ساخت خط آهن ۱۶۰کیلومتری به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار بخش کلیدی کریدور شمال-جنوب را تشکیل میدهد. قرار است در سال جاری میلادی این خط ریلی شروع به ساخت کند و آخرین ایستگاه آن بنادر ایران در خلیجفارس خواهد بود. این خط آهن دسترسی آسان به مقاصدی مانند بمبئی و تجارت با هند را برای روسیه فراهم میکند. روسیه موافقت کرده است که برای تامین مالی این پروژه ۱.۴میلیارد دلار به ایران وام دهد. دولت پوتین پروژه راهآهن از طریق ایران – و خط دیگری را که امیدوار است بازیابی کند و دسترسی به ترکیه را فراهم کند- برای سرعت بخشیدن به جریان واردات اینگونه اقلام به کشور ضروری میبیند. در این میان جنگ اوکراین باعث شده است که همکاریها میان روسیه، ترکیه و ایران نیز در قفقاز عمق بیسابقهای پیدا کند. در واقع ما شاهد شبکهای از مشارکتهای اقتصادی ژرفتر بین این سه بازیگر هستیم. این سه کشور اکنون فرآیند ایجاد زنجیرههای ارزش جدید، زیرساختها، مسیرهای حملونقل و ترتیبات نظارتی را در قفقاز آغاز کردهاند که دیگر چندان به اقتصاد بازار جهانی پیوند نخورده است، بلکه قصد دارد نظام فرعی را تشکیل دهد. هدف این است که قفقاز به یک مرکز اقتصادی تبدیل شود تا این سه شریکِ در عینحال رقیب را به هم پیوند دهد. جنگ غزه نیز این پیوندها را تشدید کرده است؛ اگرچه بعضا موجبات پیچیدگیهای بیشتری در روابط نیز شده است. بهطور مثال پس از ۷اکتبر، ترکیه مجبور شده است در برقراری توازن بیشتر میان باکو و تهران ملاحظات و احتیاطهای بیشتری را به خرج دهد و شاید همین مساله و فشارهای بعضا سیاسی آنکارا بر باکو باعث شده است که دولت علیاف از برخی خواستههای خود از جمله دالان زنگزور عقبنشینیهایی به عمل آورد تا پیوندهای جدید اقتصادی در قفقاز و در سطح کلانتر کریدور شمال-جنوب از آسیبهای جدی در امان بماند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ، روسیه که زمانی برای تجارت به اروپا وابسته بود، مسیرهای جدیدی ایجاد کرده است که به آن اجازه میدهد از محدودیتهای اعمالشده از سوی غرب دور شود. راهآهن برنامهریزیشده از طریق ایران میتواند کلیدی برای این جاهطلبیها باشد. به نوشته روزنامه نیویورکتایمز، ایوان نچپورنکو به ارمنستان و آذربایجان سفر کرد و با افرادی که بنادر، راهآهن و شرکتهای تجاری را اداره میکنند و همچنین مقامات دولتی و کارشناسان برای این گزارش مصاحبه کرده است. برای قرنها، تجارت با اروپا ستون اصلی اقتصاد روسیه بود. جنگ در اوکراین با تحریمهای غرب همراه شد و همچنین منجر به محدودیتهای دیگری شد که به شکل فزایندهای ارتباط روسیه را از بازارهای اروپایی قطع کرد.
در واکنش به این محدودیتها، مسکو روابط خود را با کشورهایی که تمایل بیشتری به تجارت با آن دارند -چین در شرق و از طریق یک مسیر جنوبی، هند و کشورهای خلیجفارس- گسترش داده است. این مسیر جنوبی اکنون به کانون توجه سیاستگذاران روسیه تبدیل شده است؛ زیرا آنها تلاش میکنند زیرساختهایی را برای برنامههای خود ایجاد کنند تا برای همیشه از غرب دور شوند. این تلاش با چالشهایی از جمله سوالاتی درباره تامین مالی، تردید درباره قابلیت اطمینان شرکای جدید روسیه و تهدید تحریمهای غرب نسبت به کشورهایی که با روسیه تجارت میکنند، مواجه است. بخش کلیدی طرح جنوبی، ساخت یک خط آهن ۱۶۰کیلومتری ۱.۷میلیارد دلاری است که قرار است در سال جاری میلادی شروع به ساخت کند که آخرین ایستگاه آن از روسیه به ایران، بنادر خلیجفارس خواهد بود. این خط آهن دسترسی آسان به مقاصدی مانند بمبئی و تجارت با هند را برای روسیه فراهم میکند. روسیه موافقت کرده است که برای تامین مالی این پروژه ۱.۴میلیارد دلار به ایران وام دهد.
رئوف آگامیرزایف، کارشناس حملونقل و لجستیک مستقر در باکوی آذربایجان با اشاره به مسیر جنوبی گفت: «از آنجا که مسیرهای تجاری سنتی روسیه تا حد زیادی مسدود شده بود، باید به گزینههای دیگری نگاه میکرد.» روسیه راههای متعددی را برای دور زدن محدودیتهای تجاری غرب پیدا کرده و چیزهایی مانند ماشینآلات از هند و برخی اقلام از ایران و همچنین مجموعهای از کالاهای مصرفی – اغلب از طریق کشورهای خلیجفارس و ترکیه – وارد کرده است که مسکو آن را برای نشان دادن این موضوع به روسها که میتواند استانداردهای زندگی را ثابت نگه دارد، ضروری میداند.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰