تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 20:25
کد خبر : 138214

در بازار دام زنده چه می‌گذرد؟

در بازار دام زنده چه می‌گذرد؟

بسیاری از فعالان و دست اندرکاران صنعت دام و گوشت اذعان می کنند که با توجه به واردات گوشت و دام زنده، عرضه از تقاضا پیشی گرفته است که با این وجود نوسانی در بازار دام نخواهیم داشت.   اقتصاددان :  همه ساله از چند روز مانده به ایام اربعین، بازار دام به سبب ازدیاد

بسیاری از فعالان و دست اندرکاران صنعت دام و گوشت اذعان می کنند که با توجه به واردات گوشت و دام زنده، عرضه از تقاضا پیشی گرفته است که با این وجود نوسانی در بازار دام نخواهیم داشت.

  اقتصاددان :  همه ساله از چند روز مانده به ایام اربعین، بازار دام به سبب ازدیاد تقاضا تب و تاب بیشتری به خود می گیرد که امسال با واردات دام زنده و گوشت گرم و منجمد، عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. هرچند دلالان و چوبداران همیشه در صحنه هستند و با مطرح کردن برخی مسائل در فضای مجازی بدنبال آن هستند تا بیشترین سود را عاید خود کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو دام سبک ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان توزیع می شود که به نسبت هفته های قبل تغییر چندانی نداشته است. اما با استمرار روند توزیع گوشت و دام وارداتی پیش بینی می شود که کاهش قیمت در بازار اتفاق بیفتد.

بسیاری از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی اذعان می کنند که با توجه به افزایش عرضه در برابر تقاضا، بازار در رکود به سر می برد که تشدید نظارت ها می تواند از اختلاف چشمگیر قیمت دام و گوشت در بازار جلوگیری کند چرا که مشکلی در توزیع وجود ندارد.

در همین رابطه آقای علی اصغر ملکی گفت: نرخ کنونی هرکیلو دام زنده ۲۰۰ هزارتومان است که پیش بینی می شود بدلیل ازدیاد عرضه در برابر تقاضا نوسانی در بازار رخ ندهد.

ملکی می گوید: با توجه به ازدیاد زوار در آستانه اربعین و تعطیلات پایانی فصل تابستان، تقاضای چندانی در بازار گوشت وجود ندارد. هرچند استمرار روند توزیع گوشت های وارداتی می تواند منجر به آرامش و ثبات قیمت در بازار شود.

قیمت دام در آستانه اربعین تغییری ندارد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از رکود حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت: با توجه به آنکه مواکب از سهمیه گوشت وارداتی استفاده کردند، از این رو ازدیاد تقاضا در ایام اربعین تاثیری در بازار داخل ندارد.

به گفته او، با توجه به افزایش عرضه همزمان با توزیع گوشت های وارداتی، تقاضا راکد است که با این وجود پیش بینی می شود نوسان خاصی در بازار اربعین اتفاق نیفتد.

پوریان متوسط قیمت هر کیلو دام در کشور را ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ کنونی دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۸۵ تا ۴۰۰ هزارتومان است و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: تقاضا برای خرید دام زنده غیر منطقی افزایش یافته است که همین امر منجر به چندگانگی قیمت در سطح لاشه و گوشت داخلی شده است که با استمرار توزیع گوشت وارداتی در روزهای آینده شاهد ثبات بازار خواهیم بود.

نبود برنامه مناسب در صنعت دامپروری منجر به خروج سرمایه گذاران بزرگ شده است که برای ترغیب آنها به امر سرمایه گذاری باید راهکارهایی اتخاذ شود، درحالیکه بعد از اصلاح نظام یارانه به رغم آزادسازی صادرات دام در برابر واردات این امر‌محقق نشد.

قیمت دام زنده کاهش یافت

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش قیمت دام در میادین خبر داد و گفت: هرکیلو دام در میادین بصورت نقدی با قیمت ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و مدت دار سه ماهه ۲۰۰ هزار تومان داد و ستد می شود.

به گفته او، با توجه به خرید گوشت وارداتی از سوی رستوران ها و شرکت های بسته بندی و کاهش قدرت خرید خانوار، بازار دام زنده داخلی در رکود به سر می برد.

صدردادرس ادامه داد: علی رغم توزیع روزانه ۱۲۰ تن گوشت وارداتی، اما کاهش قیمت گوشت در بازار محسوس نیست و مسئله دیگر اینکه گوشت های وارداتی با برچسب گوشت تنظیم بازار وارداتی در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود، اما قیمت آن تفاوتی با گوشت داخلی ندارد که با این وجود جای این سوال است که چرا بر توزیع گوشت های وارداتی نظارتی نیست.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به رکود بازار دام داخل ناشی از ازدیاد عرضه و توزیع گوشت های وارداتی پیش بینی می شود که بازار دام در آستانه اربعین تغییری نداشته باشد.

با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم، وزارت جهاد کشاورزی به کمک سایر دستگاه هاو نهادها باید بتواند امنیت غذایی را تا ۹۰ درصد و در ۵ کالا به ۱۰۰ درصد برساند که  براین اساس با اتخاذ سیاست و برنامه مدون نیازی به واردات گوشت قرمز ظرف چندسال آتی نخواهیم داشت‌.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....