تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 9:07
کد خبر : 139503

سند تراموا به پای پایتخت نوشته شد

سند تراموا به پای پایتخت نوشته شد

زاکانی: مطالعات احداث تراموا در تهران، در طول یک دهه انجام شده است در حالی که اعضای شورای شهر تهران طی هفته گذشته از بی‌اطلاعی خود نسبت به مطالعات کارشناسی مربوط به احداث تراموا در پایتخت به رسانه‌ها خبر داده بودند، دیروز علیرضا زاکانی، شهردار تهران مدعی شد، مطالعات احداث تراموا در تهران، در طول

زاکانی: مطالعات احداث تراموا در تهران، در طول یک دهه انجام شده است

در حالی که اعضای شورای شهر تهران طی هفته گذشته از بی‌اطلاعی خود نسبت به مطالعات کارشناسی مربوط به احداث تراموا در پایتخت به رسانه‌ها خبر داده بودند، دیروز علیرضا زاکانی، شهردار تهران مدعی شد، مطالعات احداث تراموا در تهران، در طول یک دهه انجام شده است.

زاکانی همچنین خبر داد که وزارت دفاع در احداث یکی از خطوط تراموای تهران مشارکت کرده است. خبری که نشان می‌دهد، شهرداری تهران – با مطالعه یا بدون مطالعه- بدون کسب اجازه یا جلب رای نمایندگان مردم در پارلمان شهری پایتخت پیش از آغاز این طرح و امضای تفاهمنامه مرتبط با وزارت دفاع، عزم خود را برای احداث تراموا در تهران جزم کرده است.

آنگونه که پیش از این مسوولان شهرداری تهران گفته‌اند، قرار است اولین خط تراموا از سه راه تهران‌پارس تا میدان آزادی احداث شود. در همین چهارچوب، طی ۱۰ روز گذشته، در حاشیه خطوط بی‌آر تی در محدوده شرق تهران، عملیات حذف آسفالت و خاکبرداری توسط شهروندان مشاهده و گزارش شده است. البته تاکنون هیچ یکی از مسوولان شهرداری توضیحی درباره ماهیت این عملیات عمرانی یادشده نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد، این عملیات بی‌ارتباط با احداث خطوط تراموا نباشد.

    زاکانی: کمر ترافیک را می‌شکنیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  شهردار تهران که دیروز برای پاسخ به سوال نرجس سلیمانی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت به شورای شهر آمده بود، در حاشیه نشست علنی این شورا با تاکید بر اینکه امیدواریم با کمک مردم کمر ترافیک را بشکنیم، گفت: تامین بودجه احداث تراموا در تهران مشارکتی است و وزارت دفاع در احداث یکی از خطوط مشارکت کرده است. زاکانی در جمع خبرنگاران گفت: مقدمات و امکانات برای جهش بزرگ در حوزه حمل‌ونقل در تهران فراهم شده است و امیدواریم با کمک مردم کمر ترافیک را بشکنیم. در بخش مترو، با سرعت توسعه خطوط را دنبال می‌کنیم و امسال احداث خط ۹ و ۱۰ آغاز خواهد شد و هفت خط اصلی نیز تکمیل می‌شود و در مجموع ۱۴ ایستگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.  وی با بیان اینکه ۲۹ رام قطار مترو در سال جاری بازسازی اساسی می‌شود، گفت: گشایش ال‌سی و فعال کردن قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن در حال حاضر به نتیجه رسیده است.

این در حالی است که این قرارداد در سال ۹۷ منعقد شده بود و در دولت گذشته هیچ کمکی صورت نگرفت، اما با همت دولت آقای رییسی، ۱۵ درصد پیش‌پرداخت به عنوان مبلغ اولیه انجام شد و با افزایش ۲۵ درصدی رقم قرارداد، قرار شده است طرف چینی ۷۹۱ دستگاه واگن را به متروی تهران تحویل بدهد.  شهردار تهران با بیان اینکه ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز تامین خواهد شد که هشت دستگاه واگن آن در قالب یک رام قطار آماده شده و ۲۱ دستگاه در قالب سه رام دیگر در حال تولید است، خاطرنشان کرد: در زمینه احداث تراموا در تهران، مطالعات در طول یک دهه انجام شده است. تراموا هم سهل‌الوصول است و هم امکان خوبی به مردم ارایه می‌دهد. روز سه شنبه شرکت مشاور در جلسه هم اندیشی گزارشات را به اعضای شورا در ۱۰ محور ارایه خواهد کرد.

زاکانی با تاکید بر اینکه رشد استفاده از تراموا در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال افزایش است و این مدل حمل‌ونقلی، جزو حمل‌ونقل پاک به شمار می‌رود، عنوان کرد: ما هم مطالعات تراموا را در دهه ۹۰ آغاز کرده‌ایم. بودجه تراموا مشارکتی است و وزارت دفاع در یکی از خطوط مشارکت کرده است. اقدامات مربوط به احداث تراموا منوط به تصویب در شورا خواهد بود و با تصویب شورای شهر تهران، این کار امسال عملیاتی می‌شود.  شهردار تهران ادامه داد: در دوره کنونی مدیریت شهری، در اقدامی بی‌سابقه قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را منعقد کرده‌ایم.

این در حالی است که در چهار سال دوره قبل، فقط ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شد، اما امروز به جز ۲۷۰ دستگاه اتوبوس تامین‌شده از سوی دولت، قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ مینی‌بوس را منعقد کرده‌ایم و این غیر از اتوبوس‌های مربوط به قراردادهای دو سال قبل است ‌که به دنبال آن ۲۹۲ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده است.  زاکانی با بیان اینکه برای خرید ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه از مجموع ۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس پیش‌پرداخت انجام شده است و برای ۷۵۰ دستگاه منتظر ضمانتنامه هستیم، گفت: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس راکد را نیز امسال به صورت اساسی بازسازی خواهیم کرد تا بتوانیم از رکورد ۴ هزار و ۹۶۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران که مربوط به سال ۱۳۸۹ است، عبور کنیم.  شهردار تهران ادامه داد: تفاهم‌نامه خرید ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام شده و قرار است که خودروهای موجود در معرض انتخاب رانندگان قرار گیرد و تسهیلات آن عملیاتی شود و ۲۰ هزار دستگاه را در سال جاری تامین کنیم. همچنین تفاهم‌نامه خرید ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی و ارایه آنها به دارندگان موتور کار نیز دنبال می‌شود که تا پایان امسال ۳۵ هزار دستگاه مد نظر قرار داده شده است.

آخرین وضعیت تامین پیش‌پرداخت  واردات واگن مترو از چین

زاکانی همچنین در نشست علنی دیروز شورای شهر درباره آخرین وضعیت تامین پیش‌پرداخت واردات واگن مترو از چین گفت: در این زمینه موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن را به همت دولت دریافت کنیم که باید از رییس‌جمهور در این زمینه تقدیر کرد. هفته قبل مقدمات اعتباری پرداخت شد و با کشور و شرکت مورد نظر جلساتی داشتیم و برای آنها غیرقابل باور بود. شهردار تهران ادامه داد: این شرکت پذیرفت که ۲۵ درصد به تعداد واگن‌ها اضافه شود و به ۷۹۱ واگن برسد و در کنار این، ۱۱۳ دستگاه واگن ملی را که افتخار بخش خصوصی، مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن‌سازی شهرداری تهران است، تولید می‌شود و با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، بخش بدنه یک رام انجام شده و هفت رام دوم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ورود ۷۹۱ واگن خارجی در کنار ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی را در ناوگان مترو ایجاد خواهد کرد، گفت: ۲۵۹ واگن دیگر نیز باید به ناوگان اضافه کنیم که با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم و مقرر شد که این تعداد دستگاه نیز در دستور کار قرار بگیرد. لذا ناوگان ما در سال‌های آتی که از سال آینده آغاز می‌شود، به سمتی می‌رود که دو برابر خواهد شد و خدمات مترو جهش خواهد یافت.

وجود ۲۸۳۵ اتوبوس فعال در ناوگان تهران

زاکانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث خط تراموا در تهران گفت: مطالعات تراموا از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه یافت و از ۱۰ محوری که باید مورد دقت قرار می‌گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت‌آباد به لویزان است و بنا شد که بررسی‌های کارشناسی در جلسه هم‌اندیشی شورا توسط شرکت مشاور ارایه شود.

آنچه که مشاور به آن رسیده، این است که تراموا الگوی حمل‌ونقلی پیش‌رو است و در دنیا به‌ویژه دنیای غرب به آن تکیه می‌شود. شهردار تهران با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای در حوزه‌های تراموا، مسکن و هوشمندسازی با وزارت دفاع منعقد شده است، اظهار داشت: در گذشته ۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت که ۳ هزار و ۴۸۰ دستگاه به دوره پنجم تحویل داده شد، اما در پایان دوره پنجم تنها یک هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد، اما اکنون ۲ هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال داریم و سیر سقوط دوره قبل را جبران کرده‌ایم و در دوره کنونی مدیریت شهری نزدیک به یک هزار دستگاه اتوبوس را با نوسازی و بازسازی به ناوگان اضافه کردیم.

    انعقاد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس داخلی

زاکانی با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی توسط شهرداری تهران منعقد شده است، یادآور شد: این قراردادها مربوط به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس است و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم. عملکرد این دو سال در حوزه تامین ناوگان اتوبوسرانی بسیار بیشتر از چهار سال دوره قبل است، البته نمی‌خواهیم مقایسه کنیم، اما اگر حرف بزنند مجبور می‌شویم پاسخ دهیم و سنگ روی یخ می‌شوند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در تاریخ شهرداری هیچ مدیریتی نتوانسته این میزان قرارداد را منعقد کند و بی‌سابقه است، یادآور شد: امروز ۴۳ درصد اعتبارات شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته است و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده‌ایم که مجوز اختصاص اعتبارات بیشتر به حوزه حمل‌ونقل عمومی را با ارایه متمم بودجه به شورا دریافت خواهیم کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....