند. آمار خیره‌کننده از خرید خانه توسط سایر کشورها نیز مشاهده می‌شود. در این بین خروج سرمایه سنگین از ایران برای سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه باید

ایرانی‌ها در ماه گذشته نیز در بازار مسکن ترکیه با خرید بیش از ۱۴۰۰ خانه رکورد تازه به ثبت رساندند و همچنان در صدر سرمایه‌گذاران بازار مسکن ترکیه قرار دارند. آمار خیره‌کننده از خرید خانه توسط سایر کشورها نیز مشاهده می‌شود. در این بین خروج سرمایه سنگین از ایران برای سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه باید مورد توجه قرار گیرد.

 گرچه بی‌ثباتی اقتصادی عاملی برای کاهش استقبال از جذب سرمایه خارجی در ترکیه به نظر می‌رسید اما انگار که مطلوبیت سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور با مفروضات اقتصادی متفاوت است. آمار جالب توجه این‌که نه‌تنها ایرانی‌ها بلکه تقریبا شهروندان تمامی کشورهای دیگر بر میزان سرمایه‌گذاری خود در ترکیه افزوده‌اند. به این ترتیب در ماه گذشته در مجموع حدود ۷۴۴۳ خانه در ترکیه به شهروندان سایر کشورها فروخته شده است که رشد ۲۵ درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

رکورد تازه از خرید مسکن در ترکیه

عراقی‌ها ۱۰۷۵ خانه و روسی‌ها ۸۳۶ خانه را در ماه گذشته در ترکیه خریداری کرده‌اند. کاهش ارزش لیر از نگاه ساکنان کشورهای همسایه ترکیه فرصتی برای افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور محسوب شده است. جالب توجه این‌که روس‌ها با جهش ۵۰ درصدی در تعداد خانه خریداری شده نسبت به ماه قبل مواجه شده‌اند.

رویه صعودی افزایش تعداد خرید مسکن در ترکیه توسط سرمایه‌گذاران خارجی در کنار رشد ارزش صادرات این کشور در ماه‌های گذشته این شبهه را ایجاد کرده که شاید افت ارزش لیر عمدی بوده یا اینکه به بیان بهتر دولت اردوغان چندان هم از کاهش ارزش پولی ملی ناراحت نیست. افت ارزش لیر ترکیه رقابت‌پذیری این کشور در صادرات کالا و خدمات بیشتر می‌کند. در لحظه تنظیم این گزارش ارزش هر دلار در برابر لیر ترکیه دوباره به بیش از ۱۴ رسیده بود. روز گذشته در ساعات پایانی معاملات بار دیگر افت محسوس قیمت لیر را شاهد بودیم با این حال این افت چندان دوام نیاورد.

ایرانی‌ها در صدر سرمایه‌گذاری مسکن ترکیه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود ایرانی‌ها در عمده ماه‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۱ صدر جدول خرید مسکن ترکیه میان خارجی‌ها را در اختیار داشته‌اند. ایرانی‌ها از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه نوامبر حدود ۸۵۰۰ خانه خریداری کرده‌اند. با یک فرض منطقی باید گفت که طی ۱۱ ماه گذشته نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار صرفا برای خرید خانه در ترکیه از ایران خارج شده است. این موج خروج سرمایه طبیعتا مختص به خرید خانه نیست و همراه با سرمایه‌گذاری در مسکن احتمالا برای سایر هزینه‌ها و هزینه‌های جاری نیز خروج سرمایه را شاهد بوده‌ایم. زنگ هشدار خروج سرمایه صرفا به ترکیه اختصاص ندارد و گرچه آمار رسمی منتشر نمی‌شود اما احتمالا در کشوری مانند امارات نیز خروج سرمایه سنگینی از سمت ایران رخ می‌دهد. شاید یکی از دلایل اصلی اختلاف محسوس قیمت نیما و دلار آزاد را باید در این موضوع جستجو کرد.

 

امار تجمعی از خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانی‌ها و شهروندان کشورهای مختلف
d66decd2 dda9 4ba3 8167 128a4e167c17 TueDec142021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....