تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 - 15:14
کد خبر : 94222

دیوار پیش ساخته گچی + موارد استفاده

دیوار پیش ساخته گچی + موارد استفاده

در صنعت ساختمان، گچ همیشه یک پایه ثابت بوده است. گچ، قدمتی چند هزار ساله در ساختمان‌سازی دارد و همچنان در این صنعت از آن استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی گچ در ساخت‌وساز، برای روکش دیوارها و سقف است. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، محصولی از جنس گچ ساخته شده که توانست

در صنعت ساختمان، گچ همیشه یک پایه ثابت بوده است. گچ، قدمتی چند هزار ساله در ساختمان‌سازی دارد و همچنان در این صنعت از آن استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی گچ در ساخت‌وساز، برای روکش دیوارها و سقف است. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، محصولی از جنس گچ ساخته شده که توانست تحول قابل‌توجهی در صنعت ساختمان‌سازی نوین ایجاد کند. این محصول همان دیوار پیش ساخته گچی یا پانل گچی است که دارای کاربردی گسترده با کارایی بالاست. این پانل‌های آماده گچی، نقش مهمی در سبک‌سازی ساختمان دارند و از دوام و استحکام مناسبی برخوردار هستند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این دیوار‌های پیش ساخته گچی بدست آورید، تا انتها با ما همراه باشید.

دیوار پیش ساخته گچی

پانل‌های گچی در صنعت ساختمان‌سازی نوین به‌عنوان یکی از مصالح ساخت‌وساز خشک یا کناف شناخته می‌شوند. آن‌ها به شکل مکعب مستطیل هستند و سطحی موازی، صاف و یکپارچه دارند. مواد اصلی برای ساخت دیوار پیش ساخته گچی، آب و گچ است که البته ممکن است بنا به دلایلی مثل استحکام بیشتر، از مواد افزودنی مثل سنگدانه‌ها، پرکننده‌ها و الیاف نیز در ترکیبات آن استفاده شود. پودر گچ مورد استفاده در این پانل‌ها، دارای دانه‌های ریزتری نسبت به گچ‌های ساختمانی است و به‌همین دلیل سطحی صاف‌تر و نرم‌تر دارد.

دیوارهای پیش‌ساخته گچی به گونه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را بر روی سطوح سیمانی، فلزی، چوبی و … به راحتی نصب کرد. همچنین این قابلیت را دارند که سطح آن‌ها را به وسیله فایبرگلاس یا کاغذ، پوشاند. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، پانل‌های گچی باعث می‌شوند تا وزن دیوارهای اجرا شده در ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا کند و این ویژگی به خصوص در ساختمان‌های بلند از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین قیمت دیوار پیش ساخته گچی از قیمت دیوار پیش ساخته بتنی ارزان‌تر است، اما در عین‌حال، مقاومت کمتری نسبت به دیوار پیش ساخته بتنی دارد. شما میتوانید برای مشاهده مشخصات و قیمت دیوار بتنی پیش ساخته به سایت شرکت نیک تابان دز مراجعه و از کارشناسان آن مشاوره رایگان بگیرید.

موارد استفاده دیوار پیش ساخته گچی

مهم‌ترین کاربرد دیوارهای پیش‌ساخته گچی در ساخت دیوارهای غیرباربر است. همچنین از این پانل‌ها برای محافظت تاسیسات، چاه آسانسور و ستون‌ها در برابر حریق و برای پوشش مستقل دیوارها استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای دیوار پیش ساخته گچی می‌توان به ساخت سقف کاذب و دکوراسیون داخلی اشاره کرد. پانل‌های گچی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در جاهای مختلف ساختمان مثل سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، انباری و غیره استفاده کرد.

images_1657656777.jpg

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته گچی

مزایای پانل‌های گچی موجب شده که امروز استفاده از این محصول در ساخت‌وساز رواج پیدا کند. این مزایا عبارتند از:

  • نصب آسان و سریع
  • وزن سبک
  • پوشش‌دهی مناسب
  • قابلیت برش خوردن آسان
  • نصب به وسیله ابزارهای ساده مثل چسب، میخ و پیچ
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • مقاوم در برابر آتش و جلوگیری از گسترش حریق
  • عایق مناسب برای صدا
  • دوام و ماندگاری زیاد
  • تنوع زیاد در طرح و اندازه
  • قابلیت رنگ‌پذیری
  • کاهش ضایعات ساختمانی
  • و بسیاری موارد دیگر

معایب دیوار پیش ساخته گچی

علیرغم مزایای فراوان دیوارهای پیش‌ساخته گچی، این مصالح معایب و محدودیت‌هایی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • برای اینکه بتوان پانل‌های گچی را نصب کرد، دمای محل نصب نباید پایین‌تر از ۴ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • اگر بخواهیم دیوار پیش ساخته گچی را با چسب بچسبانیم، دمای محل نصب نباید پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • نصب این دیوارهای پیش‌ساخته در محیط‌های خیلی گرم با محدودیت مواجه است و باید قبل از هر اقدامی، دمای محیط را پایین آورد. دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد برای این پانل‌ها مناسب نیست.
  • اگر پانل‌های گچی به درستی حمل نشوند، احتمال شکستن آن‌ها زیاد است.
  • برخی از مدل‌های آن رطوبت‌پذیر هستند و آب را به‌راحتی به خود جذب می‌کنند.

images_1657656801.png

 

انواع دیوار پیش ساخته گچی

دیوارهای پیش‌ساخته گچی را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی، دسته‌بندی کرد. در این بخش می‌خواهیم انواع پانل‌های گچی را براساس رطوبت‌پذیری و مقاوم بودن در برابر حریق تقسیم‌بندی کنیم.

images_1657656861.png

۱_ پانل‌های گچی ساده یا معمولی (RG)

از این پانل‌ها در محیط‌های خشک که امکان رخ دادن حریق پایین است، استفاده می‌شود. آن‌ها دارای روکش کرمی هستند و در ساخت سقف کاذب، دیوارهای لاینینگ یا پوششی و دیوارهای جداکننده کناف بکار می‌روند.

۲_ پانل‌های گچی مقاوم در برابر رطوبت (MR)

در ساخت این پانل‌ها از مواد مقاوم در برابر رطوبت استفاده شده و به‌ همین دلیل می‌توان از آن‌ها در سرویس بهداشتی و آشپزخانه که فضای مرطوب‌تری نسبت به دیگر جاهای خانه دارند، استفاده کرد. این دیوارهای گچی، دارای روکش سبز رنگ هستند.

۴_ پانل‌های گچی مقاوم در برابر آتش (FR)

در ترکیب این پانل‌های گچی، الیاف شیشه مقاوم در برابر آتش بکار رفته است و معمولا در داکت‌های تاسیسات، پوشش ستون‌های فولادی و تیرها و … که باید در برابر آتش محافظت شوند، استفاده می‌شوند. این دیوارهای گچی پیش‌ساخته، روکشی صورتی رنگ دارند.

۵_ پانل‌های گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش (FM)

برای ساخت این پانل‌های گچی، هم از مواد مقاوم در برابر رطوبت و هم از مواد مقاوم در برابر حریق استفاده شده است. به‌همین دلیل می‌توان آن‌ها را در فضاهای مرطوبی که نیاز به حفاظت در برابر آتش دارند، نصب کرد. روکش این پانل‌ها، سبزرنگ است.

نصب دیوار پیش ساخته گچی چگونه است؟

همانطور که گفتیم، نصب این پانل‌های گچی بسیار ساده و راحت است. در ابتدا باید سطحی که قرار است این پانل‌ها روی آن نصب شود، صاف و یکدست شود. سپس برای اینکه پانل‌ها به‌صورت تراز و صاف قرار گیرند، خط تراز افقی را برای آن ترسیم می‌کنند. در مرحله بعد با استفاده از چسب مخصوص، پانل‌ها را در محل مورد نظر می‌چسبانند. در صورتی‌که لازم باشد و برای اینکه پوشش‌دهی سطح موردنظر به‌صورت کامل انجام شود، می‌توانیم پانل‌های گچی را با استفاده از اره یا کاتر برش داده و پس از سمباده‌زنی لبه‌های ناصاف، آن‌ها را در محل مناسب نصب می‌کنند.

پس از نصب دیوارهای گچی پیش‌ساخته و برای ارتقای کیفیت آن‌ها، روی پانل‌ها را آستر می‌زنند و در مرحله آخر، پس از اینکه درزهای بین پانل‌ها پر شد، با استفاده از قلمو یا غلتک یا اسپری، به رنگ دلخواه رنگ‌آمیزی می‌کنند.

دیوار پیش ساخته گچی، دارای مزایای بسیاری است. این پانل‌ها وزن سبکی دارند و می‌توانند عایق خوبی در برابر صدا باشند. نصب آن‌ها بسیار راحت و ساده است و در مدت زمان کوتاهی می‌توان پروژه را تکمیل کرد. همچنین دیوارهای پیش‌ساخته گچی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و نقش مهمی در سبک‌سازی ساختمان و کاهش ضایعات ساخت‌وساز ایفا می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....