تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1399 - 10:42
کد خبر : 10046

سهامداران خواستار بررسی زیان وارده به صنعت فولاد شدند

سهامداران خواستار بررسی زیان وارده به صنعت فولاد شدند

در نامه سرگشاده به سرپرست وزارت صنعت : سهامداران خواستار بررسی زیان وارده به صنعت فولاد شدند سهامداران صنعت فولاد در نامه‌ سرگشاده به سرپرست وزارت صنعت از عملکرد معاونت معدنی در سرکوب قیمت ها و ایجاد رانت در بازار انتقاد کردند و خواهان بررسی زیان وارده به صنعت فولاد شدند. به گزارش اقتصاددان به

در نامه سرگشاده به سرپرست وزارت صنعت :
سهامداران خواستار بررسی زیان وارده به صنعت فولاد شدند
سهامداران صنعت فولاد در نامه‌ سرگشاده به سرپرست وزارت صنعت از عملکرد معاونت معدنی در سرکوب قیمت ها و ایجاد رانت در بازار انتقاد کردند و خواهان بررسی زیان وارده به صنعت فولاد شدند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بورس پرس ، جمعی از سهامداران صنعت فولاد در اعتراض به عملکرد معاونت معدنی وزارت صنعت در سرکوب قیمت ها و ایجاد رانت در بازار محصولات فولادی با ارسال نامه ای به حسین مدرس خیابانی، خواستار بررسی زیان وارد شده به این صنعت شدند.

متن نامه :

موارد مرتبط با بازار فولاد در تخصص معاونت معدنی وزارت صنعت نبوده و بهتر بود از ابتدا به حوزه ­های مرتبط واگذار می شد. با توجه به اختیارات اعطا شده در مصوبه تنظیم بازار به معاونت معدنی اقدامات ۳ ماهه موجب ایجاد رانت و زیان به سهامداران شرکت­ های فولادی خصوصا سهامداران عدالت شده است. مسئولیت پاسخگویی به سهامداران و جبران خسارات برعهده آن وزارت‌خانه بوده و تقاضا می شود فرایند جبران خسارت را معین کنید.

آیا اقدامات انجام شده در کنترل قیمت ها در بورس طی این ۳ ماه موجب کاهش اختلاف قیمت بورس و بازار آزاد به سود مصرف‌کننده نهایی شده است؟

در خصوص قیمت ­های اعلام شده توسط وزارتخانه ذیربط نکات ذیل قابل توجه است:

قیمت‌هایی برای معاملات ورق و شمش فولادی اعلام و درج شده است “برای معاملات امروز” در حالیکه روز نگارش نامه ۱۰ خرداد بوده که در آن روز معاملاتی در بورس انجام نشده است.

در خصوص قیمت ۵۹۸۱۸ اعلام شده برای بلوم و بیلت فولادی از ۱۴۵ هزارتن شمش معامله شده تنها ۸ هزار تن با قیمت گزارش شده معامله شده و میانگین معاملات ۵۸۸۲۲ است.

با در نظر گرفتن ارز سنا نه ارز آزاد مورد ادعای معاونت معدنی و قیمت صادراتی شمش ایران، قیمت شمش حدود ۵۹۵۰ تا ۶۰۰۰ تومان بوده که متوسط قیمت معاملاتی کمتر از این بوده است. البته با عدم تایید مکرر معاملات و نیاز مبرم واحدهای تولیدکننده به شمش خرید شرکت­ ها با قیمت های مقداری بالاتر دور از انتظار نبود اما عرضه مناسبی برای آن صورت گرفته بود.

با توجه به اصلاح قیمت پایه و عرضه مناسب شرکت‌های تولیدکننده شمش در عرضه مورخ ۹۷٫۳٫۱۱ قیمت شمش برابر ۵۵۵۴۸ ریال شد که ۳۰۰ تومان از قیمت معامله شده قبلی کمتر و برابر قیمت صادراتی ایران و ارز نیما است که اهداف مد نظر از طریق سازوکار بازار و بدون مداخلات دستوری وزارت صنعت تامین شده است.

حسن دیگر این معاملات از بین رفتن رانت ­های موجود در معاملات قبلی و ایجاد تعادل در بازار بین محصول نهایی و شمش است به طوری که روند فزاینده افزایش قیمت میلگرد متوقف شده و حتی روند کاهشی داشته است.

در خصوص قیمت ورق سرد ۱۱۵۸۵۹ ریال گزارش شده در حالیکه این معامله تایید نشده است. در ۱۲ خرداد عرضه ورق سرد با قیمت حدود ۹۲۵۱۱ ریال تایید و مجددا انجام شد.این در حالی است که قیمت بازار خارج از بورس این محصول بیش از ۱۴ هزارتومان است و تقریبا ۷۰ درصد معاملات ورق سرد در خارج از بورس انجام می شود.

در خصوص مقایسه قیمت‌های جهانی آیا مبنای قیمت در نظر گرفته شده صحیح است؟ در کالایی که حداقل ۲۰۰۰ تومان قیمت بورس بابازار آزاد تفاوت دارد طی ۳ ماه چه تلاشی برای کاهش فاصله قیمتی صورت گرفته است.

قیمت cis با توجه به تعرفه های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی تواند مبنا باشد. اگر سایر قیمت های جهانی که منطقی است را مورد بررسی قرار دهیم قیمت ورق گرم حدود ۴۲۷ دلار خواهد بود که با ارز ۱۵۵۰۰ تومانی نیما برابر ۶۶۰۰ و با نرخ ارز سنا بیش از ۷۰۰۰ تومان خواهد بود.

در هر حالت قیمت‌های ثبت شده در بورس متعارف بوده و بررسی های معاونت معدنی صحیح نیست. البته قیمت های ۶۸۰۰ تومان را در اسفند سال گذشته تایید کرده است اما ایراد گرفتن به قیمت های تایید شده توسط بورس مشخص نیست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....