تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 13:07
کد خبر : 129166

ریزش‌های سنگین بورس ادامه دارد!

ریزش‌های سنگین بورس ادامه دارد!

شاخص کل بازار سرمایه در هفته چهارم خرداد روند اصلاحی داشت و زیان بسیار زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد؛ شاخص کل بورس تنها یک در هفته بیش از ۴ درصد افت کرد و تنها با چند صدم درصد به ریزش تاریخی خود نرسید. در این هفته تمامی بازارها به جز سکه روند اصلاحی داشت و

شاخص کل بازار سرمایه در هفته چهارم خرداد روند اصلاحی داشت و زیان بسیار زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد؛ شاخص کل بورس تنها یک در هفته بیش از ۴ درصد افت کرد و تنها با چند صدم درصد به ریزش تاریخی خود نرسید. در این هفته تمامی بازارها به جز سکه روند اصلاحی داشت و بازار خودرو در یک هفته ۵٫۹ درصد افت داشت که این افت در مقایسه‌ با هفته‌های اخیر این بازار رقم بسیار بزرگی است.

قیمت دلار در هفته اخیر ۱٫۷ درصد افت کرد و این کاهش قیمت دلار ناشی از سیگنال‌های مثبت برجامی بود. هفته اخیر صحبت‌های زیادی درخصوص احیای برجام شد و به هفته واسطه دلار بازار آزاد از قیمت ۵۱ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان رسید؛ اما در میانه مسیر تاثیرگذاری اخبار مثبت تا حدود زیادی کاهش یافت و در پایان معاملات هفتگی قیمت دلار به میانه کانال ۴۸ هزارتومانی رسید. کاهش قیمت دلار بازار آزاد یک احساس ترسی در سایر بازارها به وجود آورد و باعث شد برخی از سهامداران با احتیاط بیشتری در بازار معامله کنند.

درست است صنایع بازار سرمایه با قیمت دلار نیمایی معامله می‌کنند اما کاهش قیمت دلار بازار آزاد می‌تواند به صورت هیجانی روی بازار سهام و جهت‌دهی معاملات تاثیر بگذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه اکنون ارزندگی کافی را دارد اما ممکن است به واسطه دخالت‌های مسوولان، افزایش قیمتگذاری دستوری و اخبار سیاسی تا حدود زیادی تغییر مسیردهد. نکته قابل توجه اینجاست که بازار سرمایه با شرایط کنونی همچنان ارزنده است و نباید سهامداران نگران ارزندگی و سرمایه‌گذاری باشند و در این بازار در بلندمدت سوددهی خوبی برای سهامداران خواهد داشت.

   عوامل تاثیرگذار روی بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادنیوز  ،   به گفته نوید خاندوزی، متاسفانه دخالت دولت در بازار سرمایه را نمی‌توان مردود دانست. اسم این کار را دستکاری نمی‌گذارم اما دولت در تنها بازاری که می‌تواند با قدرت، قاطعیت و خشونت رفتار کند، به نظر بازار سرمایه است. از بیرون و از سوی افراد غیرمتخصص مشورت‌های غیرمنطقی داده شده و روند بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. احتمال تکرار این موضوع در آینده نیز وجود دارد. همچنان تصمیمات عجیب و غریب دولت همانند قطعی برق صنایع را مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه و سهامداران می‌بینم. در مقابل توافق هسته‌ای را می‌توان یک فرصت خوب برای بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی تلقی کرد.

   بازار در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به تابلو معاملات، شاید این طور به نظر برسد که فعلا نمادهای بزرگ بازار در حال افت هستند و نمادهای کوچک، رشد می‌کنند. اما بررسی وضعیت شاخص‌ها طی معاملات این هفته نشان می‌دهد چنین چیزی نیست.

در حال حاضر هم نمادهای بزرگ بازار افت می‌کنند هم نمادهای کوچک. اما تفاوتی که بین نمادهای بزرگ و کوچک وجود دارد این است که نمادهای بزرگ، افت‌های کوچک دارند و نمادهای کوچک، افت‌ها و رشدهای بزرگ دارند. طی این هفته، با وجود افت شاخص‌ها، بسیاری از نمادهای کوچک بازار صف خرید داشتند. اما وضعیت شاخص هم وزن نشان می‌دهد که این شاخص به اندازه شاخص کل افت کرده که نشان‌دهنده تعادل در کل بازار است.

این هفته در ۵ روز معاملاتی، شاخص کل بورس ۱۰۶ هزار واحد، معادل ۴٫۶۵ درصد افت کرد. شاخص هم وزن ۳۵ هزار واحد معادل ۴٫۵۴ درصد افت داشت. شاخص فرابورس نیز ۹۶۹ واحد معادل ۳٫۳۵ درصد کاهش یافت. اتفاقی که در این هفته رخ داد، افت‌های بزرگ و رشدهای کوچک بود. به عبارتی وقتی بازار دست فروشندگان می‌افتد، آنها به‌شدت قیمت‌ها را پایین می‌کشند اما وقتی بازار دست خریداران می‌افتد، آنها قدرت زیادی برای بالا بردن قیمت‌ها ندارند.

بر اساس آمار ، ارزش معاملات خرد بازار سهام در این هفته نسبت به هفته گذشته تغییر خیلی ویژه‌ای نداشت. تنها در یک روز شاهد رشد ارزش معاملات بودیم که آن روز هم یک استثنا بود.این هفته در روز دوشنبه ارزش معاملات خرد به ۹۴۰۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم ثبت شده طی ۵ روز معاملاتی بود. پایین‌ترین رقم معاملات هم روز سه شنبه با عدد ۶۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. در روزهای شنبه و یکشنبه هم رقم معاملات خرد به ترتیب ۷۶۰۰ و ۶۹۰۰ میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه نیز حدود ۷ هزار میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد. در ۵ روز معاملاتی این هفته تنها یک روز ورود پول اتفاق افتاد و در ۴ روز معاملاتی شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار بودیم.تنها در روز چهارشنبه بود که حقیقی‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بورس کردند. اما در سایر روزها، این دسته از سرمایه‌گذاران در حال نقد کردن سهام خود بودند.

روز شنبه با خروج ۱۶۰۰ میلیارد تومان پول از بازار، بزرگ‌ترین رقم خروج پول این هفته ثبت شد. دوشنبه هم ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول دیگر از بازار خارج شد. طی روزهای یکشنبه و سه شنبه نیز به ترتیب ۳۲۰ و ۱۲۰ میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت.شاخص قدرت خریداران حقیقی در این هفته اکثرا زیر عدد یک بود. طی روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه، این شاخص اعداد ۰٫۸۶، ۰٫۷۸ و ۰٫۸۹ را ثبت کرد. اما در روز یکشنبه این شاخص به عدد ۱٫۵۵ رسید که بزرگ‌ترین رقم در طول هفته بود. روز چهارشنبه هم شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۱٫۰۲ را ثبت کرد که نشان‌دهنده تعادل نسبی در سمت عرضه و تقاضا از جانب حقیقی‌ها است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....