تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 20:14
کد خبر : 84751

داستان اغوای مدیرعامل توئیتر توسط بیت کوین

داستان اغوای مدیرعامل توئیتر توسط بیت کوین

جک دورسی در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۱ روی صحنه رفت. وی هنوز مدیر عامل دو ابر شرکت توئیتر و بلاک است. جک دورسی تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری راس شرکت توئیتر را گرفته است. جک دورسی در این کنفرانس حرف‌های زیادی برای گفتن در رابطه با بیت‌کوین داشت. حتی به تفسیری خیلی بیشتر از آن

جک دورسی در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۱ روی صحنه رفت. وی هنوز مدیر عامل دو ابر شرکت توئیتر و بلاک است. جک دورسی تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری راس شرکت توئیتر را گرفته است.

جک دورسی در این کنفرانس حرف‌های زیادی برای گفتن در رابطه با بیت‌کوین داشت. حتی به تفسیری خیلی بیشتر از آن چیزی که در مورد توییتر یا Square که شرکت‌های خودش هستند. او پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین جایگزین بانک‌ها می‌شود ، فرصت‌های اقتصادی را برای کارآفرینان در کشورهای در حال توسعه به ارمغان می‌آورد و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را تشویق می‌کند . دورسی به این موضوع اشاره کرد که « بیت‌کوین همه چیز را تغییر می‌دهد. فکر نمی‌کنم در طول زندگی‌ام چیز مهم‌تری برای کار کردن روی آن وجود داشته باشد 

از تمرکززدایی محل کار تا علاقه به بیت کوین

وی روز دوشنبه از سمت مدیرعاملی توئیتر کناره‌گیری کرد و دلیل آن این بود که به عقیده وی توئیتر آماده است تا از بنیان‌گذاران خود فاصله بگیرد اما برخی فکر می‌کنند این حرکت بیشتر به تمایل دورسی برای تمایل شدید او به ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود. ردپای علاقه و هدف جک دورسی را می‌توان در اقدامات اخیر شرکت پرداخت Square، برای حمایت از بیت‌کوین جستجو کرد. حتی اوایل سال میلادی جاری دورسی در کنفرانسی گفته بود که اگر در Square یا توییتر نبودم، روی بیت کوین کار می‌کردم .

دورسی همچنین از طرفداران سرسخت تمرکززدایی محل کار بوده است. توییتر یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در پی همه‌گیری کووید۱۹، گزینه کار را برای کارمندان از خانه به‌طور نامحدود اعلام کرد. علاوه بر این، دورسی درباره جابجایی پاره وقت به آفریقا به عنوان راهی برای «کار غیرمتمرکز» اعلام کرده بود، اگرچه با جدی‌تر شدن همه‌گیری کووید از آن طرح عقب نشینی کرد.

بهترین راه برای درک اینکه دورسی در هر لحظه به چه چیزی فکر می‌کند این است که توییت های او را دنبال کنید. توییتر جایی است که او همه چیز را پست می‌کند، از جمله موسیقی هایی که گوش می‌دهد و مسائل اجتماعی که به آنها اهمیت می‌دهد. اگرچه دورسی گاهی کنش‌های محافظه‌کارانه از خود نشان می‌دهد. به طور مثال یک روز قبل از استعفای او از مدیرعاملی توئیتر، وی بدون هیچ زمینه‌ای پست “من توییتر را دوست دارم” را منتشر کرد و پیام‌های ارسالی جک دورسی معمولاً نگاهی اجمالی به آنچه در ذهنش است، ارائه می‌دهد.

سفری مرموز که همه‌ چیز را تغییر داد

علاقه دورسی به بیت کوین پس از یک سفر یک ماهه به آفریقا در نوامبر ۲۰۱۹ افزایش یافت و پس از آن شروع به توئیت های بی وقفه در مورد این رمزارز کرد. او در این سفر با کارآفرینان محلی ملاقات کرد که بسیاری از آنها شرکت های را در دست ساخت داشتند که متمرکز بر بیت کوین بودند. وی با چیزهایی که در این سفر دید بسیار متعجب شد و با همین اطمینان که بیت کوین می‌تواند سیستم مالی یک قاره را دگرگون کند، از سمت مدیرعاملی توئیتر کنار رفت. به عقیده دورسی قاره آفریقا آینده را تعریف خواهد کرد .

بزرگترین رقیب کاری دورسی در توئیتر که بود؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  این رویکرد جک دورسی سبب شد برخی از سهامداران و سرمایه‌گذاران فعال شرکت شروع به حمله نسبت به موضع اتخاذ شده وی کنند. یکی از این سرمایه‌گذاران فعال الیوت سینگر است. در فوریه ۲۰۲۰ زمانی که سهام شرکت توئیتر عمومی شد، الیوت در نامه ای به هیئت مدیره توییتر، مجموعه ای از مسائل مربوط به کسب و کار و حاکمیت شرکتی توییتر را تشریح کرد و به شرکت هشدار داد که قصد دارد چهار مدیر جدید را معرفی کند. . قابل توجه ترین شکایت وی این بود که مدیر عامل توییتر (جک دورسی) وقت خود را با شرکت دیگری تقسیم می‌کند. چراکه او نه تنها دو شغل داشت، بلکه به نظر می رسید علاقه خاصی به انجام کار در هیچ کدام از آنها ندارد.

جک دورسی مدیر عامل در مراسم لیست شدن شرکت SQUARE
جک دورسی مدیر عامل در مراسم لیست شدن شرکت SQUARE

در همین راستا هیئت مدیره و تیم اجرایی توییتر برای یافتن سرمایه‌گذارانی تلاش کردند که در صورت رای سهامداران از دورسی حمایت کنند. هیئت مدیره درباره اضافه کردن به عنوان کارگردان، لورن پاول جابز، دوست دورسی و بیوه استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل بحث کرد. (او اکنون Emerson Collective، یک شرکت سرمایه‌گذاری را اداره می‌کند.) اما پس از کمتر از یک ماه، توییتر با الیوت به توافق رسید و از یک نبرد پروکسی اجتناب کرد. این شرکت سه عضو هیئت مدیره جدید، از جمله شریک الیوت، جسی کوهن را اضافه کرد و تغییراتی در حاکمیت شرکتی خود ایجاد کرد. دورسی اخراج نشد، اما شغلش هم امن نبود. به عنوان بخشی از این معامله او موافقت کرد که اهداف تهاجمی را برای گسترش پایگاه کاربران شرکت و افزایش درآمد آن اتخاذ کند.

نقاط قوت جک دورسی در راس مدیریت توئیتر

با وجود تمام ایرادات ریز و درشتی که دورسی از نظر روال‌های رسمی اداره شرکت داشت، او می تواند باعث شود که کارکنان احساس قدردانی کنند. زمانی که در سال ۲۰۱۵ به توییتر بازگشت، مکانی را که در جلسات حضوری شرکت استفاده می‌شد را پایین آورد تا بالاتر از کارکنانش قرار نگیرد. در اقدامی دیگر او ۲۰۰اختصاص میلیون دلار از سهام خود را پس از اخراج شرکت به سهام کارکنان پیشنهاد داد. در آغاز همه‌گیری، او زمان تعطیلات پاداشی برای کارمندان تخصیص داد تا استراحت ذهنی از کارشان داشته باشند. او مرتباً والدین خود را در رویدادهای تفریحی توئیتر شرکت داد. یکی از کارمندان سابق بلاک به یاد می‌آورد که یک روز بعد از یک شب کاری طولانی، جک دورسی مچ او را در حال چرت زدن در دفتر گرفته بود. کارمند برای توبیخ آماده شد. اما آقای مدیر عامل به سادگی به او گفت که دوباره بخوابد.

بیزاری دورسی از قدرت

دورسی به طرز عجیبی در استفاده از قدرت بیزار است. کسانی که زیر نظر او در توییتر و بلاک کار کرده‌اند می‌گویند که او تصمیم‌گیری را دوست ندارد و آن را شکست رهبری می‌داند. اصلا غیرمعمول نیست که دورسی یک جلسه کامل را تنها با گفتن چند کلمه انجام دهد. او ترجیح می‌دهد به جای دستورالعمل‌های مشخص، کارمندان را با سؤالات فکری یا انتزاعی رها کند.

داشتن مدیر اجرایی که در مورد رئیس بودن دوگانه باشد و دیوانه اجرای نباشد، تفکر تغییرش را در سر اعضای هیئت مدیره و سایر سهامداران می‌پروراند. افرادی که برای دورسی کار می کنند اغلب احساس می کنند قدرت تصمیم گیری دارند، اما بلاتکلیفی او همچنین می تواند منبع ناامیدی بزرگی باشد و در برخی مواقع باعث ایجاد حالت فلج درونی شود. یکی از کارمندان سابق بلاک می گوید: “اگر مسیرها را دوست دارید، با جک مبارزه خواهید کرد.”

یکی از مثال‌هایی که در رابطه با بیزاری دورسی در تصمیم می‌توان به آن اشاره کرد این بود که توییتر سال ها روی تغییرات جزئی در محصول خود مانند افزایش حداکثر طول توییت به ۲۸۰ کاراکتر کار کرد. دیگر آنکه این مسئله باعث شد Square فرصت‌ بزرگی را از دست بدهد، از جمله فرصت خرید Plaid یک شرکت نرم‌افزاری که به افراد امکان می‌دهد به حساب‌های بانکی خود دسترسی داشته باشند و پول را به برنامه‌های دیگر انتقال دهند. اسکوئر در حال مذاکره برای خرید Plaid با مبلغی کمتر از ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود و به گفته دو نفر از افراد آشنا به موضوع اکثریت تیم مدیریت ارشد دورسی از این معامله حمایت کردند. اما دورسی از گرفتن تصمیم نهایی خودداری کرد و در عوض او گفت که تیم باید به هر طریقی به اجماع برسد. در نهایت گروه نتوانست و معامله از بین رفت. پلید اکنون بیش از ۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد!

پیش بینی‌های شگفت انگیز دورسی از آینده

از منظری دیگر به گفته بسیاری از کارمندان و افرادی که با دورسی کار کرده‌اند او آینده رو خیلی خوب می‌شناسد. دورسی یکی از اولین سرمایه‌گذاران در اینستاگرام بود و قبل از اینکه بیشتر مردم حتی بدانند فیلتر عکس چیست، پتانسیل این برنامه را تشخیص داد و به شدت تلاش کرد تا اپلیکیشن ویدیوی کوتاه واین را در سال ۲۰۱۲ شروع به کار کند. اگرچه Vine در نهایت شکست خورد، اما یک برنامه مشابه (TikTok) یکی از محبوب ترین ها در جهان تبدیل شد.

کار از راه دور یکی از اولین تصمیمات دورسی بود. زمانی که به موجب بیماری همه‌گیر کارکنان ادارات در سرتاسر جهان مجبور شدند از خانه خود دورکاری کنند، دورسی قبلتر توییتر و هم اسکوئر را به سمت این مفهوم حرکت می داد چرا که به عقیده وی در غیر این صورت شرکت‌هایش استعدادهای برتر خود را از دست خواهند داد. قبل از کووید، دورسی چند روز در هفته از خانه کار می کرد و بخشی از منطق او برای رفتن به آفریقا برای نیمی از سال ۲۰۲۰ این بود که ثابت کند کار طولانی مدت از راه دور امکان پذیر است.

اولین آشنایی دورسی و بیت کوین

جکی رزس که تجارت بانکداری و وام اسکوئر را رهبری می‌کرد، اکنون روی استارت‌آپ فین‌تک خودش کار می‌کند، می‌گوید: «من همیشه به هر چیزی که جک برای آینده پیش‌بینی می‌کند توجه می‌کنم. چرا که او اغلب درست می گوید تا اشتباه.» او White Paper بیت کوین را مدت کوتاهی پس از انتشار آن در سال ۲۰۰۸ خواند. دورسی بیت کوین را فقط به عنوان یک ارز یا راهی برای ذخیره ارزش نمی دانست. او آن را بازنگری کامل در سیستم مالی می دانست که به طور بالقوه می تواند جایگزین بانک ها و سایر واسطه‌ ها شود .

واکاوی دلیل جدایی دورسی از توئیتر

پس از حمله اولیه الیوت به دورسی در اوایل سال ۲۰۲۰، توییتر سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. انتخابات ایالات متحده و کرونا اشتهای زیادی برای خواندن اخبار ایجاد کرد، به این معنی که پایگاه کاربران این شرکت سریعتر از سال های گذشته رشد کرد. یک روز قبل از انتخابات ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۰، توییتر پرونده ای منتشر کرد که در آن گفت هیئت مدیره ساختار مدیریتی شرکت را بررسی کرده و “اعتماد خود را به مدیریت حاضر ابراز می‌کند.” این پیام به این معنی بود که جک می‌تواند در سمت خود به فعالیت بپردازد.

زمانی که دورسی در اواخر نوامبر استعفا داد، سعی کرد در نامه‌ای به کارمندان درباره خروج خود توضیح دهد و او اینطور توضییح داد که «رهبری بنیان‌گذار» می‌تواند «به شدت محدودکننده باشد و نقطه شکستی منحصر به فرد ایجاد کند» برای شرکت‌ها باشد. او افزود که دلیل اصلی خروج او این بود که می خواست توییتر مسیر خود را از بنیانگذاران خود جدا کند. اما با توجه به اینکه دورسی هنوز Square را تمام وقت مدیریت می کرد، توضیح قانع کننده ای نبود.

جک دورسی – مدیرعامل توئیتر و شرکت پرداخت Square
جک دورسی - مدیرعامل توئیتر و شرکت پرداخت Square

کسانی که دورسی را می شناسند می گویند که او به سادگی تحت فشار الیوت فرسوده شده بود، زیرا می دانست که یک گزارش عملکرد فصلی بد می تواند منجر به حمله دیگری از جانب الیوت به شغلش شود. توییتر کمی با فناوری بلاک چین سر و کار داشت و تلاش هایی را برای ساخت نسخه غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی تأمین مالی می کرد و به کاربران اجازه می داد با بیت کوین به یکدیگر کمک کنند. اما وسواس دورسی در مورد ارز دیجیتال در نهایت با Square شکوفا شد. استعفای او به این معنا بود که الیوت سمت مدیرعامل تمام وقت توییتر را به دست آورده است. بنظر می‌رسد که دورسی باید برود روی کریپتو کار کند.

فقط بیت کوین و دیگر هیچ

دورسی معتقد است که ارز دیجیتال در نهایت به طور گسترده و آنلاین مورد استفاده قرار خواهد گرفت، طبیعی است که شرکت تحت مدیریت وی یعنی بلاک سعی کند جایگاهی در دنیای رمزنگاری پیدا کند. مهمتر از همه، دورسی سرمایه گذاری زیادی روی سکه های دیجیتال مبتنی بر فناوری های به وب ۳ که از زنجیره بلوکی برای اجرای خدمات وب غیرمتمرکز استفاده می کنند، انجام نمی دهد. اما برخی از همتایان دورسی، از جمله شرکای تجاری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Andreessen Horowitz، حامیان بزرگ فناوری وب۳ هستند که ده‌ها میلیارد دلار به این بازار نوپا سرازیر کرده‌اند. جالب آنجاست که Bloomberg LP که مالک کسب و کار بلومبرگ Businessweek است، در Andreessen Horowitz سرمایه گذاری کرده است.

با بررسی دقیق‌تر و توجه به اینکه دورسی از مریدان مکتب Bitcoin Maxi است متوجه خواهیم شد که عدم علاقه وی به فناوری وب ۳ امری طبیعی است. برای تشریح این موضوع باید بدانید که او معتقد است که بیت کوین تنها ارز دیجیتال واقعی مورد نیاز است و وب ۳ تلاشی از سوی سرمایه گذاران شرکتی و سرمایه گذاران خطرپذیر برای کنترل و خراب کردن همه چیز است . وقتی شریک آندرسن هوروویتز، کریس دیکسون، از جمله‌ « اول آنها شما را نادیده می‌گیرند، سپس به شما می‌خندند، سپس با شما می‌جنگند، سپس شما برنده می‌شوید » به منظور اشاره به سرمایه‌گذاری شرکتش در وب ۳ استفاده کرد که اشتباها به گاندی نسبت داده می‌شود ، دورسی پاسخ دندان‌شکنی داد. او در توییتی نوشت: « شما یک صندوق هستید. نه گاندی »

الکس گلادشتاین، مدیر ارشد استراتژی بنیاد حقوق بشر طرفدار بیت کوین و مردی که با دورسی روی صحنه در کنفرانس بیت کوین مصاحبه کرد، می‌گوید اگر در ذهن دورسی از ۵ پنج جایگاه موجود حتی آخرین جایگاه هم به وب۳ اختصاص می‌یافت، اصلاً وی به فردی منحصربه‌فرد تبدیل نمی‌شد. این واقعیت که او به شدت بر روی بیت کوین تمرکز کرده است، یک سیگنال است .

گلادشتاین یکی از بسیاری از علاقه مندان به بیت کوین است که اعتقاد دورسی را الهام بخش می داند و در این رابطه می‌گوید: «من قطعاً از اینکه او همچین تفکری دارد و در حال انجام چنین کارهایی است، احساس خشنودی عمیقی می‌کنم و فکر می‌کنم احتمالا در پایان او را بیشتر به خاطر بیت‌کوین به یاد می‌آورند تا توییتر .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....