تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 9:12
کد خبر : 139500

سرمایه‌های انسانی در مسیر تندباد

سرمایه‌های انسانی در مسیر تندباد

اقتصاددان : “سرمایه‌های انسانی در مسیر تندباد” عنوان نشستی در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران است که به بررسی دلایل مهاجرت نخبگان و نگرانی‌های فعالان اکوسیستم صنایع مالی از خالی شدن حضور متخصصان در این صنعت می‌پردازد. پر واضح است که بزرگترین سرمایه هر بانک، شرکت و به طبع هر کشور و جامعه‌ای نیروی انسانی آن است

اقتصاددان : “سرمایه‌های انسانی در مسیر تندباد” عنوان نشستی در نهمین نمایشگاه تراکنش ایران است که به بررسی دلایل مهاجرت نخبگان و نگرانی‌های فعالان اکوسیستم صنایع مالی از خالی شدن حضور متخصصان در این صنعت می‌پردازد.

پر واضح است که بزرگترین سرمایه هر بانک، شرکت و به طبع هر کشور و جامعه‌ای نیروی انسانی آن است که باکمال تاسف این روزها خبرهای خوبی از این حوزه نمی‌رسد و خبر از مهاجرت بی بازگشت نخبگان می‌آید.

موج تازه‌ای از مهاجرت در کشور شکل گرفته است و آمارها نشان از روندی سریع در این زمینه دارند؛ تا جایی که رصدخانه مهاجرت ایران اخیرا با انتشار گزارشی، نسبت به تهدیدی که در کمین «کیفیت نیروی انسانی» کشور است هشدار داد.

با این اوصاف تعجبی ندارد که اثرات این پدیده در سال‌های اخیر به خوبی در صنعت فناوری و اکوسیستم مالی کشور قابل مشاهده باشد. مدیران این کسب‌وکارها بارها نسبت به چالشی هشدار داده‌اند که آن ها را در تامین و حفظ نیروی انسانی دچار مشکل کرده است. آنچه حالا بیش از پیش باعث نگرانی فعالان این حوزه شده، آن است که در دو سال اخیر، روند خروج نیروهای متخصص از کشور شدت گرفته و چشم‌انداز مثبتی نیز از بازگشت این نیروها به کشور وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند که دیگر انگیزه‌های مالی و مسائل اقتصادی، تنها دلیل این نیروها برای تصمیم به مهاجرت نیستند، بلکه تلاش برای رسیدن به آرامش نسبی در زندگی و اطمینان خاطر از آینده پیش‌رو، نقش قابل‌توجهی در تمایل نیروهای تحصیل‌کرده کشور به مهاجرت دارند. مدیران کسب‌وکارهای فناوری‌محور اظهار می‌کنند که در چنین شرایطی، حتی دیگر افزایش حقوق و ایجاد مزایای شغلی جدید نیز نمی‌تواند متخصصان را راضی کند. آن ها معتقدند، تا زمانی که تلاشی در این مسیر صورت نگیرد، این مساله روز به‌روز جدی‌تر خواهد شد و اگر از آن به عنوان یک بحران جدی در آینده نزدیک یاد کنیم چندان بیراه نیست.

تردیدی نیست که مهاجرت میان کشورها امری طبیعی و بدیهی است، اما زمانی که تعداد این مهاجرت‌ها یکطرفه و بی‌بازگشت باشد، طبیعتا می‌تواند دل‌نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورد و زنگ خطری برای آینده باشد.

کم نیستند مجموعه‌ها و شرکت‌های تخصصی این صنعت که از بی‌انگیزگی نیروهای متخصص و مهاجرت آن ها به کشورهای مختلف ابراز نگرانی می‌کنند. مسلما هرچقدر از تاب‌آوری و مسائل رشد و توسعه انسانی بگوییم بدون جان مایه این صنعت که نیروی انسانی هستند، طبل تهی خواهد بود.

امروزه نگرانی‌های زیادی در حوزه سرمایه انسانی برای شرکت‌های فعال در زنجیره خدمات اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری کشور وجود دارد، در نشست “سرمایه‌های انسانی در مسیر تندباد” می بایستی در پی آن باشیم به جای آنکه زانو غم بغل کنیم، بر روی شیوه‌های نگهداشت نیروی انسانی بحث و تبادل نظر کنیم. و از افرادی که درون گود و کانون فعالیت هستند بخواهیم برای حفظ و ارتقا حس امید در نیروی انسانی راهکار ارائه کنند.

تردیدی نیست که هر دردی، درمانی دارد و برای ایجاد امید و بلوغ کسب و کارها همه همت خود را می بایست بکار بست.

شایان ذکر است، این نشست را کمیته‌ای علمی مرکب از جمعی از مدیران و متخصصان راهبری می‌کند که موضوعات مختلف را رصد کرده و بیانیه این رویداد را تدوین خواهند کرد. علاقمندان برای حضور در این کمیته علمی ‌می‌توانند رزومه خود را به دبیرخانه رویداد تراکنش ارسال تا از دانش و تجربیات آنان استفاده شود.

همچنین بانک ها و شرکت‌ها می‌توانند اسپانسری این رویداد را بر عهده گیرند و از خدمات متنوعی در طول برگزاری سه روزه نمایشگاه تراکنش ایران برخوردار شوند.

اعضای کمیته علمی این نشست حداکثر تا مهر ماه معرفی می‌شود.

ضمنا برنامه‌های این نشست ضبط می‌شود و مجددا از رسانه‌های مختلف منتشر خواهد شد. و خلاصه مباحث آن در کتاب «گفتگوی متخصصان» چاپ می‌گردد.

گفتنی است، نهمین نمایشگاه تراکنش ایران به مدت ۳ روز، از ۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری و هتل لاله برگزار می‌شود. تراکنش نهم در فضای نمایشگاهی با وسعت ۳۵۰۰ متر مربع و با تفاوت‌هایی در شکل و محتوا برپا خواهد شد. در این دوره حدود ۵۰ نشست‌ تخصصی و فرصت‌ گفتگوی B2B، با ۱۵۰ سخنران و عضو کمیته علمی، ۶۰ کارگاه معرفی محصول و با برنامه‌هایی متنوع میزبان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری است. پیش بینی می‌شود در این دوره نیز این رویداد بزرگ تخصصی مورد استقبال هزاران بازدید کننده قرار بگیرد که از قبل برای بازدید از نمایشگاه و رویدادهای جانبی آن ثبت نام کرده اند.

شرکت کنندگان در این دوره تراکنش ایران، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی با رویکردی نوآورانه، در کنار برپایی سه رویداد دیگر یعنی جشنواره چهره‌های ماندگار و مدیران موثر، جشنواره انتخاب محصولات برتر سال و جشنواره رساله دکتری سال و حضور پررنگ جمعی از بانک ها و شرکت‌های خارجی خواهند بود. در تراکنش نهم مسئولیت هماهنگی دعوت از بانک ها و شرکت‌های خارجی را شرکت ترکیه ای Emin Event group برعهده دارد.

به پاس مشارکت ارزشمند علاقه‌مندان، همکاران مرکز فابا با نظم، فروتنی و احترام ویژه با شماره تلفن ۴۳۳۴۷ داخلی ۳۰۵ و شماره همراه ۰۹۲۰۹۵۰۱۹۲۹ پاسخگوی متقاضیان درباره نحوه مشارکت و تحقق خواسته‌های آنان می‌باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....