تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1399 - 12:46
کد خبر : 21880

ساده اندیشی درباره نتایج انتخابات آمریکا

ساده اندیشی درباره نتایج انتخابات آمریکا

تحولات اقتصاد ایران در آستانه انتخابات آمریکا و تعیین سرنوشت برجام به مرحله حساسی رسیده است. درباره تصویر این روزهای کشور باید گفت که برآوردهای غیررسمی حتی تورم بیش از ۱۰۰ درصدی در کالاها و خدمات را ارزیابی میکند و رشد روزافزون و افسارگسیخته نرخ ارز،شرایط معیشتی مردم را وارد یک بحران خطرناک کرده است.در

تحولات اقتصاد ایران در آستانه انتخابات آمریکا و تعیین سرنوشت برجام به مرحله حساسی رسیده است. درباره تصویر این روزهای کشور باید گفت که برآوردهای غیررسمی حتی تورم بیش از ۱۰۰ درصدی در کالاها و خدمات را ارزیابی میکند و رشد روزافزون و افسارگسیخته نرخ ارز،شرایط معیشتی مردم را وارد یک بحران خطرناک کرده است.در حال حاضر به دلیل افزایش روزانه و لحظه ای نرخ ارز،هیچکدام از فعالان بخش تولید توانایی تصمیم گیری برای یکساعت آینده خود را ندارند و کارمندان و حقوق بگیران هم شاهد بی ارزش شدن پی در پی دستمزد خود هستند!

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ، کارشناسان اقتصادی و ناظران تحولات داخلی اعتقاد دارند ریشه مشکلات کنونی اقتصاد ایران،مربوط به مجموعه ای از اقدامات و سیاستگذاری های غلط است و هیچ نسخه آنی برای حل مشکلات فعلی وجود ندارد؛همچنین باید اذعان کرد که مجموعه ای از تصمیم گیری ها نیز مربوط به حوزه «اقتصاد سیاسی» است و شاید با رفع برخی تنش های منطقه ای و بین المللی،گشایش هایی در انتظار کشور باشد.

دکتر «بهمن آرمان» اقتصاددان  بر این عقیده است که اقتصاد ایران هنوز به بن بست نرسیده و میتوان با بکارگیری مجموعه ای از سیاست های صحیح،از سیاهچاله رکود تورمی خارج شد.این کارشناس اقتصادی معتقد است سیاستگذاران برای حل مسائل و بحران های موجود باید از علم اقتصاد کمک بگیرند چرا که تازمانیکه اقتصاد به عنوان یک علم پذیرفته نشود نمیتوان انتظار داشت حرکت مثبتی در کشور صورت بگیرد.

مشروح این گفت و گو از نظرتان می گذرد:
در روزهای اخیر برخی از کارشناسان اقتصادی عنوان کرده اند تنها با رفع تحریم میتوان از بحران اقتصادی کنونی نجات پیدا کرد و دیگر راه حل اقتصادی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.نظر شما چیست؟
در علم اقتصاد برای هر مشکل و مسئله ای یک راهکار وجود دارد.قطعا برای شرایط متفاوت راهکارهای متفاوتی وجود دارد.ممکن است در علم پزشکی برای یک بیمار مبتلا به سرطان درمانی وجود نداشته باشد اما در علم اقتصاد برای معالجه بیماری ها و ناهماهنگی ها،راهکار وجود دارد.برای نمونه باید اشاره کنیم به حال و روز برخی از کشورها که وضعیت به مراتب بدتر از ایران امروزی داشتند اما با کمک علم اقتصاد از بحران خارج شدند و به مرحله بهبودی رسیدند.در همین بحران جهانی کرونا هم مشاهده کردیم که بسیاری از کشورها به دلیل هزینه های بالای این بیماری به مشکل خوردند اما در نهایت توانستند از بحرانی که در بخش تولید و خدمات داشتند خارج شوند و اکنون اقتصادشان به حالت طبیعی برگشته است.پیش بینی میشود تا زمانیکه بیماری کرونا وجود دارد،اقتصاد کشورهای صنعتی متاثر از آن باشد اما دولت ها راهکارهایی برای آن اتخاذ کرده اند.مثال دیگر آمریکاست که با تزریق مالی،شاخص بورس نیویورک را حتی به اوج رساندند، پس راه حل موجود است.

آیا این راه حل ها برای ایران اثرگذار خواهد بود؟

متاسفانه در ایران با سوءتدبیر و فساد گسترده مواجه هستیم که در ساختار اقتصاد کشور نهادینه شده است.از زمان دولت های نهم و دهم ما با یک مشکل بزرگ مواجه شدیم که تا به امروز هم ادامه داشته است. یک فضای سنگین امنیتی و اطلاعاتی بوجود آمده که باعث شده افرادی که میتوانند به عوامل تصمیم گیر و اثرگذار کشور مشورت بدهند،حذف بشوند و ما در حلقه اطراف تصمیم گیران کشور افراد متخصص و آگاه را مشاهده نمیکنیم.به همین دلیل ساختار اقتصادی کشور به گونه ای دچار مشکل شده که در حال حاضر مشاهده میکنیم کاهش ارزش ریال به جای اینکه صادرات و تولید را تقویت کند،اثر معکوس داشته و متاسفانه ما پدیده قاچاق مواجه هستیم.در حوزه توزیع کالاهای اساسی و شیوه درست رساندن اقلام به دست مصرف کننده هم راهکار اقتصادی وجود دارد اما شوربختانه گوش شنوایی در حاکمیت برای شنیدن راه حل ها نیست.اکنون دوباره بحث بر سر این است که واردات کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام بشود اما مشخص نیست که آیا کالاهای مورد نظر با همان قیمت به دست مردم میرسد یا خیر؟به نظر حاکمیت تمایلی برای شنیدن مشورت ها ندارد.
در شرایط فعلی برخی عقیده دارند انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای کشور مطلوب است.
تجربه نشان داده است که سیاست های کلان در امریکا متاثر از حزب جمهوری خواه یا دموکرات نیست.اینکه چه حزبی روی کار بیاید مشخص شده که در طول ۴۱ سال گذشته برای ما تفاوت چندانی ندارد. اینکه میگویند دموکرات ها جنگ طلب نیستند بروند و سابقه جنگ بالکان را مطالعه کنند تا ببینند در زمان بیل کلینتون دموکرات چه فجایعی رقم خورد.

پس به اعتقاد شما نباید سرنوشت اقتصاد کشور را به نتیجه انتخابات آمریکا گره بزنیم؟

قطعا همینطور است.سیاست های کلان واشنگتن در قبال تهران تغییری نخواهد کرد.متاسفانه عده ای ساده اندیش تصور میکنند با روی کار آمدن نماینده حزب دموکرات مشکلات اقتصادی ایران حل میشود که تصور میکنم چنین تصوری کاملا غلط است چرا که سابقه تاریخی به ما ثابت کرده که تغییری بوجود نخواهد آمد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....