تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:07
کد خبر : 165485

تفاوت سرمایه‌گذاری چین در ایران و عراق

تفاوت سرمایه‌گذاری چین در ایران و عراق

بررسی آمارهای سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد، چین تا بهمن سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده و این میزان در بهمن ۱۴۰۲ به حدود یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار رسید. این در حالی‌ است که ادعا می‌شود دولت سیزدهم، وارد فاز عملیاتی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شده است، اما

بررسی آمارهای سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد، چین تا بهمن سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده و این میزان در بهمن ۱۴۰۲ به حدود یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار رسید. این در حالی‌ است که ادعا می‌شود دولت سیزدهم، وارد فاز عملیاتی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شده است، اما سرمایه‌گذاری چین در قالب این همکاری هنوز در حد مطلوب ایران نیست.
تا سال ۲۰۲۳، چین بیش از ۳۴/۲ میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف عراق سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل ۴۱ پروژه متمرکز در بخش انرژی عراق است که ۳۱ مورد فقط در بخش صنعت نفت عراق بوده است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم  ،   پروژه «راه توسعه» عراق برای تکمیل شدن به همکاری شرکای منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی نیازمند است. در شرایط فعلی و تداوم تحریم‌ها، ایران نمی‌تواند نقش مهمی در این پروژه ایفا کند.
همه پروژه‌های ترانزیتی با دو چالش بسیار مهم روبرو هستند، جغرافیا و تامین منابع مالی لازم. عراق توانسته است شرایط حضور منابع مالی قطر و امارات را در این پروژه فراهم کند، اما منابع مالی این دو کشور برای تکمیل این پروژه ناکافی هستند. حضور کشورها و شرکت‌های غربی و موسسات مالی غرب برای تامین منابع مالی مورد نیاز است.
در حال حاضر کریدور شمال جنوب به بهره‌برداری نرسیده است، و سهم ایران در پروژه راه ابریشم چین هم روز به روز کم می‌شود. همزمان سرمایه‌گذاری چین در کشورهای همسایه ایران افزایش پیدا می‌کند. کاهش ریسک امنیت در عراق، در کنار تامین منابع مالی مورد نیاز می‌تواند شانس اجرایی شدن پروژه «راه توسعه» را افزایش دهد. اما عراق راه درازی برای اجرایی کردن پروژه پیش‌رو دارد.

سفارش شده توسط آقای دکتر علی طالقانی نژاد

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....