تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 20:53
کد خبر : 158022

تأکید رئیس مرکز تجارت جهانی ایران از تولید :

رشد و توسعه اقتصاد ایران بدون تولید متوقف خواهد شد

رشد و توسعه اقتصاد ایران بدون تولید متوقف خواهد شد

اقتصاددان :  قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو “گردش چرخ تولید“، صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آنهم تولیداتی با کیفیت عالی میباشد که با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشورمان وجود دارد با اراده، همت و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست دست یافتنی است.

اقتصاددان :  قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو “گردش چرخ تولید“، صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آنهم تولیداتی با کیفیت عالی میباشد که با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشورمان وجود دارد با اراده، همت و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست دست یافتنی است.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در سومین کنگره سراسری سرآمدان اقتصاد ایران (برند ملی، اعتماد ملی) که در مرکز همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، طی سخنانی در خصوص نقش و اهمیت تولید اظهار داشت: گردش چرخ تولید” و “ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری“ یکی از اساسی ترین فاکتورها جهت رشد و شکوفایی اقتصاد و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور، بویژه مقابله با تحریمهای اقتصادی خارجی است که سالهاست از جانب کشورهای متخاصم برعلیه مردم ایران اعمال گشته.
وی افزود: در این راستا مقام معظم رهبری سالهاست که به درستی به این نتیجه رسیده اند که رمز تقویت و رشد اقتصاد ایران “گردش چرخ تولید“ است و بر همین اساس چند سالیست که “تولید“ را محور اصلی شعار سالهای گذشته قرار داده اند و معظم اله بر تقویت تولید و رفع موانع تأکید نموده اند.
حضرت آیت اله خامنه ای پس از بررسی اوضاع و احوال اقتصادی کشور تا سال ۹۷، برای سال ۹۸ شعار “رونق تولید” را انتخاب نمودند.
ایشان برای سال ۹۹ نیز مجدداً به تولید اشاره نموده و شعار “جهش تولید“ را برای آن سال انتخاب کردند، زیرا “جهش تولید” میتوانست موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت ” اقتصاد ملی” میشد.
سالهای ۹۸ و ۹۹ بپایان رسیدند اما عملکرد دولت وقت جهت تحقق شعارهای “رونق تولید“ و “جهش تولید” در آن سالها اصلاً راضی کننده نبود و نه تولید کشور “رونق“ گرفت و نه “جهش” قابل توجهی در زمینۀ تولید محقق شد!! از همین رو باز هم تولید رشد آنچنانی نکرد و مشکلات اقتصادی بیش از پیش دامن ایران و مردم را گرفت.

به همین خاطر مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ شعار “تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی“ را انتخاب کردند تا باز هم با این شعار بنوعی اهمیت رونق، جهش و شکوفایی تولید و گردش پُر توان چرخ صنایع و کارخانجات کشورمان را یادآوری نمایند.
علیپور گفت: متأسفانه طی سالهای گذشته آنطور که انتظار میرفت به امر تولید پرداخته نشد و دولتمردان و غالب مسئولین به اهمیت “گردش چرخ تولید“ پی نبرده اند و همین امر موجب شد تا بجای “رونق تولید“ شاهد “رونق دلالی“ و رشد قاچاق باشیم و بجای رفع موانع از برابر تولید و تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز، به عینه شاهد افزایش موانع و بی توجهی به تولید و تولیدکنندگان باشیم که واقعاً جای تأسف دارد که مسئولین به اهمیت فرمایشان رهبری پی نبردند و شعارهای سالها را از قوه به فعل تبدیل ننمودند!!
مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ نیز مجدداً به اهمیت تولید و اشتغال آفرینی اشاره نمودند و از همین رو شعار “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین“ را برای سال ۱۴۰۱ انتخاب و نامگذاری کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در سالجاری، باز هم بر اهمیت رشد تولید و مهار تورم اشاره نمودند و از همین رو شعار “مهار تورم و رشد تولید“را برای سال ۱۴۰۲ انتخاب و نامگذاری نمودند.
وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران که مقام معظم رهبری نیز به کررات بر آن تأکید داشته و دارند، در گرو “گردش چرخ تولید“، صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آنهم تولیداتی با کیفیت عالی میباشد که با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشورمان وجود دارد و با اراده، همت و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست میتوان این مسیر را به درستی طی و به اهداف موردنظر دست یافت.
اگر بخواهم به اختصار به قدرتمند شدن اقتصاد ایران بپردازم باید عرض کنم که کشور ایران کارآفرینان خوش فکر، توانمند و قدرقدرتی دارد که در حال حاضر نیز چرخش بخشی از چرخ تولید و اقتصاد کشورمان در این اوضاع سخت نیز به دست توانمند این عزیزان میچرخد اما مشکل اساسی اینجاست که عمداً و یا از روی نادانی و سهواً نه تنها کارآفرینان داخلی را جدی نگرفته و به کار نمیگیریم بلکه با رفتار نادرست و بی احترامی به این بزرگواران، متأسفانه آنان را ناراحت، دلنگران و ناامید هم میکنیم و همین برخوردها و جدی نگرفتن فعالان اقتصادی و کارآفرینان موجب کاهش سطح تولید و به تبع آن باعث کُند شدن گردش چرخ صنایع و اقتصاد ایران میشود.
وی یادآور شد: متأسفانه جمعی از کارآفرینان، فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، مشکلات و اختلافات مالی و برخی نیز بواسطه بدهی و اختلاف با بانکها در زندانهای کشور بسر میبرند که پیگیری مشکلات و آزادی این فعالان اقتصادی از جانب دولت و قوۀ قضائیه ضروری و اجتناب ناپذیر میباشد.

سبزعلیپور در ادامه به خانه نشینی برخی از مدیران اشاره کرده و گفت: بارها تأکید کرده ام که کشورمان مدیران قوی، مُدبر، متخصص، کاربلد، توانمند، متعهد و علاقمند به ایران و ایرانی زیاد دارد اما چون غالب این مدیران رفیق باز و باند باز نیستند متأسفانه از جانب مدیران اَرشد و مسئولین به کار گرفته نمی شوند و غالب این مدیران طرد و خانه نشین یا غیرفعال شده اند اما برعکس بجای بهره مندی از تخصص این مدیران و گزینش بر اساس شایسته سالاری، جمعی مدیرنمای بی تعهد و ناکارآمد، نابلد و رفیق باز و نجومی بگیر در رأس کارها و امورات مهم و تشکیلات اقتصادی کشور گمارده شده اند و به همین خاطر نه تنها راندمان کارها پایین است بلکه بعضاً کاری هم پیش نمیرود و غالباً در برخی امور درجا میزنیم و روز به روز در حال پسرفت و هدر دادن امکانات کشور نیز میباشیم!!

وی سایر مشکلات و موانع پیشرفت اقتصاد ایران بشرح زیر عنوان کرد و افزود:

قوانین قدیمی کسب و کار:

photo 2024 02 17 20 15 24 اقتصاددان نوشته

قوانین عقب مانده و سرعت بالای فعالان اقتصادی از سرعت قوانین خیلی بیشتر است. در این ارتباط باید تأکید کنم که مشکل دیگرِ عدم پیشرفت کارها و تولید در کشورمان این است که قوانین کسب و کار در ایران اکثراً قدیمی و مربوط به دهه های ۴۰ الی ۵۰ میباشند و به همین خاطر قوانین عقب مانده و سرعت فعالان اقتصادی از سرعت قوانین خیلی بیشتر است و همین پیشی گرفتنِ سرعت کارآفرینان از قوانین موجب میشود تا کارها سرعت لازمه را نداشته باشد و به کُندی پیش برود زیرا کارها و کارآفرینان کیلومترها حرکت میکنند اما قوانین، کیلومترها عقب تر هستند پس کارآفرین باید کار را بخوابانند و متوقف بشوند تا قوانین هم به آنان برسند و همین فاصله باعث عدم پیشرفت کارها و بروز مشکلات و ایجاد گره در تولید و مبادلات اقتصادی میشود.
قوانین عقب مانده و پُر مشکلی از جمله: قوانین کسب و کار، گمرکی، مالیاتی، صادراتی، وارداتی، کار و تأمین اجتماعی، پولی و بانکی و ارزی، قضایی، اخذ مجوزها (هر چند که اقداماتی در جهت کاهش زمان صدور مجوزها صورت گرفته اما کافی نیست) و…
خام فروشی:
خام فروشی و اقتصادی مبتنی بر تصمیمات دولتی و وابسته به فروش نفت و اعتماد به خارجی ها بجای بها دادن به داخلی ها نیز یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت اقتصاد و همچنین مانع بزرگی بر سر راه قوی شدن اقتصاد ایران و چرخش هر چه بهتر چرخ تولید میباشد.
“اقتصاد مقاومتی”
قوی شدن اقتصاد ایران یعنی اجرای دقیق سیاستهای “اقتصاد مقاومتی” که حدود ۱۳ سال پیش یعنی در شهریور سال ۱۳۸۹ توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید. مفهوم “اقتصاد مقاومتی” یعنی تشخیص حوزه‌ های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تأثیرات آن و تبدیل چنین فشارهایی به فرصت. همچنین برای رسیدن به “اقتصاد مقاومتی” باید وابستگی ‌های خارجی کشورمان کاهش یابد و بر تولید کالاهای داخلی و تلاش برای خوداِتکایی تأکید و اصرار ورزید.
اقتصاد مقاومتی یعنی قوی کردن اقتصاد و اکثر کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده و میکنند، منتهی هر یک به نام خاص دیگری غیر از اقتصاد مقاومتی!!

 

سیاسی و جناحی شدن اقتصاد مقاومتی!

photo 2024 02 17 20 15 41 اقتصاددان نوشته

اما چرا اقتصاد مقاومتی پس از ۱۳ سال هنوز در پله های اول باقی مانده و از قوه به فعل تبدیل نشده؟ چون عده ای اقتصاد مقاومتی را سیاسی و جناحی کرده و در برابر اجرا و پیاده سازی آن مقاومت کرده و میکنند!!

“صنایع دفاعی” عینیت واقعی امروز ما اجرایی شدن “اقتصاد مقاومتی”
سبزعلیپور بیان نمود: در ادامه یک عینیت واقعی امروز جامعه خودمان را بعنوان مثالی شفاف و ملموس خدمتتان بیان میکنم تا از این واقعیت در ارتباط با “قوی شدن اقتصاد ایران” نتیجه گیری کنیم و آن اینکه، وقتی به “صنایع دفاعی” کشورمان نگاه میکنیم می بینیم که صنعت دفاعی کشور علیرغم تحریمهای شدید، تنگناها و فشارهای بین المللی، خوشبختانه روز به روز در حال پیشرفت بوده و روزی نیست که از دستاورد جدید صنایع نظامی پرده برداری نشود و خبر اختراع، ساخت و همچنین تولید موشکهای دور بُرد و بالستیک، اژدر، پهباد، خودروهای مختلف ریز و درشت و سبک و سنگین نظامی، ناو و ناوچه و حتی هواپیماهای جنگی از جمله جنگنده های قاهر ۳۱۳ ، کوثر، صاعقه، آذرخش، درنا و… جهانیان را مات و مبهوت نکند و در حال حاضر نیز قدرت دفاعی ایران آنهم به اتکاء صنایع داخلی و دانشمندان و مدیران توانمند ایرانی کار را بجایی رسانده که پیکر ابرقدرتهای جهان را از ترس به لرزه درآورده و دولتهای متخاصم را به گفتگو با دولتمردان ایران ترغیب نموده است تا قدرت بی نظیر دفاعی ایران را تحت کنترل خود درآورده و سرعت توسعه آن را به دلخواه خود کاهش دهند.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تصریح نمود: چنانچه قلباً اراده ای برای قوی شدن اقتصاد ایران وجود داشته باشد فقط و فقط باید از سیاستها و روش و عملکرد مسئولین صنایع دفاعی تبعیت کرد و صنعت دفاعی ایران را الگویی مناسب جهت رشد و توسعه سایر بخشهای کشور و تولید و اقتصاد ایران قرار داد تا نتایج مثبت آنرا نیز بتوان سریعاً مشاهده کرد. در غیر اینصورت و با روش و مدیریت فعلی، هرگز اقتصاد ایران قوی نخواهد شد و پرونده قوی شدن ایران و رُشد و توسعه اقتصاد کشور همچون پرونده “اقتصاد مقاومتی” بسته و سالها خاک خواهد خورد!! پس تا دیر نشده سیاستهای درست و مدیران جدید توانمند را با چاشنی اراده و حفظ “منافع ملی” و با الگوی “صنعت دفاعی” به کار بگیریم./انتهای پیام

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....