تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 20:21
کد خبر : 118613

ساختارهای ناکارآمد دولتی، تورم‌زا هستند

ساختارهای ناکارآمد دولتی، تورم‌زا هستند

دکتر سیدمرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در این خصوص گفت: برای کنترل تورم نیازمند راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هستیم. راه‌حل کوتاه‌مدت حل شدن مساله تحریم‌هاست که به موضع کشور در حوزه سیاست خارجه مرتبط است. در صورتی که مشکل تحریم و در کنار آن مساله FATF حل نشود، قادر نخواهیم

دکتر سیدمرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در این خصوص گفت: برای کنترل تورم نیازمند راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هستیم. راه‌حل کوتاه‌مدت حل شدن مساله تحریم‌هاست که به موضع کشور در حوزه سیاست خارجه مرتبط است. در صورتی که مشکل تحریم و در کنار آن مساله FATF حل نشود، قادر نخواهیم بود به سهولت و صرف کمترین هزینه تجارت خارجی خود را چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات و مراودات مالی به سرانجام برسانیم.
به گفته وی، حتی اگر مشکل تحریم نیز حل شود اما چون ساختارهای مدیریتی و اداری-اجرایی ما در دستگاه‌های مختلف دولتی ساختارهایی تورم‌زا دارند، مساله تورم همچنان مساله‌ای نگران‌کننده در اقتصاد ایران خواهد بود. واقعیت این است که ساختارهای ناکارآمد دولتی به کشور و بودجه دولت هزینه تحمیل می‌کنند و چون این افزایش هزینه‌ها با بهره‌وری کافی همراه نیست به کسری بودجه منتج می‌شود که کسری بودجه نیز یکی از بسترهای مهم ایجاد نقدینگی و تورم است.افقه افزود: اگر مقامات دولتی این مساله را بپذیرند که ساختارهای دولتی کشور هزینه تولید را بالا می‌برند و در حقیقت ضد تولید بوده و نیازمند اصلاح هستند، می‌توانستیم نسبت به اصلاحات اقتصادی امیدوار باشیم.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت،   اما واقعیت این است که حکمرانان اقتصادی هنوز نپذیرفته‌اند نظام انتخاب و انتساب بر اساس شایسته‌سالاری نیست و این مساله مانعی اساسی برای حل مسائل پیچیده اقتصادی کشور است. بنابراین اگر مساله تحریم حل شود می‌توان نسبت به کنترل تورم در سطح فعلی آن خوش‌بین بود، اما ساختارهای ناکارآمد ضدتولید و ضدتوسعه همچنان زمینه ایجاد تورم را خواهند داشت.
این اقتصاددان بیان کرد: در حال حاضر متغیر فعال و ایجاد‌کننده تورم در اقتصاد ایران نرخ ارز و تحولات مرتبط با سیاست خارجی و تحریم است. دیدیم که تنها به دنبال سفر رافائل گروسی به ایران و همچنین توافق ایران با عربستان نرخ ارز کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که مسائل سیاسی تاثیر قابل‌توجهی در تغییر وضعیت اقتصادی ایران دارد.
بنابراین متغیر فعال تاثیرگذار بر اقتصاد ایران در شرایط کنونی تحریم و خبرهای سیاسی است. بنابراین اگر هر خبری که با خوش‌بینی نسبت به برداشته شدن تحریم‌ها و حل تنش‌های سیاسی با سایر کشورها مرتبط باشد به تبع آن نرخ ارز کاهشی خواهد بود و در نتیجه نگران افزایش قیمت کالاهای وارداتی نخواهیم بود. بدون شک اگر این خبرها صورت واقعیت به خود بگیرد و مسائل سیاسی کشور حل شود، تاثیر جدی‌تری بر اقتصاد کشور خواهد داشت. بنابراین در حال حاضر عمده‌ترین متغیر تاثیرگذار بر تورم انتظارات ناشی از تحریم‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توانیم بگوییم اقتصاد ایران در سیکل معیوب تورم و افزایش نرخ ارز گرفتار شده است؛ به طوری که تورم و انتظارات تورمی زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز می‌شود و نرخ ارز بالا نیز در نهایت در بالا رفتن قیمت کالاها و اقلام مصرفی خودنمایی خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....