از بهمن ۱۴۰۰ به این سو با ظهور متغیر جنگ اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه روابط بین تهران و مسکو نیز نزدیک‌تر شده و ایران توانسته با حمایت روسیه به عضویت دو سازمان شانگهای و بریکس در‌آید. این نزدیکی را می‌توان در تعدد دیدارهای سطح بالای سران و مقامات دو طرف و همچنین شکل‌دهی به توافقات جدید نظامی و اقتصادی دید که مهم‌ترین آن نزدیک شدن فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ و توافق تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا در ماه آینده است. در چارچوب این توافقات و ناظر به تعمیق روابط تهران و مسکو با هدف محقق کردن همکاری‌ها در یک نظم چندقطبی، سیدابراهیم رئیسی ظهر روز پنج‌شنبه ۱۶ آذر در یک سفر یک‌روزه راهی مسکو شد و با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  این ملاقات درست چند ساعت پس از بازگشت پوتین از سفر فشرده یک‌روزه به امارات و عربستان صورت گرفت که در ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین مورد اشاره قرار گرفت. آنجا که پوتین گفت: وقتی بر حریم هوایی ایران پرواز می‌‌‌کردم می‌خواستم برای دیدار شما فرود بیایم اما به من خبر دادند در حال سفر به مسکو هستید. رئیسی نیز پاسخ داد: آمادگی داشتیم که پرواز شما در تهران فرود آید و میزبانی کنیم. دو مقام پس از دیدار دوجانبه در یک شام کاری سه ساعته مسائل مختلف از جمله تعاملات اقتصادی و موضوعات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی به‌‌‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه را با حضور هیات‌های همراه مورد تبادل نظر قرار دادند.

رئیسی در جریان این شام کاری با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست. رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری‌‌‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌‌‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌‌‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌‌‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تاکید کرد. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه موجب رنج بشریت شده، یکجانبه‌‌‌گرایی و نظم ناعادلانه جهانی است که یکی از جلوه‌‌‌های آن امروز در غزه قابل مشاهده است. همچنین‌رئیس‌جمهور جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌‌‌دفاع غزه را نسل‌‌‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد.