تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 16:01
کد خبر : 150591

خودروی دست دوم به هیچ وجه وارد نمی‌شود

خودروی دست دوم به هیچ وجه وارد نمی‌شود

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۲ آذر ۱۳۶۳؛ کمیسیون ویژه پیگیری بیانیه الجزایر تشکیل می شود

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود تشکیل کمیسیون ویژه پیگیری بیانیه الجزایر را مورد تصویب قرار داد.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعداد اعضای یک کمیسیون ویژه ۷ نفر خواهد بود و کار پیگیری نحوه اجرای بیانیه الجزایر و دعاوی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه را برعهده خواهد داشت.

براساس توضیحاتی که حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در این خصوص دارد، کمیسیون مزبور به درخواست عده‌ای از نمایندگان که خواهان پیگیری کمیسیون بیانیه الجزایر شده‌اند تشکیل می شود.

۲۲ آذر ۱۳۷۳؛ لایحه بودجه ۹۵ هزار میلیارد ریالی سال ۷۴ تقدیم مجلس شد

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافت و لایحه بودجه سال ۱۳۷۴ کل کشور را تقدیم نمایندگان کرد.

رئیس‌جمهوری نخست با اشاره به اینکه این لایحه در چارچوب مصوبات برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور تدوین شده است، درمورد تحولات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: افزایش حقوق کارمندان متناسب با نرخ تورم‌، تثبیت بودجه آموزش و پرورش و تخصیص اعتبار فزاینده برای عرضه کوپن کالاهای اساسی که در برنامه پیش‌بینی نشده بود، در این لایحه اصلاح‌شده و اندکی با ارقام سقف برنامه متفاوت است.

وی همچنین ضمن تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای سمت‌دهی به سیاست‌های کلی لایحه بودجه به تشریح دستاوردهای برنامه اول توسعه ۵ ساله کشور پرداخت و کارکرد آن را مثبت توصیف کرد.

در طول برنامه اول، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت به‌طور متوسط سالانه ۷٫۳ درصد افزایش یافت. این میزان رشد با توجه به رکود فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها و اثر این رکود به اقتصاد داخلی نشان می دهد که اقتصاد کشور به سمت بهره‌برداری بهینه از منابع داخلی هدایت شده است.

در برنامه اول تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت ثابت که در سال ۱۳۶۷ حدود ۱۹۷ هزار ریال بود به سرعت افزایش یافت و به رقم ۲۴۶ هزار ریال در سال ۱۳۷۲ بالغ شد و به این ترتیب روند کاهشی درآمد سرانه دگرگون شد و رو به افزایش گذاشت

۲۲ آذر ۱۳۸۳؛ مجمع پرونده اصل ۴۴ را بست

تدوین سیاست‌های کلی نظام در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی که در پی نامه مقام معظم رهبری به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده بود، در جلسه دیروز مجمع پایان یافت. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: متن نهایی مصوبه مجمع طی هفته جاری برای تصویب نهایی، تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد.

مقام معظم رهبری پیش از این در این نامه اعلام کرده بودند که «دولت باید از فعالیت‌هایی که خارج از اصل ۴۴ قانون اساسی دارد خارج شده و به هیچ وجه وارد فعالیت‌های اقتصادی خارج از این اصل نشود. همچنین مردم چه در شکل تعاونی، خصوصی و یا عمومی باید بتوانند در فعالیت‌هایی که دولت تاکنون فعال بوده و در صدر اصل ۴۴ ذکر شده است،‌ وارد شوند.»

همچنین براساس مصوبه مجمع، عواید حاصل از واگذاری‌ها ضمن واریز به خزانه کل کشور برای سرمایه‌گذاری‌ها و با اولویت صرف «ایجاد زیربناهای لازم برای توسعه با اولویت مناطق کمترتوسعه‌یافته»، «اعطای تسهیلات مالی ارزان‌قیمت و وجوه اداره‌شده برای نوسازی و بهسازی واحدهای واگذارشده»، «سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته» … می‌شود.

با تصویب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواردی چون «استفاده از روش‌های معتبر و سالم واگذاری با تاکید بر بورس، تقویت تشکیلات واگذاری، برقراری جریان شفاف‌سازی اطلاع‌رسانی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه»، «بهره‌گیری از عرضه تدریجی سهام بنگاه‌های بزرگ در بورس به منظور دستیابی به قیمت پایه سهام» و «اولیت بخش تعاونی در واگذاری‌های در شرایط مساوی» به عنوان الزامات واگذاری امور دولتی تعیین شد.

خودروی دست‌دوم به هیچ وجه وارد نمی‌شود

شرایط جدید واردات خودرو در روزهای آینده اعلام می‌شود. اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن افزود: تحت هیچ شرایطی واردات خودروی دست‌دوم نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اگر کشوری روزی تصمیم به حراج تولیدات داخلی خود و نابودی آن بگیرد به این کار اقدام می‌کند و هر زمان نیز که این پیشنهاد مطرح شده، دولت مخالفت کرده است.

وی گفت: تحقیق و تفحص مجلس در هر زمینه‌ای ازجمله صنایع و معادن قابل استقبال است و خوشبختانه صنعت خودروسازی آنقدر کشش دارد که هر مجلس با هر گرایشی، موضع‌گیری راجع به صنعت خودرو را از کارهای مهم خود به حساب آورد و درنهایت به این جمع‌بندی می‌رسد که یکی از رشته‌های موفق صنعتی ایران که صدها واحد صنعتی در سال‌های اخیر در آن شکل گرفته است و تولیدات آن نیز صادر می‌شود، صنعت خودرو است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....