تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 10:25
کد خبر : 133417

زمان خرید خودرو با درآمد متوسط در ایران ۱۸ ماه در آمریکا ۱۰ ماه

زمان خرید خودرو با درآمد متوسط در ایران ۱۸ ماه در آمریکا ۱۰ ماه

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم مرداد ۱۳۵۳؛ گرانفروشان به شدت مجازات خواهند شد

امیرعباس هویدا، نخست وزیر در جلسه روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور و روسای کمیته‌های حمایت از مصرف‌کنندگان حضور یافت و پیرامون سیاست دولت در مبارزه با افزایش قیمت‌ها و جوانب مربوط به قانون تنظیم توزیع کالاهای مورداحتیاج عامه سخن گفت.

نخست‌وزیر به روسای اتاق‌های اصناف گفت که نه دولت و نه مردم و نه هیچ کس از کار اتاق‌های اصناف راضی نیست و به آنان هشدار داد که ظرف ۲۵ روز آینده در اجرای هدف تعدیل قیمت‌ها بکوشند وگرنه سروکار آنان با قانون خواهد بود.

نخست‌وزیر در سخنان نیم‌ساعته خود چندین بار تاکید کرد که دولت با کسب اجازه از پیشگاه شاهنشاه آریامهر قانون تنظیم توزیع کالاهای موردنیاز عامه و مجازات محتکران و گرانفروشان را به شدیدترین وجهی به مورد اجرا خواهد گذاشت و در این مورد هیچ‌گونه اغماض در کار نخواهد بود.

انتقاد از گرانی کبریت

در آخرین جلسه هفتگی کمیته فرعی انتشارات کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده پس از مذاکره درباره مسائل جاری، اوقات محدود پخت نان در نانوایی‌هایی که اخیرا سهمیه دریافت می‌کنند مورد بحث قرار گرفت و تقاضا شد از این نانوایی‌ها بازرسی شود و آنها را مکلف کنند مدت پخت را افزایش دهند.

کمیته پیشنهادات و شکایات به گرانی کبریت اعتراض کرد و جلوگیری از گرانی این محصول را از اتاق اصناف پایتخت خواستار شد.

دوم مرداد ۱۳۷۳؛ بهره‌برداری از یک معدن بزرگ «بوکسیت در گینه» توسط ایران

معاون فرآوری و معدنی وزارت معادن و فلزات گفت: کار آماده‌سازی استخراج یک معدن «بوکسیت» با ۱۰۰ میلیون تن ذخیره در «گینه کوناکری» ازسوی جمهوری اسلامی ایران در دست اجراست.

وی افزود: کار آماده‌سازی این معدن برای استخراج و قابلیت مصرف آن در ایران ۴۰ میلیون دلار هزینه ارزی در بر دارد.

به گفته وی، معدن عظیم بوکسیت کوناکری که کار آماده‌سازی آن برای استخراج از سه سال قبل توسط کارشناسان جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است، در دو سال آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: همچنین سرمایه‌گذاری بر روی معادن طلا در گینه کوناکری ازسوی ایران در حال بررسی است.

اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی از خاک جمهوری آذربایجان لغو شد

عوارض مصوبه اخیر توسط دولت جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی کلا لغو شده است.

آقای سعیدنژاد، معاون وزیر راه و ترابری گفت: از دهم خرداد امسال ازسوی دولت جمهوری آذربایجان برخلاف موافقتنامه امضا شده بین دو کشور عوارض برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی به مبلغ ۱۸۰ دلار وضع شد که مشکلاتی برای کامیون‌های ایرانی عبورکننده از خاک جمهوری آذربایجان به سایر کشورها و کامیون‌های حامل بار و یا اتوبوس‌های مسافربری ایجاد کرد.

معاون وزیر راه و ترابری یادآور شد: متعاقب این موضوع و پس از مذاکرات مفصل با مسوولان جمهوری آذربایجان و عدم موفقیت در این مورد، ازسوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز برای کامیون‌های ترانزیت و بار و اتوبوس‌های جمهوری آذربایجان عوارضی وضع شد.

وی اظهار کرد: پس از اجرای چنین موضوعی مصوبه‌ای ازسوی دولت جمهوری آذربایجان مبنی‌بر لغو کامل عوارض دریافتی به سفارت جمهوری اسلامی ایران تسلیم شد.

دوم مرداد ۱۳۹۳؛ مخالفت رئیس‌جمهور با استفاده از منابع بانک مرکزی برای خروج از رکود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از تقدیم لایحه فوریتی خروج از رکود به مجلس خبر داد.

روحانی مهم‌ترین مساله دولت در سال ۹۳ را «خروج از رکود» دانست و تصریح کرد: بخشی از بسته عملیاتی و سیاست‌گذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد که دولت در همین راستا و با هدف ورود به مرحله رونق اقتصادی، لایحه فوریتی را پس از تعطیلات به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

وی با اشاره به مواجهه کامل کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با مساله رکود تورمی، یادآور شد: دولت از ابتدای استقرار به‌دنبال مهار تورم و شکستن رکود بوده است؛ دولت در زمینه تورم موفقیت‌هایی به‌دست آورده که باید این موفقیت‌ها استمرار داشته باشد؛ البته کار در زمینه شکستن رکود بسیار مشکل‌تر است.

روحانی افزود: البته اگر این مقابله، مقابله تورمی بود و اگر می‌خواستیم برای مهار این رکود از منابع بانک مرکزی و پایه پولی استفاده کنیم، کار آسانی بود، اما این کار را نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم دستاوردی که از مهار تورم به‌دست آورده‌ایم و آرامشی را که مردم در حوزه اقتصاد به‌دست آورده‌اند، از دست دهیم.

زمان خرید خودرو با درآمد متوسط در ایران ۱۸ ماه در آمریکا ۱۰ ماه

اگرچه برخی از کارشناسان کاهش خرید و فروش در بازار خودرو را به بلاتکلیفی قیمت‌ها ربط می‌دهند، اما آنچه مشخص است بخشی از سردرگمی بازار به سطح درآمد خانوارها و ناهمگونی آن با قیمت‌های کنونی خودرو برمی‌گردد.

براساس گزارش خبرگزاری فارس، خرید خودرو در ایران با درآمد ۱۸ ماه، انگلیس ۹ ماه و آمریکا ۱۰ ماه خانوار امکان‌پذیر است.

بر این اساس متوسط قیمت خودرو در کشورهای مختلف به‌گونه‌ای است که تلاش شده است خانوار با سطح درآمد متوسط در کشورها بتوانند با حدود یک سال درآمد خود اقدام به خرید خودروی نو با سطح کیفی متوسط کنند.

در ایران با احتساب متوسط درآمد حدود ۱٫۲ میلیون تومان برای خانوار و اینکه ارزان‌ترین خودروی موجود در کشور بیش از ۲۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، می‌توان به این نتیجه رسید، در صورتی که خانوار ایرانی نیاز به خرید خودرو داشته باشد، باید درآمد ۱۸ ماه خود را برای خرید ارزان‌ترین خودروی کشور پس‌انداز و صرف کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....