تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 22:51
کد خبر : 148853

شرط بانک مرکزی برای مسدودی حساب صادرکنندگان چک برگشتی

شرط بانک مرکزی برای مسدودی حساب صادرکنندگان چک برگشتی

براساس اعلام بانک مرکزی، صادرکننده چک می‌تواند در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود با واریز مابه‌التفاوت مبلغ ،نسبت به رفع سو اثر آن اقدام کند. به گزارش اقتصاددان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی باردیگر با تاکید بر بخشنامه قبلی خود خطاب به تمامی بانکها اعلام کرد؛

براساس اعلام بانک مرکزی، صادرکننده چک می‌تواند در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود با واریز مابه‌التفاوت مبلغ ،نسبت به رفع سو اثر آن اقدام کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی باردیگر با تاکید بر بخشنامه قبلی خود خطاب به تمامی بانکها اعلام کرد؛ صادرکننده چک می‌تواند در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود با واریز مابه‌التفاوت مبلغ ،نسبت به رفع سو اثر آن اقدام کند.

براساس بخشنامه این بانک به تمامی بانکها ؛ صادرکننده چک در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود و با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانکی) می تواند نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم کند.

گفتنی است، پیرو بخشنامه‌ شماره ۶۲۰۷۸‌‌‌/۰۲ مورخ ۲۱‌‌‌/۰۳‌‌‌/۱۴۰۲ و تأکیدات بعمل آمده پیرامون ترتیبات مسدودی حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی و بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعات واصله حاکی از آن است که ضوابط ذی‌ربط در برخی از بانک‌ها بطور کامل اجرایی نشده، بطوریکه در اجرای تکلیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های صادرکننده چک برگشتی در کل شبکه بانکی کشور به میزان کسری وجه چک (با لحاظ ترتیبات مقرر)، پس از انسداد وجه حساب جاری صادرکننده چک و بدون لحاظ مبلغ مسدودی مذکور، صادرکننده چک را ناگزیر به تأمین کل مبلغ چک موصوف می‌نمایند.

اقدام یادشده مغایر با موازین قانونی و مقرراتی مربوط بوده و ضروریست بانک ها تمهیدات مقتضی اتخاذ تا در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک، شخص اخیر این امکان را داشته باشد تا با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانکی)، نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و بدین طریق زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم نماید.

متعاقباً اطلاع رسانی لازم به ذینفع چک از طریق بانک عهده چک نیز ضرورت دارد.

بانک ها موظفند ضمن اصلاح موضوع مذکور در سامانه‌های اطلاعاتی و نرم‌افزاری آن بانک، مراتب را به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌‌‌‌‌/۹۶ مورخ ۱۶‌‌‌‌‌/۵‌‌‌‌‌/۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ کرده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....