تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1402 - 10:00
کد خبر : 130162

سرمایه گذاری و چالش های پیش رو از نگاه فرشاد مومنی

سرمایه گذاری و چالش های پیش رو از نگاه فرشاد مومنی

اقتصاددان : یکی از کانون‌های سرنوشت‌ساز نظام ملی در هر کشوری، سرمایه‌گذاری است. در گزارش‌های رسمی تصریح شده که ما در زمینه سرمایه‌گذاری یکی از بدترین شرایط تاریخی خود را تجربه می‌کنیم. اگر بخواهیم بحث روشمند کنیم، نقطه آغاز باید وجوه مفهومی باشد. خیلی از افراد تخصیص هر پولی به هر امری را سرمایه‌گذاری تلقی

اقتصاددان : یکی از کانون‌های سرنوشت‌ساز نظام ملی در هر کشوری، سرمایه‌گذاری است. در گزارش‌های رسمی تصریح شده که ما در زمینه سرمایه‌گذاری یکی از بدترین شرایط تاریخی خود را تجربه می‌کنیم. اگر بخواهیم بحث روشمند کنیم، نقطه آغاز باید وجوه مفهومی باشد. خیلی از افراد تخصیص هر پولی به هر امری را سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند! در حالی که باید دقت داشته باشیم آنچه مابه‌ازای عینی کالایی نداشته باشد سرمایه‌گذاری نیست.

مومنی با گلایه از نظام تبلیغات رسمی کشور گفت: در شرایطی که کشور بدترین و بحرانی‌ترین شرایط را تجربه می‌کند، نظام تبلیغات رسمی ما تصور می‌کند که می‌تواند با بهره‌برداری از این آشفتگی‌های مفهومی تظاهر به موفقیت کند. عده‌ای با همین مفهوم‌سازی‌های پوچ و بی‌معنا در جایگاه‌های رسمی ادعای موفقیت و مطالبه تشویق دارند. این ادعاها چون مابه‌ازای عینی ندارند فقط بحران مشروعیت سیستم را تشدید می‌کنند.

رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد افزود: به طور ویژه در اقتصادهای توسعه‌نیافته ما با تقدم رتبه‌ای تحلیل‌های سطح توسعه نسبت به سطح خرد و کلان مواجهیم. از دریچه تحلیل‌های سطح توسعه نیز گام اول شناخت دورهای باطل اصلی است. یکی از دورهای باطل اصلی در کشورهای در حال توسعه نیز خروج و از دست دادن سرمایه‌های انسانی و مادی است، در حالی که اگر کشورها بتوانند این منابع خودشان را حفظ کنند خیلی راحت‌تر نجات پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در سه دهه گذشته رقم بسیار بزرگی در حد ۱۲۰۰ میلیارد دلار را به دلیل فقدان اهلیت در نظام تصمیم‌گیری و اجرایی کشور نابود کرده‌ایم. تمام این تباهی‌ها نیز ذیل عناوین و اسامی بسیار جذاب در دستور کار قرار گرفته‌اند. مثلا حدود ۳۵۰ میلیارد دلار تحت عنوان کنترل نرخ ارز هزینه شده است! کاش ادراک اقتصادی هنرمندان ما بالا رود تا بتوانند قباحت این اتفاقات را بهتر آشکار کنند!

وی بیان کرد: متاسفانه عزیزان به جای پذیرفتن نقایص کارشان خلاف‌گویی با آمارها روی آورده‌اند. مثلا مرکز آمار می‌گوید فقط ظرف تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، یک میلیون و سیصد هزار نفر از بخش صنعت خارج شده‌اند. یعنی صنایع اصیل و ریشه‌دار در سه دهه گذشته سقوط کرده اما به جای آن رانتی-معدنی ها بزرگ شده‌اند.

مومنی با انتقاد از تصمیمات مبتنی بر افزایش تعطیلی در کشور افزود: از یک طرف داریم برای برنامه توسعه آماده می‌شویم، از طرف دیگر می‌بینیم فوری‌ترین تصمیم این است که یک روز به روزهای تعطیل اضافه شود! یعنی اینقدر اوضاع ما خوب شده است که هفته‌ای دو روز تعطیل باشیم؟!

مومنی با اشاره به رابطه مستقیم شوک نرخ ارز و تورم با مهاجرت ادامه داد: به شیوه‌‌های مختلف می‌شود نشان داد که به تناسب با شدت شوک و تورم، انگیزه‌های مهاجرت افزایش می‌یابد. نظرسنجی‌های قبل از دو سال ۹۷ و ۹۸ یعنی دو سالی که بیشترین شوک‌ها را داشتیم، حداکثر سی درصد دانشجویان تمایل به مهاجرت بعد از اتمام تحصیل داشته‌اند و بعد این دو سال این رقم از مرز ۶۳ درصد گذشته است.

گزارشگر :فاطمه عارفی علمداری

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....