تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 12:52
کد خبر : 155205

راهکارهای موثر جلوگیری از خودکشی

راهکارهای موثر جلوگیری از خودکشی

با توجه به افزایش خودکشی های استان دکتر محمدطاهر طیب زادگان با ارسال یادداشتی به بررسی این خودکشی ها پرداخته است: امروزه خودکشی یکی از مشکلات عمده اجتماعی و از چالش های مهم سلامت روان در بسیاری از کشورهاست . بر اساس آمارهای رسمی پزشکی قانونی ،وزارت بهداشت و  سازمان بهزیستی و همچنین مطالعات آکادمیک

با توجه به افزایش خودکشی های استان دکتر محمدطاهر طیب زادگان با ارسال یادداشتی به بررسی این خودکشی ها پرداخته است: امروزه خودکشی یکی از مشکلات عمده اجتماعی و از چالش های مهم سلامت روان در بسیاری از کشورهاست . بر اساس آمارهای رسمی پزشکی قانونی ،وزارت بهداشت و  سازمان بهزیستی و همچنین مطالعات آکادمیک در طی سال های اخیر افزایش موارد خودکشی در ایران قابل توجه بوده و نگرانی زیادی هم در جامعه و هم مجامع علمی کشور ایجاد کرده است . با وجود روند صعودی در کشور به نظر می رسد فقدان برنامه جامعه پیشگیری از خودکشی در سطح کلان و عدم توجه به مقوله سلامت روان در جامعه ، چشم انداز امیدوار کننده ای برای کاهش روند این معضل وجود ندارد. در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه در دسترس نبودن آمار دقیق موارد اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی منجر به فوت تجزیه و تحلیل وضعیت موجود را دشوار می کند با اینحال یک نکته قابل لمس و واضح این است که “استفاده از روش های کشنده به خصوص در میان نوجوانان و جوانان سیر صعودی دارد.”

متاسفانه شهرستان های کهگیلویه بزرگ از این روند مصون نبوده و به نظر می رسد حداقل در بعد روانی در این منطقه با (( بحران خودکشی)) روبرو هستیم .

به گزارش اقتصاددان به نقل از اَفتونیوز  ،  واکاوی این موضوع و تجزیه و تحلیل علل و انگیزه های خودکشی در شهرستان و استان نیاز به پژوهش و تحقیق جامع دارد ، با این حال در شرایط فعلی اولویت نهادها و سازمان های متولی باید ((مداخله در بحران))از طریق اقدامات کوتاه مدت جهت کنترل روند افزایشی موجود باشد و همزمان برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت در سطح کلان جهت طرح ریزی برنامه جامع پیشگیری از خودکشی و ارتقای سلامت روان باید به عنوان یک اولویت مدنظر باشد . پرهیز از راه حل های کلیشه ای و غیرکارشناسی ، تغییر نگرش موردی به سمت سیر و روند خودکشی و کنترل فضای روانی ایجاد شده در جامعه باید در تمام مراحل مدنظر تصمیم گیران باشد .

با توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی-فرهنگی و همچنین نگاه اجمالی به گروه سنی متوفیان و عوامل مهم روانی اجتماعی خودکشی در شهرستان اقدامات ذیل جهت مداخله موثر در بحران توصیه می شود:

۱-شناسایی فعال افراد درگیر مشکلات روانی( افسردگی-اضطراب-سوء مصرف مواد و…) و ارجاع آن ها جهت درمان و پیگیری روند درمان

۲-حمایت روانی اجتماعی خانواده هایی که یکی از اعضای آن ها به دلیل خودکشی فوت کرده و غربالگری فعال مشکلات روانپزشکی در سایر اعضای خانواده ،دوستان و نزدیکان متوفی

۳-افزایش دسترسی عمومی به خدمات مشاوره ای و روان درمانی از طریق الزام بیمه ها به پوشش این خدمات مطابق با قوانین بالادستی

۴-گسترش چتر حمایتی نهادهای کمیته امداد و بهزیستی و سازمان های خیریه و همچنین بیمه های بیکاری جهت اقشار آسیب پذیر و جوانان بیکار و نیازمندان

۵-توجه ویژه به کارآفرینی و اشتغال جوانان در شهرستان و برقراری عدالت در بکارگیری جوانان

۶-فراهم سازی بسترهایی برای شادی و ابراز وجود جهت نوجوانان و جوانان

۷-برگزاری دوره های مهارت های فرزند پروری و نحوه تعامل با کودکان و نوجوانان در خانواده ها.

موارد فوق نیاز فوری و کوتاه مدت و متناسب با شرایط شهرستان و استان بوده و قطعا برای کنترل محسوس روند خودکشی برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت و اصلاح ساختاری در بسیاری از حوزه های سیاسی-اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی لازم است.

نکته پایانی اینکه اصحاب رسانه و فعالین مجازی لازم است در برخورد با پدیده خودکشی نگاهی علمی و بدون تعصب داشته باشند و به جای پرداختن موردی و توجه به حواشی غیرضروری، ریشه یابی و ارائه راهکارها و درخواست طرح و برنامه از متولیان را پیگیری نموده و توجه داشته باشند که نحوه پوشش اخبار خودکشی می تواند تعیین کننده خودکشی های بعدی باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....