تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 9:51
کد خبر : 140856

دیپلماسی مد و حمایت از تولید داخل

دیپلماسی مد و حمایت از تولید داخل

  زهرا بختیاری مدیر شتابدهنده مدوپوشاک بوستان با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : حمایت از تولید داخل یکی از اصلی‌ترین وظایف قوای سه گانه است. از کالا و تولید ایرانی، بایستی طرفداری و حمایت بشود. رهبر معظم انقلاب شاید پیش از این دیپلماسی مد را شنیده باشید، روشی که سیاست‌مدارها با استفاده از لباس

 

زهرا بختیاری مدیر شتابدهنده مدوپوشاک بوستان با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

حمایت از تولید داخل یکی از اصلی‌ترین وظایف قوای سه گانه است. از کالا و تولید ایرانی، بایستی طرفداری و حمایت بشود. رهبر معظم انقلاب

شاید پیش از این دیپلماسی مد را شنیده باشید، روشی که سیاست‌مدارها با استفاده از لباس و مد لباس سعی در رساندن پیغامی در یک بستر یا موقعیت ویژه را دارند. حال رهبران، مقامات سیاسی، سفیران و دیپلماتها این مسئله استراتژیک را به صورت ویژه مورد توجه قرارمی دهند، چراکه به نقش ویژه دیپلماسی مد خصوصا تاثیر آن بر جامعه واقف شده اند.

دیپلماسی مد از گذشته های دور در تاریخ روابط ملل وجود داشته هرچند از منظر تشریفات چندان مورد توجه نگرفته است. در تاریخ کشورمان به وضوح در نگاره های تخت جمشید دیپلماسی مد در جهت معرفی فرهنگ ها و نمادهایشان از طریق طراحی لباس ها قابل مشاهده است.

استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی ایران برای معرفی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در خارج از کشور بسیار مورد توجه است. ایرانیان خارج از کشور نیز علاقه زیادی به لباس‌های اصیل ایرانی دارند، ایرانی تبار‌های زیادی هم در حوزه مد در جهان فعال هستند که می‌توان ارتباط همه آن‌ها را با فعالان و تولید کنندگان لباس و زیورآلات ایرانی فراهم کرد. کشور پهناور ایران که دارای اقوام و طوایف مختلفی است و در جوامع شهری، روستایی و عشایری در بخش زنان و مردان پوشش‌های زیبایی دارند که علاوه بر کسب درآمد و فروش محصولات پیام آوران ارزش‌ها، اعتقادات و آئین‌ها سنتی و اسلامی هستند.

نخست وزیر جوان کانادا طی چند سالی که به این سمت رسیده و در مراسم‌های جهانی حضور پیدا می‌کند، همواره با پوشیدن جوراب‌های متفاوت و خارج از عرف خودش را معرفی کرده است. و نامش را «دیپلماسی جوراب» گذاشته‌اند. “جوراب‌های جان دیوانه “که متعلق به یک پسر جوان سندوم داون است، هم یکی از همین موردهاست. همچنین شری و سارا قریشی دو دختر هستند که یک جفت جوراب رنگی با عبارت «عید مبارک» (ویژه عید فطر) را برای نخست وزیر فرستادند و در کمال تعجب آن‌ها، ترودو جوراب‌ها را پوشید و پوشش رسانه‌ای مختلفی که اتفاق افتاد، باعث شد کسب و کار آن‌ها رونق بگیرد و حتی مدلی را که تنها یک نمونه بود را به تولید انبوه رساندند، چون از سراسر جهان متقاضی برای خرید آن‌ها وجود داشت
از بهترین مثالهای دیپلماسی مد در سیاستمداران داخلی می توان جناب آقای سورنا ستاری را مثال زد که به هنگام سفر به کشور سوئیس از عینک آفتابی ساخت کشور خودمان استفاده کرد که علاوه بر نمایش توانمندی صنعت مد داخلی پیام اعتمادسازی به تولیدکنندگان کالای ایرانی را نیز منعکس می کرد. استفاده مقامات و نمایندگان کشورمان از اجناس و طراحیهای برندهای داخلی نیز در جهت اشاعه فرهنگ اعتماد سازی به تولید داخلی قابل توجه است. اخیرا” نیز تصویری از آیت الله مجتبی خامنه ای فرزند رهبر انقلاب اسلامی در فضای مجازی وایرال شده است و استفاده از کالای ایرانی مورد تحسین کاربران قرار گرفته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....