تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 21:12
کد خبر : 93350

روابط عربستان و ایران از سر گرفته می‌شود؟

روابط عربستان و ایران از سر گرفته می‌شود؟

یک منبع مطلع فاش کرد که اعلام ازسرگیری روابط بین عربستان و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات دو کشور و حضور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق انجام شود. رایزنی الکاظمی برای حل اختلافات بین ایران و عربستان این منبع آگاه به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که

یک منبع مطلع فاش کرد که اعلام ازسرگیری روابط بین عربستان و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات دو کشور و حضور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق انجام شود.

رایزنی الکاظمی برای حل اختلافات بین ایران و عربستان

این منبع آگاه به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که مذاکرات الکاظمی در هفته گذشته طی سفرش به جده و تهران، موجب قطعیت یافتن بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف بین طرفین شد، امری که ممکن است به کاهش تنش‌ها در منطقه بینجامد.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه سفر مقامات عربستان به بغداد پیش از نشست سران در جده در نیمه ماه ژوئیه خواهد بود، تاکید کرد که این امر به برنامه‌ریزی بین سه کشور نیاز دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در دمشق از بازگشت روابط بین ایران و عربستان و بازگشایی سفارت‌ها و آغاز گفت‌وگوی سیاسی استقبال کرده بود.

تلاش برای عادی‌سازی روابط ایران و مصر

او همچنین از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین ایران و مصر خبر داد.

اظهارات وزیر خارجه ایران در حالی مطرح می شود که فواد حسین پیشتر اعلام کرد که بغداد میزبان مذاکراتی بین ایران و اردن و ایران و مصر است.به گزارش الفرات‌نیوز، پیش از این نیز یک منبع دیپلماتیک در ریاض گفته بود مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته (یکشنبه) به شهر جده عربستان می‌رود و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد.

منبع آگاه: روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به سود منطقه است

این منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان گفت: الکاظمی نتایج سفر اخیر خود به ایران و موضع ایران نسبت به مذاکرات با عربستان که مقدمه‌ای برای بالا بردن سطح این مذاکرات و حل اختلافات میان دو کشور و در نهایت بازگشت کامل روابط دیپلماتیک میان دو کشور است را با مقامات سعودی در میان خواهد گذاشت.
این منبع که خواستار نامش فاش نشود، در ادامه تأکید کرد که پاسخ تهران به مطالبات عربستان و در راس آن‌ها پایان دادن به آن چه دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و همچنین پایان دادن به تشکیل نیروهای نیابتی در این کشورها که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، عنوان شده و همچنین اثبات عملی این امر می‌تواند روابط درست و سالم و مبتنی بر احترام متقابل که به سود ملت‌های منطقه است را ایجاد کند.

بغداد میزبان نشستی میان دیپلمات‌های ایرانی و سعودی

همچنین یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با روسیا الیوم اعلام کرد که بغداد میزبان نشستی میان دیپلمات‌های ایرانی و سعودی خواهد بود.

دور جدید مذاکرات ایران و عربستان در سطح دیپلماتیک

این منبع تأکید کرد: پیش از این پنج دور مذاکرات میان تهران و ریاض در بغداد انجام شد که همه آن‌ها در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود، اما دور جدید در سطح دیپلماتیک خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....