تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 13:34
کد خبر : 124973

سقوط بیت‌کوین به زیر ۲۸ هزار دلار

سقوط بیت‌کوین به زیر ۲۸ هزار دلار

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، روز دوشنبه برداشت بیت‌کوین را برای دومین بار حدود ۱۲ ساعت متوقف و دلیل آن را شلوغی در بلاک‌چین به دلیل حجم بالای تراکنش‌های معلق عنوان کرد؛ به‌دنبال آن قیمت بیت‌کوین روز گذشته مجدداً به زیر سطح ۲۸ هزار دلار سقوط کرد؛ این در حالی است که اخیراً تقاضا

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، روز دوشنبه برداشت بیت‌کوین را برای دومین بار حدود ۱۲ ساعت متوقف و دلیل آن را شلوغی در بلاک‌چین به دلیل حجم بالای تراکنش‌های معلق عنوان کرد؛ به‌دنبال آن قیمت بیت‌کوین روز گذشته مجدداً به زیر سطح ۲۸ هزار دلار سقوط کرد؛ این در حالی است که اخیراً تقاضا برای استفاده از شبکه بیت‌کوین اوج گرفته است و صرافی بایننس نیز به همین خاطر موقتاً و برای چند ساعت برداشت‌های بیت‌کوین را برای کاربرانش متوقف کرده بود.

ماه مه (اردیبهشت) برای بیت‌کوین با ریزش تا کف ۲۷٫۶۵۰ دلاری شروع شد و البته خریداران به سرعت موفق به بازگرداندن قیمت به بالای ۲۸٫۰۰۰ دلار شدند. افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی اخیر نرخ بهره بانکی در امریکا نیز که می‌تواند آخرین اقدام بانک مرکزی برای افزایش این نرخ کلیدی باشد، نتوانست تأثیر سریعی بر قیمت بیت‌کوین بگذارد و اتفاقاً بعد از این جلسه بیت‌کوین موفق به بازیابی سطح ۲۹٫۰۰۰ دلار شد. به هر حال بیت‌کوین در حال حاضر موفق به عبور از ۳۰ هزار دلار نشده است و حتی اکنون به محدوده ۲۷ هزار دلاری هم سقوط کرده است. این در حالی است که اخیراً تقاضا برای استفاده از شبکه بیت‌کوین اوج گرفته است و صرافی بایننس نیز به همین خاطر موقتاً و برای چند ساعت برداشت‌های بیت‌کوین را برای کاربرانش متوقف کرده بود.

   پپه و میم، بازار را قبضه کردند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، در عین حال فضای کلی بازار طی چند روز گذشته اما، کاملاً تحت‌تأثیر رشد میم‌کوین جدیدی به نام پپه (PEPE) بود. این توکن که کار خود را از اواسط آپریل (فروردین) شروع کرده است، مشخصاً مثل اکثر میم کوین‌ها کاربرد خاصی ندارد. بازار ارزهای دیجیتال هم از دید بسیاری از کاربران، به‌خاطر جهش‌های ناگهانی همین توکن‌ها شناخته می‌شود. جهش‌های ادامه‌دار پپه سبب شد تا این میم‌کوین طی چند روز به جمع ۱۰۰ ارز و سپس ۵۰ ارز برتر از نظر ارزش بازار راه پیدا کند. آخرین جهش پپه به این خاطر بود که صرافی بایننس اعلام کرد این میم‌کوین را به فهرست معاملاتی خود اضافه می‌کند؛ البته در بخش «Innovation Zone» که به دارایی‌ها پرریسک این پلتفرم اختصاص دارد. فلوکی نیز دیگر میم‌کوین شناخته‌شده بازار است که در حال حاضر بین ۱۰۰ ارز برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد.

    توقف موقت برداشت‌ها توسط بایننس

افزایش ناگهانی هزینه کارمزد و تعداد تراکنش‌های تأیید‌نشده بیت‌کوین باعث نگرانی برخی کاربران نسبت به احتمال حمله «بندآوری خدمات» (DoS) به این شبکه شد. طبق داده‌های بیت‌اینفوچارتس، میانگین کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین در حال حاضر ۱۹.۲ دلار یا ۰.۰۰۰۶۸ بیت‌کوین است. هم‌زمان، داده‌های ممپول اسپیس نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های تأیید‌نشده تاکنون به ۴۴۱٫۸۵۵ عدد رسیده است. افزایش تقاضا در شبکه حتی باعث شد تا در ۷ مه (۱۷ اردیبهشت)، مجموع ارزش کارمزدهای هر بلاک به‌طور موقت از پاداش استخراج ۶.۲۵ بیت‌کوین فراتر رود. با این حال، تحلیلگران تأکید کردند که این اتفاق به‌دلیل افزایش تقاضا رخ داده است، نه یک حمله ازپیش ‌طراحی‌شده. بایننس نیز پس از تعلیق تراکنش‌های بیت‌کوین خود از ۱۴ ساعت گذشته، بار دیگر برداشت‌ها را از سر گرفت.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، روز دوشنبه برداشت بیت‌کوین را برای دومین بار حدود ۱۲ ساعت متوقف و دلیل آن را شلوغی در بلاک چین به دلیل حجم بالای تراکنش‌های معلق عنوان کرد. بایننس در توییتر اظهار کرد: این گام به دلیل حجم زیاد تراکنش‌های برداشت از بایننس، برداشته شد زیرا صرافی افزایش اخیر هزینه‌های گاز بیت‌کوین را پیش‌بینی نکرده بود. کارمزد گاز، هزینه‌ای است که کاربران یک بلاک چین هر بار که بخواهند در شبکه تراکنش انجام دهند به اعتباردهندگان آن پرداخت می‌کنند. به تازگی بیت‌کوین در میان افزایش علاقه به یک استاندارد توکن جدید به نام BRC-20 که باعث راه‌اندازی چندین میم‌کوین جدید در سال جاری شد، شاهد افزایش هزینه‌های گاز بود. بایننس پیشتر در روز یکشنبه برداشت‌ها را به دلیل شلوغی شبکه‌ها برای حدود یک ساعت به حالت تعلیق در آورده بود اما سایر صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال مانند‌کوین بیس و کراکن هیچ توقفی در برداشت اعلام نکرده بودند.

توکن BRC-20 اوایل سال جاری توسط یک کد نویس معروف به نام دومو راه‌اندازی شد و به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های جدیدی را در بلاک چین بیت‌کوین مستقر کنند. این مورد به نوبه خود شاهد ظهور چندین مم‌کوین جدید و ایجاد جنون معاملاتی مخاطره‌آمیز شد که در آن کاربران در موج جدیدی از توکن‌ها به عنوان خریداران اولیه رقابت کردند. همچنین افزایش فعالیت معاملاتی در بلاک چین بیت‌کوین را رقم زد و کارمزدهای گاز را به بالاترین حد طی دو سال اخیر رساند اما همچنین شاهد بود که معامله‌گران قربانی طرح‌های جدید پامپ و دامپ شدند، اتفاقی تکراری که در بازارهای ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد. پامپ و دامپ طرحی برای دستکاری بازار است که یک سری افراد خاص به کمک آن از روش‌های ناجوانمردانه به دنبال کسب سود در بازار هستند. بایننس همچنین چندین میم‌کوین جدید تولید شده تحت استاندارد BRC-20 را فهرست کرده بود که مهم‌ترین آنها توکن پپه است، صرافی همچنین به کاربران در مورد حباب احتمالی هشدار داد و اظهار کرد که توکن‌ها هیچ سودی ندارند.

    گزارش‌های مربوط به حجم بالای  برداشت‌های بیت‌کوین نادرست است

البته پس ازآن بایننس در توییتی تصریح کرده که گزارشی مربوط بر حجم بالای برداشت‌های بیت‌کوین از این صرافی نادرست و خروج سرمایه گزارش‌شده، صرفاً نقل‌وانتقالات داخلی بین کیف پول‌های سرد و گرم باهدف تعدیل موجودی آدرس‌ها بوده است. داده‌های کوین‌گلس نشان می‌دهد که بایننس در ۲۴ ساعت، شاهد خروج حدود ۱۸۰ هزار بیت‌کوین بوده است. داده‌های کریپتوکوانت نیز تأیید می‌کند که ۱۹۰ هزار بیت‌کوین در دو روز گذشته از این صرافی برداشت شده است.

با این حال، جولیو مورنو، رییس بخش تحقیقات کریپتوکوانت گزارش داده است که ۲ تراکنش ۱۱۷ هزار و ۴۰٫۰۰۰ بیت‌کوینی به آدرس‌هایی ارسال شدند که متعلق به بایننس هستند. مورنو افزود که احتمالاً تنها حدود ۱۰٫۱۰۰ بیت‌کوین از این صرافی برداشت شده است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۱۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت ۲.۳۳ درصد کمتر شده است و در حال حاضر ۴۷.۰۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۰۸ درصد کاهش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲.۶۷ میلیارد دلار است که ۱۲.۲۹ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۲.۷۴ میلیارد دلار است که ۸.۳۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۲۸.۵۹ میلیارد دلار است که ۸۷.۵۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

     رشد پذیرش بیت‌کوین در امریکای جنوبی  باوجود افزایش کارمزد تراکنش‌ها

طبق گزارش‌ها، پس از السالوادور، بسیاری از کشورهای امریکای لاتین به فکر پذیرش بیت‌کوین به عنوان پول قانونی هستند.‌ اگرچه که افزایش کارمزد تراکش‌ها می‌تواند استفاده روزانه از بیت‌کوین در این کشورها را غیرممکن سازد. به گفته سامسون موو، مدیرعامل گروه حامی پذیرش بیت‌کوین JAN3، اکوادور، پرو و مکزیک از جمله کشورهایی هستند که می‌توانند از بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی استفاده کنند. این گروه خاطرنشان می‌کند: «این پتانسیل وجود دارد که بیت‌کوین نه‌تنها مکزیک، بلکه کل منطقه امریکای لاتین را متحول کند و رونق اقتصادی بیشتری به ارمغان بیاورد». آرژانتین نیز در این فهرست قرار دارد؛ زیرا که خاویر مایلی، نامزد ریاست‌جمهوری طرفدار بیت‌کوین این کشور در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....