تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 - 21:51
کد خبر : 148005

رهگیری تحرکات دلار در بازار تهران از مسیر درهم + نمودار

رهگیری تحرکات دلار در بازار تهران از مسیر درهم + نمودار

روزهای پایانی آبان دلار دچار سندرم آخر ماه شد و در سایه اخبار آتش‌بس قیمت دلار در نبود نقدینگی آخر ماه نزولی شد. اقتصاددان: در شرایطی که دلار تهران وارد نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومانی شد سکه امامی و طلای آب‌ شده با پشتوانه رشد انس جهانی طلا، نوسان چندانی را تجربه نکردند. محمدرضا

روزهای پایانی آبان دلار دچار سندرم آخر ماه شد و در سایه اخبار آتش‌بس قیمت دلار در نبود نقدینگی آخر ماه نزولی شد.

اقتصاددان: در شرایطی که دلار تهران وارد نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومانی شد سکه امامی و طلای آب‌ شده با پشتوانه رشد انس جهانی طلا، نوسان چندانی را تجربه نکردند.

محمدرضا فرزین در نشست بانکداری الکترونیک گفت: برخلاف اصرار برخی که فنر ارزی در حال جمع شدن است، در واقعیت هیچ فنر ارزی وجود ندارد و این فنر مجازی است و با هدف زنده نگه داشتن انتظارات تورمی مطرح می‌شود. پایگاه چنین رویکردی تیمی در خارج از کشور است که با عملیات روانی به دنبال متلاطم کردن بازار ارز هست.

به نظر می رسد فرزین از فضای به وجود آمده برای تعدیل و تثبیت بازار ارز استفاده کرد تا بتواند انتظارات در این بازار را آرام و کنترل کند.

در ادامه لایحه بودجه دولت به مجلس رسید و اخبار بودجه مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت.

خبرهایی از نرخ تسعیر ارز بیرون آمد، دولت برای سال ۱۴۰۳ تکیه‌گاه اصلی درآمدهای خود را بر پایه مالیات بناکرده و برای سال بعد منبع اصلی درآمدهای دولت از نفت به مالیات تغییر کرده‌است.

اتفاقی که علاوه‌بر بازار ارز می‌تواند به رکود در بازارهای موازی دامن بزند.

افزایش حدود ۵۰ درصدی مالیات از منابع مختلف تامین خواهد شد ولی آنطور که به نظر می‌رسد اخذ مالیات از صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده های بانکی هم بخشی از برنامه دولت برای افزایش مالیات خواهد بود.

در پایان هفته جاری آتش بس جنگ‌ برقرار می‌شود و رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ایران سخن گفت او اعلام کرد ایران وظایف پادمانی خود را انجام می‌دهد ولی اخراج بازرسان از میزان بازرسی‌های دلخواه آژانس کاسته است.

در حالی‌که پیشتر گفته شده بود ایران دیگر هیچ پول بلوکه شده‌ای در خارج ندارد فرزین خبر جدیدی از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران داد.

پارلمان اروپا در پایان هفته یک قطعنامه ضدایرانی را با رای اکثریت تصویب کرد و از شورای اروپا خواست تا سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

دلار تهران در ابتدای هفته در محدوده ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان شروع به کار کرد و پایان هفته در محدوده ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان کار خود را به پایان رساند.

بازدهی هفتگی دلار بازهم به یک درصد هم نرسید و عدم بازدهی دلار در آبان ماه هم ادامه داشت.

بازار ارز در آبان ماه به قدری کساد بوده که دلار حتی در بازه یک‌ماهه هم نوسان چندانی نداشته است.

مقاومت مهم درهم

درهم امارات در این هفته کانال ۱۴ هزار تومانی را از دست داد و پایین آن تثبیت شد.

محدوده های ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و همچنین ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان می توانند نقش حمایت های مهم و معنادار را برای درهم ایفا کنند.

با تثبیت درهم پایین کانال ۱۴ هزار تومانی فعلا مهمترین مقاومت درهم محدوده ۱۴ هزار تومان است.

روزهای پایانی آبان دلار دچار سندرم آخر ماه شد و در سایه اخبار آتش‌بس قیمت دلار در نبود نقدینگی آخر ماه نزولی شد.

اکوایران در این باره نوشت: بررسی ها از حباب درهم نشان می‌دهد که هیجانات و نوسانات در این بازار چندین ماه است نزولی شده است و انتظار بالایی خاصی از دلار و درهم در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

میانگین شش ماهه حباب درهم در کانال ۶۰۰ تومانی قرار دارد و در ادامه هرچه بازه زمانی کمتر شده و به زمان حال نزدیک می‌شود حباب درهم هم کوچکتر شده و فاصله نرخ دلاری درهم و دلار در طول زمان کمتر و کمتر شده است.

این مسئله نشان می‌دهد سطح انتظارات در میان واردکنندگان و معامله گران بنیادی ارز افزایشی نیست و کنترل در این بازار به خوبی انجام شده‌است.

زیان ربع سکه به زور یک درصد شد

سکه امامی در این هفته زیان نیم درصدی ثبت کرد.

ولی حباب سکه در انتهای هفته با افزایش قیمت انس جهانی طلا و کاهش نوسانات دلار نزولی شد و وارد کانال ۱۷ درصدی شد.

روزهای پایانی آبان دلار دچار سندرم آخر ماه شد و در سایه اخبار آتش‌بس قیمت دلار در نبود نقدینگی آخر ماه نزولی شد.

نوسان یک درصدی حباب سکه در طول هفته جاری نشان می‌دهد که رکود بازار سکه را فراگرفته و معامله خاصی در این بازار انجام نمی‌شود که بازار سکه تا این اندازه کم نوسان است.

ربع سکه در این هفته به زور زیان حدود یک درصدی را نصیب دارندگان خود کرد ولی زیان صاحبان طلای آب شده حتی به یک درصد هم نرسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....