تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 15:17
کد خبر : 109752

روندهای کلیدی کشاورزی جهان در ۲۰۲۳

روندهای کلیدی کشاورزی جهان در ۲۰۲۳

در حالیکه استفاده از تکنولوژی های نویی همچون هوش مصنوعی در تولید پایدار محصولات کشاورزی کمک کننده است، به گفته کارشناسان در سال ۲۰۲۳ اصلی ترین رویکرد جهانی، کشاورزی احیاکننده و مدیریت آب است.  صنایع و بخش های مختلف تولید در سراسر جهان روز به روز در حال پیشرفت هستند و تکنولوژی های نو نیز

در حالیکه استفاده از تکنولوژی های نویی همچون هوش مصنوعی در تولید پایدار محصولات کشاورزی کمک کننده است، به گفته کارشناسان در سال ۲۰۲۳ اصلی ترین رویکرد جهانی، کشاورزی احیاکننده و مدیریت آب است.

 صنایع و بخش های مختلف تولید در سراسر جهان روز به روز در حال پیشرفت هستند و تکنولوژی های نو نیز در این مسیر بزرگترین کمک کننده به فعالان این بخشها در رسیدن به اهداف خود هستند. به طوری که به گفته کارشناسان نفوذ تکنولوژی های نوین به بخش کشاورزی جهان اصولا با هدف افزایش عملکرد محصولات و سلامت مزارع و خاک طراحی می شوند تا کشاورزان از داشتن یک کشاورزی موفق اطمینان داشته باشند.

ادغام داده های مزارع درک عمیقتری از ساختار بیولوژیکی خاک به کشاورز می دهد

   به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،به این ترتیب هر سال بخش های تحقیقاتی مربوطه در پی ارائه تکنولوژی های نویی برای بخش های مختلف به خصوص بخش کشاورزی هستند که نسبت به دیگر موارد کمی دیرتر به این سمت پیش رفته است و لذا جای کار بسیار دارد. برای سال ۲۰۲۳ از جمله روشها و تکنولوژی هایی که پیشنهاد شده به طور گسترده تری از سوی کشاورزان دنبال خواهد شد، «ادغام در کشاورزی» است. به این معنا که در سال میلادی پیش رو اصلی ترین گرایش کشاورزان به دسترسی بیشتر به داده ها و اطلاعات مربوط به مزرعه و همچنین داده های میکروب خاک خواهد بود! در واقع گفته می شود دسترسی به این داده ها در نهایت به کشاورزان کمک می کند تا درک عمیقتری از ساختار بیولوژیکی اساسی خاک در عملیات مزرعه خود ایجاد کنند و لذا تخریب کمتری رقم بزنند. از جمله فناوری هایی که در این زمینه به کشاورز کمک می کند می توان به فناوری LIVINGRO اشاره کرد که بر اساس نوع بذر و مبتنی بر علم برای تولید مواد غذایی ایمن و سالم و در عین حال حفظ و بهبود تنوع زیستی و کیفیت خاک در اکوسیستم های کشاورزی حمایت می کند.

روند افزایشی استفاده از میکروبها برای افزایش عملکرد محصولات در ۲۰۲۳ ادامه دارد

از سوی دیگر بر اساس این گزارش از دیگر روندهای چشمگیر در سال ۲۰۲۳ در بخش کشاورزی «حفاظت از محصول و کودهای زیستی» است. در واقع امروزه چندین راه حل کود بیولوژیکی جدید و نوظهور برای کشاورزان در بازار وجود دارد به طوری که در سال ۲۰۲۲ شاهد هستیم از میکروب ها برای افزایش عملکرد محصولات کود برای کاربردهای حفاظت از محصولات کشاورزی بیش از گذشته استفاده می شود. از سوی دیگر در مدت نامبرده شاهد رشد اقتصادی عظیم در صنایع غذایی و کودهای زراعی هستیم که این در نتیجه افزایش تقاضا برای غذا، نیاز به افزایش عملکرد محصول را افزایش می دهد.

از سوی دیگر از دیگر روندهایی که در سال ۲۰۲۳ بیش از گذشته مورد توجه بخش کشاورزی جهان قرار خواهد گرفت استفاده از «فناوری های اینترنت اشیا» است. به طوری که گفته می شود اینترنت اشیا در نحوه تعامل کشاورزان، مشاوران، خرده ‌فروشان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با مزرعه متحول می‌ شوند. شرکت هایی مانند ACRES در حال توسعه فناوری هستند که می تواند بر زمین های کشاورزی نظارت کند و داده هایی را در مورد ارزش و بهره وری مناطق وسیع ارائه دهد.

نظارت بر سلامت خاک و مبارزه با آفات با کمک هوش مصنوعی

بر اساس این گزارش، اگرچه استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی جهان طی سالهای گذشته روندی قابل مشاهده و در حال توسعه بوده است اما به نظر می رسد در سال ۲۰۲۳ نیز با توجه به حرکت به سمت عصر دیجیتال، استفاده از این فناوری کماکان رو به افزایش باشد. اگرچه هوش مصنوعی در تمام زمینه های زندگی بشر نامی آشنا محسوب می شود اما در بخش کشاورزی کارکردهای خاص خود را دارد. در واقع فناوری هوش مصنوعی برای انبوهی از وظایف کشاورزی روزانه از جمله «نظارت بر سلامت خاک، مبارزه با آفات و بیماری‌ ها در محصولات کشاورزی و کمک به کاهش حجم کاری» استفاده می شود.

از دیگر روندهای مورد توجه کشاورزی جهان طی سالهای اخیر بحث «مدیریت آب» است. به گفته کارشناسان رشد جمعیت و همچنین اثرات مخرب گرمایش جهانی به لزوم نظارت و مدیریت موثر مصرف آب منجر شده است. در حالی که به طور طبیعی تمرکز بر حفظ صنعت کشاورزی در روزگار کنونی است، مدیریت آب به همان اندازه در مورد آماده سازی کشاورزی برای آینده که انتظار می رود جمعیت جهان افزایش یابد نیز صدق می کند.

به این ترتیب تقاضای زیاد برای آب منجر به کشف رویکردهای مختلف برای مدیریت آب در کشاورزی شده است. به طوری که تمرکز بر برداشت آب سبز (آب حاصل از بارندگی ها) مورد تاکید قرار گرفته و به عبارت بهتر مبارزه جهانی برای حفظ آب کره زمین ادامه دارد.

تضمین تولید پایدار محصولات کشاورزی با فناوری های نوین

گفتنی است بر اساس آنچه سازمان فائو اخیرا اعلام کرده، از دیگر روندهای مورد توجه در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بحث کشاورزی احیاکننده است که اهمیت مدیریت آب نیز در زیر چتر کشاورزی احیا کننده قرار دارد که عمدتاً بر سلامت خاک تمرکز دارد. در حقیقت بر اساس آنچه کارشناسان امر می گویند، کشاورزی احیا کننده را می توان از طریق کاشت طیف متنوعی از محصولات، به منظور تغذیه مواد مغذی مختلف در خاک، چرخش و پوشش محصولات و به طور کلی به حداقل رساندن کاربرد کودهای شیمیایی به دست آورد.

بر اساس این گزارش، با افزایش تقاضا برای غذا در مقیاس جهانی، این نوآوری ‌ها به کشاورزان کمک می‌ کنند تا به درک بهتری از قابلیت‌ های زمین خود دسترسی داشته باشند و در زمان و هزینه‌ شان به نوعی صرفه‌ جویی کنند. در واقع بدون روشهای نوین و فناوری های جدید بخش کشاورزی، برآورده کردن آخرین الزامات تولید به ویژه برای مزارع تجاری بزرگتر می تواند چالش برانگیز باشد. با این وجود با اتخاذ جنبه ‌های فناوری جدید در شیوه‌ های کشاورزی عمومی، کشاورزان قادر خواهند بود به تولیدات خود سرعت بخشند و از پایداری در انجام این کار اطمینان حاصل کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....