تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 12:43
کد خبر : 163631

شلیک به شاخص کل

شلیک به شاخص کل

طی چند ماه اخیر سایه سنگین جنگ و تنش روی بورس تهران سنگینی می‌کند و همین سایه باعث شده که بازار بهانه‌ای قدرتمند برای عقب‌نشینی و ریزش داشته باشد. چند روزی می‌شود که سایه اقدامات تلافی جویانه احتمالی ایران به اسراییل بر روی بازار سرمایه ایران سنگینی می‌کند و حتی به نظر می‌رسید که جمعه

طی چند ماه اخیر سایه سنگین جنگ و تنش روی بورس تهران سنگینی می‌کند و همین سایه باعث شده که بازار بهانه‌ای قدرتمند برای عقب‌نشینی و ریزش داشته باشد. چند روزی می‌شود که سایه اقدامات تلافی جویانه احتمالی ایران به اسراییل بر روی بازار سرمایه ایران سنگینی می‌کند و حتی به نظر می‌رسید که جمعه شب شاهد حمله‌ای هرچند خفیف باشیم اما آسمان کشور در آرامش بود.

داستان از این قرار است که اسراییل در روز ۱۳ فروردین با شلیک شش موشک، کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را هدف قرار داد و چندین فرد مهم و سرتیپ پاسدار شهید شدند. پس از این حمله اغلب مقامات سیاسی و امنیتی کشور در جمله‌ای مشترک اعلام کردند که «حمله اسراییل به کنسولگری ایران، بی‌پاسخ نخواهد ماند».

بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های آن سوی کشور بر عقیده بودند که ایران واکنش شدید نسبت به اسراییل نشان خواهد داد و بنابر احتمالا شاهد یک جنگ سنگین میان ایران و اسراییل باشیم. روزنامه اسراییلی «یدیعوت آحارانوت» روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع نوشت: «انتقام در راه است. چه بسا، فرض بر این است که خیلی زود و در همین چند روز آینده باشد.» راز زیمت، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل نیز در اظهارنظری گفته است: «برای ایران خیلی سخت خواهد بود که تلافی نکند.»

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   بلومبرگ نیز روز چهارشنبه ۲۲ فروردین گزارش داد: «امریکا و متحدانش بر این باورند که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن، به زودی حملات موشکی یا پهپادی عمده‌ای را به اهداف نظامی و دولتی اسراییل انجام خواهند داد. در همین حال، گزارش شده که سه فرزند اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسراییل در غزه کشته شده‌اند.» شاید به همین دلیل باشد که برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه، لهستان و بریتانیا روز جمعه ۲۴ فروردین، به شهروندان خود نسبت به سفر به اسراییل، سرزمین‌های فلسطینی و در برخی موارد منطقه وسیع‌تر خاورمیانه هشدار داده‌اند.

تیر خلاص به بورس تهران

این شرایط باعث شد که بورس تهران نیز در شرایط خاص قرار بگیرد و روز گذشته یکپارچه سرخ پوش شود. به جای جنگ میان ایران و اسراییل شاهد یک جنگ سنگین در بورس بودیم و به نوعی سیاست و جنگ آخرین تیر خلاص را به بورس زد.

برخی از کارشناسان انتظار نداشتند که بورس تهران واکنش به این سنگینی را نشان دهد اما این واکنش بورس خبر از بی اعتمادی از عدم حمایت مسیولان از بورس را می دهد که نتیجه آن خسارت و زیان سنگین به سهامداران است. برای نمونه روز گذشته خروج سرمایه از بازار سرمایه چهار برابر شد و به نوعی سرمایه سنگینی از دایره معاملات خارج شد.

در این شرایط انتظار می رفت که در زمان معاملات رییس سازمان بورس اظهارنظری داشته باشد؛ اما خبری از مرد یخی نیست و شاید هم خبری از
سرخ پوشی بازار ندارد. به علت بی اعتمادی و نبود نقدینگی در بازار، بورس نیاز به حمایت دارد و این حمایت باید بدون دخالت انجام شود.

البته فرابورس واکنش نشان داد و عدم دستور فروش بازارگردان‌ها در بورس و فرابورس را ابلاغ کرد و در اطلاعیه آمده بود که «به اطلاع کلیه بازارگردان‌ها می‌رساند؛ در روز جاری ارسال سفارش فروش و فروش سهام در کلیه نماد‌های موضوع بازارگردانی در بازار‌های اول، دوم و پایه فرابورس ایران ممنوع می‌باشد. لازم به ذکر است فروش سهام به صورت خرده‌فروشی (بلوک) و عمده شامل ممنوعیت‌های فوق نمی‌باشد.»

این اطلاعیه درحالی است که بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که رییس سازمان بورس یا مسیولان مدیران بورسی واکنش نشان دهند؛ چراکه از نظر منطقی تالار شیشه‌ای معاملات دلیلی برای سرخ پوشی ندارد و تنها با تکیه به اخبار روندهای نزولی یا به نوعی سقوط را تجربه می‌کند.

این سقوط دوباره اعتماد و شرایط بازار را تیره و تاریک می کند و احتمالا طی روزهای آتی بورس تهران
سرخ پوش باشد (البته ممکن است شاخص با دستکاری کمی صعود کند؛ اما ورود نقدینگی یا افزایش قیمت تک سهم‌هایی که روز شنبه سرخ پوش شدند را نخواهیم داشت.)

خروج ۳۷۳ درصدی سرمایه از بورس

سایه ترس از جنگ احتمالی میان ایران و اسراییل باعث شده که بورس تهران در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه واکنش نشان دهد و شاهد سرخ پوش شدن یکپارچه بازار بودیم. روز اخیر شاخص کل بورس تهران ۵۳ هزار و ۹۱۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۹ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲۵ هزار و ۹۹ واحدی در رقم ۷۲۶ هزار و ۲۱۸ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۶۲۰ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۷۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۵ هزار و ۹۰۰ واحد به سطح ۱۳۲ هزار و ۲ واحد رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز معاملاتی قبل بیش از ۴ برابر -معادل ۳۷۳ درصد- بیشتر شده است. نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۹۹ میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای وبملت، فولاد، خساپا و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فزر، غبهار، کازرو و ثپردیس تعلق داشت.

در اولین روز کاری هفته فولاد، فملی و شپنا نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در سقوط شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای حپترو، شپارس و پاسا از انگشت شمار نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، خاور و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای فزر، غفارس و زماهان معدود سبزپوشان بازار هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتنددر بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و شپنا و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، خاور و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند. بر اساس آمار اکوایران؛ روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان بود که ۲۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان رسید. در معاملات نماد فزر بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۵۶ میلیارد تومان بود. پس از فزر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شپنا و ثفارس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات شنبه، ۲۳ نماد صف خرید داشتند و ۳۵۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۵ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸۵۲ درصدی به ۹۱۴ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....