تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 23:53
کد خبر : 161129

نظرسنجی‌های «سی جی تی ان»:

دموکراسی آمریکایی به «دموکراسی بیمار» تبدیل شده است

دموکراسی آمریکایی به «دموکراسی بیمار» تبدیل شده است

آمریکا مدت‌هاست که به برتری دموکراسی خود می‌بالد اما نتایج نظرسنجی‌های مشترک شبکه تلویزیونی «سی جی تی ان» وابسته به رادیو و تلویزیون مرکزی چین، دانشگاه «رنمین» که در میان پاسخ دهندگان سراسر جهان انجام شد، نشان می‌دهند که اکثریت پاسخ دهندگان، دموکراسی به سبک آمریکایی را چندان قبول ندارند. ۷۱٫۱ درصد از پاسخ دهندگان

آمریکا مدت‌هاست که به برتری دموکراسی خود می‌بالد اما نتایج نظرسنجی‌های مشترک شبکه تلویزیونی «سی جی تی ان» وابسته به رادیو و تلویزیون مرکزی چین، دانشگاه «رنمین» که در میان پاسخ دهندگان سراسر جهان انجام شد، نشان می‌دهند که اکثریت پاسخ دهندگان، دموکراسی به سبک آمریکایی را چندان قبول ندارند. ۷۱٫۱ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که سیستم سیاسی آمریکا دارای نقص‌های جدی است و از اصل مفهوم نظام دموکراتیک بسیار منحرف شده است. این در حالیست که ۷۰٫۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که ایالات متحده یک «الگوی دموکراتیک» برای سایر کشورها نیست و عیوب دموکراسی سبک آمریکایی به گونه‌ای انباشته شده که از بین بردن آنها دیگر ممکن نیست و دموکراسی به سبک آمریکایی به نوعی «دموکراسی بیمار» تبدیل شده است.

تبدیل «دموکراسی آمریکایی» به ابزار پولداران

اصل دموکراسی این است که حاکمیت در اختیار مردم قرار گیرد. آمریکا که اغلب خود را «فانوس دموکراسی» می‌داند، نور دموکراسی را بیشتر بر روی تعداد کمی از گروه‌های ثروتمند می‌تاباند. در این نظرسنجی‌های جهانی، بیش از ۸۰ درصد (۸۰٫۲ درصد) پاسخ دهندگان معتقدند که سیستم انتخاباتی «هر نفر یک رأی» مهمترین عنصر «دموکراسی آمریکایی» باید باشد. این در حالیست که ۷۲٫۵ درصد از پاسخگویان معتقدند که اراده مردم تنها در زمان انتخابات مطرح می‌شود اما بعد از انتخابات، تدریجا توسط سیاستمداران فراموش می‌شود.

در این نظرسنجی‌ها، ۷۴٫۵ درصد از پاسخ دهندگان بر این باور بودند که قدرتی که از طریق انتخابات به دست می‌آید، بیشتر در خدمت تعداد معدودی از افراد طبقه ثروتمند و سرمایه دار است و در خدمت منافع عموم مردم نیست؛ این در حالیست که ۶۸ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که «دموکراسی آمریکایی» به یک بازی پول برای شمار معدودی از ثروتمندان تبدیل شده است.

تشدید شکاف‌های اجتماعی به دلیل رقابت «الاغ و فیل»

«دموکراسی آمریکایی» از مفهوم دموکراسی منحرف شده و اجرای آن نیز هر روز دشوارتر می‌شود. «نظام سیاسی متوازن کننده» که آمریکا همیشه به آن می‌بالد، مدت‌هاست که به دلیل رودررویی‌های مکرر افراطی بین احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، به نوعی «نظامی سیاسی وتو کننده» تبدیل شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲۴٫۸ درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی‌های جهانی مذکور باور دارند که همکاری بین دو حزب بیشتر از تقابل بین آنها است؛ این درحالیست که ۸۵ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که درگیری بین دو حزب باعث تشدید شکاف در جامعه آمریکا شده است. به علاوه، ۸۴٫۵ درصد پاسخ دهندگان بر این باورند که تقابل بین دو حزب آمریکا نقص‌های سیستم سیاسی آمریکا را هر روز جدی تر می‌کند.

۸۲٫۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که درگیری بین دو حزب در آمریکا بر سیستم قضایی آمریکا تأثیر گذاشته و ۷۹٫۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که حزب گرایی نیز اختلافات و تضادهای بین سیستم اداری آمریکا و سیستم قانونگذاری را عمیق‌تر کرده است. این دو داده در میان پاسخ دهندگان آمریکای شمالی حتی بالاتر بوده و به ترتیب به ۸۶٫۶ درصد و ۸۰٫۸ درصد رسیده است.

حکومت نالایق برگ انجیر «دموکراسی آمریکایی» را پاره کرده است

از نظر پاسخ دهندگان جهانی، مهم‌ترین اهمیت توسعه دموکراسی باید به «حفاظت از حقوق اولیه برای بقا» (۴۰٫۷ درصد) و پس از آن «برابری برای همه» (۲۹٫۳ درصد)، «توسعه اقتصادی» (۲۹ درصد)، و «بهبود استانداردهای زندگی» (۲۸٫۴ درصد) و «حفظ ثبات اجتماعی و نظم اجتماعی» (۲۵٫۶ درصد) برگردد. این در حالیست که دو مورد «نظام انتخاباتی هر نفر یک رأی» (۱۲٫۴ درصد) و «توازن میان قدرت‌ها» (۱۰ درصد) که «دموکراسی آمریکایی» به آن می‌بالد، از نظر اهمیت فقط در رده‌های دهم و سیزدهم از نظر پاسخ دهندگان قرار گرفته است.

علاوه بر این، ۸۸٫۳ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که دموکراسی واقعی باید منعکس کننده اراده مردم باشد، به مردم خدمت کند و مورد نظارت مردم قرار گیرد؛ ۸۱٫۵ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که دموکراسی باید شامل همه جنبه‌های زندگی مردم باشد و همه مسائل عمومی نیز باید بتواند از طریق دموکراسی حل گردد.

«دموکراسی به سبک آمریکایی» در جریان عملیاتی شدن با مشکل مواجه است به گونه‌ای که منجر به مدیریت اجتماعی ناکارآمد در آمریکا شده است. در این نظرسنجی‌های جهانی، ۷۷٫۵ درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که شکاف بین فقیر و غنی در جامعه آمریکا همچنان در حال افزایش است؛ ۸۵٫۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که سیستم سیاسی فعلی در آمریکا قادر به ریشه کن کردن مشکل جنایات با سلاح گرم نیست. ۷۴٫۳ درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که مواد مخدر در آمریکا در حال گسترش است؛ ۷۷٫۱ درصد از پاسخ دهندگان هم احساس می‌کنند که تبعیض نژادی سیستماتیک در ایالات متحده وجود دارد.

«آزادی بیان» به نام خود نمی‌ماند

آزادی بیان ظاهرا مشخصه «دموکراسی آمریکایی» است، اما این «برند» مدت‌ها در خدمت پول و سیاست حزبی بوده است. در نظرسنجی‌های جهانی مذکور، ۸۸٫۶ درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که برخی از سیاستمداران و رسانه‌های ایالات متحده از خلأهای موجود در سیستم دموکراتیک برای انتشار اطلاعات نادرست سوء استفاده می‌کنند؛ ۶۵٫۲ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند اگرچه رسانه‌های ایالات متحده ادعا می‌کنند که مستقل از سیاست و در خدمت آزادی و حقیقت هستند اما عملا فقط در خدمت منافع گروه‌های خاص هستند. حدود ۹۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نکته اشاره کردند که گزارش‌های رسانه‌های آمریکا فاقد عینیت و انصاف است؛ ۸۴٫۱ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که رسانه‌های آمریکا معتبر نیستند و در تحقق دموکراسی و آزادی کوتاه آمده‌اند.

در مجموع ۳۹۳۱۵ پاسخ دهنده از ۳۲ کشور در سراسر جهان در سه نظرسنجی جهانی مذکور از جمله نظرسنجی «ایمیج آمریکایی» شرکت کردند. پاسخ دهندگان هم از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ژاپن، سنگاپور، و اسپانیا و هم از کشورهای در حال توسعه مانند آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل، هند، اندونزی و آرژانتین بودند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....