تاریخ انتشار : جمعه 17 تیر 1401 - 20:13
کد خبر : 93770

شلیک به سینه نخست وزیر ژاپن در خیابان

شلیک به سینه نخست وزیر ژاپن در خیابان

رسانه‌های ژاپنی ساعاتی پیش اعلام کردند نخست‌وزیر پیشین این کشور هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و در بیمارستان جان باخته است شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن روز جمعه در حالی که برای انتخابات سراسری شرکت می‌کرد هدف گلوله قرار گرفت و شبکه تلویزیونی NHK گفت به نظر می‌رسد مردی با اسلحه از پشت به

رسانه‌های ژاپنی ساعاتی پیش اعلام کردند نخست‌وزیر پیشین این کشور هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و در بیمارستان جان باخته است

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن روز جمعه در حالی که برای انتخابات سراسری شرکت می‌کرد هدف گلوله قرار گرفت و شبکه تلویزیونی NHK گفت به نظر می‌رسد مردی با اسلحه از پشت به او شلیک کرده است.
پلیس گفت یک مرد ۴۱ ساله مظنون به انجام تیراندازی در شهر نارا در غرب این کشور دستگیر شده است.
خبرگزاری کیودو و NHK گفتند که به نظر می‌رسد آبه ۶۷ ساله در حالت ایست قلبی پس از انتقال با هواپیما به بیمارستان، در ابتدا هوشیار بوده و پاسخگو بوده است. هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، به خبرنگاران گفت: «چنین اقدام وحشیانه ای را نمی‌توان تحمل کرد. اما افزود از وضعیت آبه اطلاعی ندارد».

جزئیات ترور شینزو آبه

هیدتادا فوکوشیما، پروفسور مسئول اورژانس بیمارستان نارا، بیمارستانی که نخست وزیر سابق ژاپن بعد از ترور در آن بستری شده بود: او حدود یک ساعت پیش فوت کرده است. زمانی که آبه به بیمارستان رسید ایست قلبی کرده بود و چهار ساعت و نیم پزشکان برای نجات جانش تلاش کردند. جراحت آبه عمیق بود و به قلبش رسیده بود. او همچنین از ناحیه گردن زخمی شده بود. آبه به دلیل از دست دادن خون زیاد جان داد. او طی ۴ ساعت بیش از ۱۰۰ واحد خون دریافت کرد.

آبه با دو گلوله زخمی شد و پزشکان در تلاش برای نجات جان او هیچ گلوله‌ای پیدا نکردند.

در مجموع ۲۰ نفر برای نجات جان آبه تلاش کردند. شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن در نشست خبری به مناسبت ترور آبه گفت: آبه میراث عمیقی در سیاست ژاپن، روابط بین‌المللی به جا گذاشت. نمی خواهیم وقوع چنین چیزی را در ژاپن باور کنیم. این چیزی است که همین حالا همه ژاپن به آن فکر می‌کنند.

خبرگزاری NHK نیز ویدئویی از آبه در حال سخنرانی مبارزات انتخاباتی را در خارج از ایستگاه قطار نشان داد که ناگهان صدای دو گلوله بلند شد، پس از آن تصویر برای مدت کوتاهی محو شد و در ادامه مقامات امنیتی در حال برخورد با مردی روی زمین مشاهده شدند.
عکس کیودو آبه را نشان می‌دهد که به پشت در خیابان کنار نرده‌ای دراز کشیده و روی پیراهن سفیدش خون است. مردم در اطراف او شلوغ شده بودند و یکی از آنها ماساژ قلب انجام می‌داد.
تلویزیون TBS گزارش داد که به سمت چپ قفسه سینه و ظاهرا به گردن آبه نیز شلیک شده است.

سابقه خشونت سیاسی در ژاپن

خشونت سیاسی در ژاپن، کشوری که مقررات سختگیرانه حمل سلاح دارد، نادر است. NHK گفت که اسلحه مورد استفاده در تیراندازی احتمالا سلاح گرم دست‌ساز باشد.
در سال ۲۰۰۷، شهردار ناکازاکی، ایکو ایتو توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.

شینزو آبه چه شخصیت سیاسی دارد

آبه دو دوره نخست‌وزیر ژاپن شد تا به عنوان طولانی‌ترین نخست‌وزیر ژاپن در سال ۲۰۲۰ کناره‌گیری کند. اما او همچنان بر حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) حضور مسلط دارد و یکی از جناح‌های اصلی آن را کنترل می‌کند.
به گفته تحلیلگران، شاگرد او، نخست وزیر فومیو کیشیدا، به این امید که از زیر سایه آبه بیرون بیاید و نخست وزیری او را مشخص کند، به انتخابات مجلس نمایندگان در روز یکشنبه می‌رود.
کیشیدا مبارزات انتخاباتی خود را پس از تیراندازی آبه به حالت تعلیق درآورد و در حال بازگشت به توکیو بود، جایی که قرار بود با رسانه‌ها صحبت کند. اما دولت گفت هیچ برنامه‌ای برای به تعویق انداختن انتخابات وجود ندارد.

جوانترین نخست وزیر

آبه بیشتر به خاطر سیاست‌های اقتصادی خود موسوم به «آبنومیکس» (Abenomics) که شامل تسهیل جسورانه پولی و افزایش هزینه‌های مالی بود، شهرت دارد.
او همچنین پس از سال‌ها کاهش هزینه‌های دفاعی را متوقف کرد و توانایی ارتش را برای نمایش قدرت در خارج از کشور گسترش داد.
در یک تغییر تاریخی در سال ۲۰۱۴، دولت او قانون اساسی صلح‌طلبانه پس از جنگ را دوباره تفسیر کرد تا به سربازان اجازه دهد برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در خارج از کشور بجنگند.
با این حال، آبه به هدف دیرینه خود یعنی بازنگری در اصل نهم قانون اساسی ژاپن که توسط آمریکایی‌ها تدوین شده دست نیافت. بر اساس این اصل بحث‌برانگیز از سال ۱۹۴۷ (پس از جنگ جهانی دوم) کشور ژاپن استفاده از جنگ به عنوان یک حق حاکمیت ملی را از خود سلب کرده و در نتیجه حق داشتن نیروهای مسلح را نیز از خود اسقاط می‌کند.
او نقش مهمی در برنده شدن المپیک ۲۰۲۰ برای توکیو داشت و آرزوی ریاست بازی‌ها را داشت که البته به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.
آبه اولین بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم به قدرت رسید. او یک سال به بهانه کسالت جسمانی استعفا داد و دوباره در سال ۲۰۱۲ نخست وزیر شد. آبه از یک خانواده سیاسی ثروتمند است که شامل یک پدر وزیر امور خارجه و یک پدربزرگ نخست وزیر بود.
آبه که اولین بار در سال ۱۹۹۳ پس از مرگ پدرش به پارلمان راه یافت، با اتخاذ موضعی سخت در قبال همسایه غیرقابل پیش‌بینی، یعنی کره شمالی در نزاع بر سر شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط پیونگ یانگ، به شهرت ملی دست یافت.

ترس در بورس ژاپن

قیمت سهام ژاپن پس از انتشار این خبر، بخشی از رشد خود را از دست دادند و البته ارزش ین ژاپن به عنوان یک پناهگاه امن سرمایه‌گذاری افزایش یافت. شاخص نیکی ژاپن که بیش از یک درصد رشد کرده بود، پس از این خبر به افزایش نیم درصدی بسنده کرد.

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

تصاویر ترور شینرو آبه

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....