تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1400 - 11:42
کد خبر : 66136

ریشه نوسانات آزاردهنده بازار سهام

ریشه نوسانات آزاردهنده بازار سهام

گروه کیان در صد و پنجاه و یکمین گزارش بررسی هفتگی بازارهای مالی خود نوشت: بازار سهام ایران، دوران پرنوسانی را سپری می‌کند. اگرچه اعتقاد داریم روند یک‌ساله و طولانی‌تر بازار، روندی رو به بالاست، بااین‌حال، در افق زمانی کوتاه مدت (کمتر از سه ماه) و میان مدت (بین سه‌ماه تا یکسال) سرمایه‌گذاران بخاطر موارد

گروه کیان در صد و پنجاه و یکمین گزارش بررسی هفتگی بازارهای مالی خود نوشت:

بازار سهام ایران، دوران پرنوسانی را سپری می‌کند. اگرچه اعتقاد داریم روند یک‌ساله و طولانی‌تر بازار، روندی رو به بالاست، بااین‌حال، در افق زمانی کوتاه مدت (کمتر از سه ماه) و میان مدت (بین سه‌ماه تا یکسال) سرمایه‌گذاران بخاطر موارد زیر برای سرمایه‌گذاری احتیاط خواهند کرد.

۱- اقتصاد ایران حرکت نمی‌کند: مشکلات طرف عرضه که به دلیل تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، در اقتصاد ایران دیگر به راحتی به چشم می‌آیند. شاخص تولید صنعتی کیان، در مهرماه نشان می‌دهد سطح تولیدات در اقتصاد ایران در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۰، بدون رشد و در سطح سال ۹۹ قرار دارد و هنوز تقریبا ۳ درصد از سال ۹۶ (سال قبل از شروع تحریم‌ها) کمتر است. تولید خودرو به عنوان مثال، نسبت به سال قبل شروع تحریم‌ها، بیش از ۳۰ درصد کمتر شده است. در سال جاری، مشکلات تأمین برق و گاز بنگاه‌های صنعتی، به مشکلات طرف عرضه افزوده شده و همین موضوع، سودآوری بنگاه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. محیط تولید کشور، حامی سرمایه‌گذارانِ دارایی‌های ریسکی نیست.

۲- نرخ سود بدون ریسک در اقتصاد ایران، علیه سرمایه‌گذارانِ بازار دارایی‌هاست: شاخص بازدهی تا سررسید اوراق کیان به عدد ۲۳ درصد رسیده است؛ سه درصد افزایش از دو ماه گذشته. در طول ۵ سال گذشته، تنها دو بار دیگر، سطح شاخص اوراق به محدوده ۲۳ درصد رسیده بود؛ اگرچه نرخ بهره واقعی هنوز در اقتصاد ایران منفی است در کوتاه مدت، سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ‌ها برای حضور در بازار دارایی‌های ریسکی استقبال نمی‌کنند.

۳- عزم همه جانبه مقامات دولتی برای تثبیت قیمت دلار، بازار سهام را آزار می‌دهد: بازار سهام ایران به تغییرات نرخ ارز، توجه جدی دارد. با این حال، انگیزه بالای مدیران جدید بانک مرکزی و دولت برای حفظ قیمت ارز که با ابزار پمپاژ خبرهای امیدوارکننده و همچنین تزریق ارز انجام می‌شود، قیمت ارز را در محدوده‌ای تثبیت کرده است. اگر چه با وجود رشد بیش از ۳۰ درصدی نقدینگی، این تلاش در بلندمدت موفقیت‌آمیز نخواهد بود، در کوتاه‌مدت، بازار سهام را نگران می‌کند.

۴- نوسانات قیمت‌های جهانی، بیش از حد تحمل بازار سهام است: دوران ویژه‌ای در اقتصاد جهانی در یک‌سال گذشته آغاز شده است. با وجود آنکه روند عمومی قیمت‌ها در یک‌سال گذشته رو به بالا بوده اما در برخی مواقع، قیمت‌ها چنان خارج از کنترل رشد کرده‌اند که بیشتر از آنکه مایه امیدواری باشند، سرمایه‌گذاران را نگران کرده‌اند. به این موضوع، نوسانات عجیب برخی کالاها نظیر سنگ‌آهن، متانول و زغال‌سنگ را در یکسال اخیر باید اضافه کنیم که امکان تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری‌های مرتبط با این کالاها را دشوار کرده است.

۵- تلاش هماهنگِ ضد بازار مدیران دولتی جدید: به موارد فوق باید به تزریق خون جدید به تفکر اقتصاد دستوری و کنترل قیمت‌ها، با عناوین جدید مثل «جدا کردن روند قیمت‌های بورس کالا از دلار» اشاره کرد. قیمت شمش فولادی در بورس کالا، حتی با قیمت ارز نیما، در یک ماه گذشته تا ۲۰ درصد از قیمت صادراتی کمتر قیمت خورده است و قرار است این روند قیمت‌گذاری در مورد محصولات پتروشیمی هم تکرار شود. هر دم از این باغ بری می‌رسد. به‌نظر می‌رسد در کوتاه مدت، کاهش نوسانات بورس، به حل و فصل این مسائل و یا کاهش اثر آن‌ها وابسته است. تزریق پول یا جلسات متعدد هماهنگی با مدیران دارایی برای جلوگیری از فروش سهام توسط آن‌ها، نمی‌تواند نگرانی‌های فوق را که منشاء نوسانات بازار در دوماه گذشته بودند، تسکین دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....