تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 21:55
کد خبر : 154114

خط قرمز توافق جامع ایران و روسیه اعلام شد

خط قرمز توافق جامع ایران و روسیه اعلام شد

وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی از تماس تلفنی روز دوشنبه وزیران امورخارجه روسیه و ایران نوشت: تعهد متقابل طرفین به اصول اساسی روابط دو کشور از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل متحد در توافقنامه جامع دو کشور قید می‌شود. به گزارش اقتصاددان به نقل

وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی از تماس تلفنی روز دوشنبه وزیران امورخارجه روسیه و ایران نوشت: تعهد متقابل طرفین به اصول اساسی روابط دو کشور از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل متحد در توافقنامه جامع دو کشور قید می‌شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا، این وزارتخانه گزارش داد: سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزیران امور خارجه فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲) با یکدیگر گفت و گوی تلفنی داشتند.
در این گزارش آمده است:‌ وزیران امور خارجه روسیه و ایران در مورد پیشرفت آماده سازی توافقنامه جدید بین دولتی و تعدادی از مسائل عملیاتی همکاری دوجانبه در حوزه‌های تجارت، اقتصادی، حمل و نقل، لجستیک و سایر زمینه ها گفتگو کردند.
بنا بر این گزارش، در این تماس تلفنی،‌توجه ویژه‌ای به شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه صورت گرفت.
بر این اساس،‌ لاوروف و امیرعبداللهیان، حملات گسترده گروهی از کشورها به رهبری آمریکا و انگلیس به خاک یمن را به شدت محکوم کردند.

وزیران امور خارجه ایران و روسیه همچنین خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و تضمین دسترسی بشردوستانه بدون مانع به این منطقه برای ارائه کمک‌های فوری به غیرنظامیان آسیب‌دیده شدند.
درادامه این گزارش آمده است:‌ وزیران امور خارجه روسیه و ایران در خصوص توسعه بیشتر تماس‌ها و هماهنگی‌ها در همه سطوح با تاکید بر تعهد متقابل مستمر به اصول اساسی روابط روسیه و ایران از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل در قرارداد «بزرگ» بین دولتی که برای امضای بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران آماده می شود، تأکید کردند.

پیش‌تر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با اشاره به فرایند تهیه و بررسی نسخه جدید توافقنامه جامع دو کشور به خبرنگار ایرنا گفته بود: این توافقنامه پس از نهایی شدن به تأیید مجالس دو کشور می رسد و از این رو، برخلاف برخی هیاهوها، موضوع پنهانی در آن نیست.
کاظم جلالی افزود: موافقتنامه کنونی همکاری بلندمدت بین ایران و روسیه در سال ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این توافقنامه ۲۰ ساله بود ولی سازوکار تمدید در آن وجود داشت.

وی ادامه داد: در این سازوکار آمده است که اگر کشورها یک سال قبل از پایان توافقنامه، ملاحظه ای در خصوص آن نداشتند، توافقنامه به صورت خودکار به مدت پنج سال تمدید می شود؛ بدین ترتیب، تفاهم نامه کنونی به صورت خودکار تا سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.
سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: با این وجود، طرفین بر این اعتقاد هستند که با توجه به تحولات عرصه بین المللی، آنچه که در توافقنامه قبلی آمده است، در سطح مناسبات کنونی و بروز نیست؛ از این رو، در سطح عالی رهبران دو کشور توافق شد که این توافقنامه را بروز کنیم.
جلالی گفت: در صورت توافق، توافقنامه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور می رسد و در مرحله نهایی برای بررسی و تصویب به مجالس دو کشور می رود.
وی اظهار داشت: توافقنامه جدید ایران و روسیه، توافقنامه جامعی در حوزه های مختلف همکاری ها از جمله در حوزه های سیاسی، منطقه ای، بین المللی، اقتصادی،‌امنیتی، اطلاعاتی، سایبری، دفاعی و دیگر حوزه ها است.
سفیر ایران در مسکو آذرماه ۱۴۰۲ نیز در پاسخ به پرسش خبرگزاری تاس درباره زمان انعقاد توافقنامه جامع همکاری میان ایران و روسیه گفت: «به امید خدا ما تلاش می‌کنیم این توافقنامه در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی به امضای دو کشور برسد».
جلالی با اشاره به دو سال کار بر روی تدوین این توافقنامه افزوده بود: متن این معاهده در مرحله آخر آماده‌سازی است تا پس از آن به امضا برسد.

پیشتر ابراهیم رضایی رئیس طرف ایرانی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز در سفر خود به مسکو گفت: معاهده جامع همکاری‌های بلندمدت تهران-مسکو در مرحله پایانی است و امیدواریم پس از امضای این معاهده، شاهد جهش در روابط دو کشور باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....