تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 21:00
کد خبر : 137734

شهیدان رجایی و باهنر الگوی تمام نمایی از حکومت واقعی مردمی

شهیدان رجایی و باهنر الگوی تمام نمایی از حکومت واقعی مردمی

غلامحسین طاهری عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : باسلام وتحیات بنام‌الله پاسدار حرمت خون شهیدان (دلنوشته درباره مقام شامخ شهید رجایی) وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أمْواتا بَلْ أحْیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرْزَقُونَ. و کسانى را که در راه خدا کشته شده اند البته مرده مپندار، بلکه زنده اند

غلامحسین طاهری عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

باسلام وتحیات

بنام‌الله پاسدار حرمت خون شهیدان

(دلنوشته درباره مقام شامخ شهید رجایی)

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أمْواتا بَلْ أحْیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرْزَقُونَ.
و کسانى را که در راه خدا کشته شده اند البته مرده مپندار، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى مى خورند.

(رجایی یقین داشت شهید می شود )

مقدمه
حکومت بر مردم، کارگزاران را در موقعیتی برتر قرار می دهد; به گونه ای که جایگاه و شان اجتماعی بالاتری می یابند و نسبت به توده ملت، به تناسب حکومت و جایگاه ناشی از آن، از امتیازات ویژه ای برخوردار می شوند که عمده آنها، «دسترسی به ثروت عمومی و قدرت برتر و . .» است

اگر هدف از دست یابی به مقام کارگزاری و حکومت، خدمتگزاری به خلق باشد، کارگزار، هدف مقدس و الهی را برگزیده است; زیرا امام صادق علیه السلام فرمودند: «من مشی فی حاجه اخیه المؤمن کتب الله عزو جل له عشر حسنات و رفع له عشر درجات و حط عنه عشر سیئات و اعطاه عشر شفاعات کسی که برای برطرف کردن نیاز برادر مؤمن خود گام بردارد، خدای سبحان برای او ده حسنه می نویسد و مقام او را ده درجه بالا می برد و از ده گناه او می گذرد و شفاعت ده نفر را از او می پذیرد
*****

انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۶۰ ساعت ۳ عصر در تهران در خیابان پاستور و در طی برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی کشور با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت صورت گرفت. در این اتفاق محمد علی رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر (در اثر انفجار)، عبدالحسین دفتریان مدیرکل مالی اداری نخست‌وزیری (در اثر خفگی در آسانسور) و یک عابر در بیرون ساختمان شهید شدند. ۶ روز پس از این واقعه هوشنگ وحید دستجردی رئیس وقت شهربانی ایران که در جلسه حضور داشت نیز در اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی دارفانی را وداع گفت و به شرف شهادت نایل گردید .

و اما ناگفته ای در باره یقین رجایی در باره عروجش به لقااله

من در دوران دفاع ومقدس خبرنگار صدا وسیمادر عرب کشور بودم در ان زمان گفتگوی با شهید رجایی در باره تحولات ومنطقه ونقش شهدا داشتم بعد از مصاحبه در منطقه عملیاتی عرب در حصور شهید بروجردی و فرماندهان ارتش داشتم شهید رجایی در گوش من گفت جوان دعا کن من شهید شوم و این اتفاق چند روز بعد رخ داد و نشان دهنده این مطلب بود که او یقین داشت که بزودی عروج ملکوتی خواهدداشت و به فیض شهادت خواهد رسید و این اتفاق افتاد و من به عنوان شاهد عینی هیچ وقت این خاطر ه را فراموش نمی کنم.

واقعیت این است که شهدا براساس آیات قرآن، این ویزگی را دارند و شهید رجایی به دلیل عبور از منیت و نفسانیت در خدا ذوب شده بود و حجاب های ظلمانی را پشت سر می گذارد و به جایگاه ضیافت الله و لقاء الله  رسد

ازخواهر زاده شهید رجایی نقل شده است ؛ درمراسم تنفیذ ریاست جمهوری دایی اش را از تلویزیون مشاهده کرده بود، می گوید: «وقتی حکم تنفیذ توسط یادگار امام خوانده می شد، به چهره دایی نگاه کردم و دیدم خیلی در فکر فرو رفته است . شب که به جلسه آمد، از آن حال پرسیدم، گفت: خوب حدس زدی . من همان موقع به خودم می گفتم: حواست جمع باشد، هرچند حکم رئیس جمهوری تو را از طرف امام می خوانند، ولی تو همان محمد سیاه هستی . من در همان حال می گفتم خدایا به من کمک کن خودم را گم نکنم، قدرتی بده که به مردم عزیز خدمت کنم

واما ازهمسر شهید نقل شده وصیت

بیست روز قبل از شهادت، قبل از ترک خانه برای شرکت در جلسه‌ای مهم، همسر رجایی به او گفت: «پیشنهاد می‌کنم وصیت‌نامه جدیدی بنویسید. وصیت‌نامه قبلی را سال‌ها پیش نوشته‌اید.»
رجایی به یادآورد که در سال ۱۳۵۲ قبل از این‌که به زندان برود، وصیت‌نامه‌ای نوشته بود و آن‌ روز، هشت سال از نوشتن آن وصیت‌نامه می‌گذشت.
کمی فکر کرد. سپس کاغذی خواست تا وصیت‌نامه‌ای جدید بنویسد. او بر روی یک برگ کاغذ دفتر مشق بدون‌ این‌ که پاکنویس کند خوش خط و خوانا و بدون خط‌خوردگی و روان‌ و ساده وصیت‌نامه‌ای نوشت و آن را به همسرش داد. نکاتی که در این چند خط به آن‌ها اشاره‌ شده، بسیار قابل تأمل است

(متن وصینامه شهید رجایی)

بسم الله الرحمن الرحیم
این بنده کوچک خداوند بزرگ با اعتراف به یک دنیا اشتباه، بی‌توجهی به ظرافت مسئولیت از خداوند رحیم طلب عفو و از همه برادران و خواهران متعهد تقاضای آمرزش خواهی می‌کنم.
وصیت حقیقی من مجموعه زندگی من است. به همه چیزهایی که گفته‌ام و توصیه‌هایی که داشته‌ام در رابطه با اسلام و امام با انقلاب تأکید می‌نمایم.

به کسی تکلیف نمی‌کنم ولی گمان می‌کنم اگر تمام جریان زندگی مرا به صورت کتاب در‌آورند برای دانش‌آموزان مفید باشد.
هر چه از مال دنیا دارم متعلق به همسر و فرزندانم می‌باشد. کیفیت عملکرد را طبق قانون شرع به عهده خودشان می‌گذارم.
برادرم محمدحسین رجایی وصی و همسرم ناظر و قیم باشند.
خدای را به وحدانیت، اسلام را به دیانت، محمد(ص) را به نبوت و علی و یازده فرزندان معصومین علیهم‌السلام را به امامت و پس از مرگ را به قیامت و خدای را برای حسابرسی به عدالت قبول دارم و از دریای کرمش امید عفو دارم.
این مختصر را برای رفع تکلیف و تعیین خط ‌مشی برای بازماندگان و بر حسب وظیفه شرعی نوشتم وگرنه وصیت‌نامه این‌ بنده حقیر با این همه تحولات در زندگی در این مختصر نمی‌گنجد و مکّه، حج بیت‌الله بر من واجب شده بود امکان رفتن پیدا نشد. اینک که به لقاءالله شتافتم این واجب را یکی از بندگان صالح خداوند به عهده بگیرد. ثلث اموال به تشخیص بازماندگان به «خیرالعمل» صرف شود و اگر به نتیجه قطعی نرسیدند به بنیاد شهید بدهید.
محمدعلی رجایی
****
خصوصیات اخلاقی شهبد رجایی در اموز است تواضع، کارکردن برای خدا و مردم و توجه به آحاد مردم از جمله سالمندان که برای آن ها طرحی راه اندازی کرد که افراد سالمند بالای ۶۰ سال ماهیانه حقوقی را دریافت کرده تا به صورت آبرومند زندگی کنند از جمله خصوصیان این شهید بزرگوار است.
لزوم مطرح شدن رفتار و سلوک شهید رجایی در جامعه این است که ملت ما بر خادمانی از این نوع در جامعه نیاز دارد و دیگر اینکه ملت ما مدیون شهید رجایی است که او برای هر قشری از جمله معلمان، وزیران و رئیس جمهور یک الگوی نمونه است.
در این‌باره سخن امام خمینی (ره) که می فرمایند: «رجایی مردمی بود که از زمان دست فروشی در بازار تا ریاست جمهوری در روح تاثیر خاصی ایجاد نشد و همه می دانیم که از چقدر مرد متعهد و خدمتگزار بود»
شهید رجایی مردی با اخلاق بود که همه کارهای خود را از روی اخلاص انجام می داد.
اگر مدیران و مسئولین جامعه ما، رفتار و کردار شهید رجایی را نمونه و الگوی خود قرار دهند و همانند او به مردم و جامعه خدمت کنند جامعه ما با پیشرفت زیادی مواجه خواهد شد.
و در یابان این جمله سردار دلها شهید سلیماتی چه زیباست‌و مصداق شهیدان رجایی و باهنر است که فرمو د؛
شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می شود. تمام شهدا دارای این مشخصه هستند.
روحشان شاد و راهشان پر رهرو

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....