تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 - 21:22
کد خبر : 64772

سهم عجیب ایران در آلودگی هوای جهان

سهم عجیب ایران در آلودگی هوای جهان

سازمان ملل: ایران بین ۱۰ کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد نماینده پروژه‌های سازمان ملل در ایران اخیرا در یادداشتی به جزئیاتی جدید از آلودگی هوا در ایران و همچنین جایگاه کشور در انتشار دی‌اکسید کربن در جهان پرداخته که نشان می‌دهد ایران بین ۱۰ کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد.

سازمان ملل: ایران بین ۱۰ کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد

نماینده پروژه‌های سازمان ملل در ایران اخیرا در یادداشتی به جزئیاتی جدید از آلودگی هوا در ایران و همچنین جایگاه کشور در انتشار دی‌اکسید کربن در جهان پرداخته که نشان می‌دهد ایران بین ۱۰ کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد.

براساس این یادداشت، مصرف انرژی در ایران ۵ برابر متوسط جهانی است و ۶۰ درصد انرژی در خانه‌ها هدر می‌رود.

ازسویی طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا هر ساله باعث وقوع ۷میلیون مورد مرگ زودرس در جهان می‌شود که عمده این آمار نتیجه افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و عفونت‌های تنفسی است.

 

مصرف انرژی در ایران ۵ برابر متوسط جهانی

کلودیو پروویداس، نماینده پروژه‌های سازمان ملل در ایران نوشته مصرف انرژی ایران بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ بین ۵ تا ۸ درصد افزایش یافته است که تقریباً پنج برابر متوسط ​​جهانی است.

طبق آمارهای ارائه‌شده توسط «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد»، ایران بین ۱۰ کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد و ۷۵ درصد جمعیت آن شهرنشین هستند.

ساختمان‌ها، به‌ویژه در مناطق شهری، مقداری قابل توجه مصرف انرژی دارند که حدود ۲٫۵ تا ۴ برابر میانگین جهانی است و ۷۰ درصد از آن مربوط به ساختمان‌های مسکونی است که تا ۶۰ درصد انرژی خود را هدر می‌دهند.

بیشترین حجم مصرف انرژی در تهران انجام می‌شود که در ۲۰۰ سال اخیر با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت به یکی از بزرگترین شهرهای جهان تبدیل شده است.

سازمان ملل به همراه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران در راستای انرژی پاک و تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری در ساختمان‌های شهری تلاش می‌کند و انتظار می‌رود امسال نتیجه این اقدامات باعث کاهش ۲۰درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی شود.

براساس داده‌های سازمان ملل، ایران حدود ۲۰درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف کمک به بهبود شرایط تولید انرژی می‌کند که این بهبود بهره‌وری انرژی برای پیشرفت کشور حیاتی است و می‌تواند به پایداری زیست‌محیطی و اقتصادی کمک کند.

 

چرا آلاینده‌ایم؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  این داده‌های غم‌انگیز جملگی به یک مشکل اصلی برمی‌خورد؛ کمبود گاز در کشور. آن هم در شرایطی که ایران سومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد و چیزی در حدود۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز تولید می‌کند. با این حال براساس داده‌های سازمان ملل، مصرف گاز در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

اگر به آمارها نگاه کنیم ایران پس از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشور مصرف‌کننده گاز در جهان است. این درحالی است که ایران فقط ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با این حال نفری بیش از ۷۰درصد چین صنعتی با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، حدود ۳ برابر آلمان و انگلیس، ۴ برابر هند و ۵ برابر ترکیه گاز مصرف می‌کند.

براساس آمارها به‌طور متوسط حدود ۲۰درصد گاز در بخش خانگی، ۵درصد در بخش تجاری و عمومی، ۳۰درصد در صنایع، ۲۷.۵درصد در نیروگاه‌ها و حدود ۱۰درصد هم صرف خود فرآیندهای تولید گاز و نفت و تلفات انتقال گاز می‌شود. کل میزان صادرات گاز کشور نیز تنها در حدود ۵درصد میزان تولید گاز کشور است.

در شرایطی که اکنون گرفتار آن هستیم، کمبود گاز تا اندازه‌ای جدی شده که یکی از راهکارهای گذر از این ناترازی، فارغ واردات گاز از ترکمنستان، مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها (در غیاب گاز) عنوان شده که بسیار به آلایندگی بیشتر هوا در کشور می‌افزاید.

 

شرکت گاز: ناچار شویم مازوت می‌سوزانیم

بحران کمبود گاز تا اندازه‌ای جدی است که مجید چگینی، مدیرعامل شرکت گاز، مازوت‌سوزی زودهنگام در نیروگاه‌ها به‌منظور تولید برق تایید کرده و به خبرگزاری مجلس گفته است: «در شرایط اضطراری تمام تلاش خود را بر استفاده از نفت‌گاز خواهیم گذاشت چون آلودگی کمتری دارد، اما اگر شرایط سخت شود، به‌ناچار باید از سایر سوخت‌های مایع نیز در نیروگاه‌ها استفاده کرد».

 

مازوت‌سوزی از شهریورماه آغاز شد

جالب آنکه پیش از بیان این احتمال از سوی این مقام مسئول، برخی از مقامات محلی گزارش داده بودند که مازوت‌سوزی زودتر از همیشه آغاز شده است. آن‌طور که روح‌ا… متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز اعلام کرده، طبق مصوبه وزارت نفت در تابستان، سهم مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی تبریز و سهند، صفر تعیین شده و به همین دلیل این دو نیروگاه باید روزانه ۱٫۸ میلیون لیتر مازوت مصرف کنند.

۱۶ نیروگاه مازوت‌سوز در کشور طبق اعلام مدیرعامل شرکت برق حرارتی، قرار است تعمیرات واحدهای نیروگاهی طبق زمان‌بندی و با سرعت دنبال شود که نشان می‌دهد تمام واحدهای نیروگاه‌هایی که امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند هم قبل از آذرماه وارد مدار شوند؛ این یعنی مجوز رسمی برای آلوده‌کردن هوا به ازای تامین برق. پیش‌بینی‌ها این است که در شرایط اضطرار، ۵۰ درصد این نیروگاه‌ها به استفاده از مازوت روی خواهند آورد و البته ادعا شده در صورت هشدار سازمان محیط زیست درباره افزایش آلودگی هوا، مصرف این سوخت متوقف خواهد شد.

اتفاقی که درصورت تحقق آن، اگر هوا را به ریه‌ها بازگرداند، قطعا برق را برای ساعت‌ها در روز، همانند سال گذشته از خانه‌ها دور خواهد کرد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....