تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1402 - 20:07
کد خبر : 143774

خریداران رمزارز مراقب باشند!

خریداران رمزارز مراقب باشند!

افزایش اخبار مربوط به کلاهبرداری پانزی، نهادهای قانونی را به فکر هشدار دادن به هموطنان انداخته است. در روزهای اخیر برخی کاربران تلفن همراه، پیامکی را از دادگستری استان تهران دریافت کرده‌اند که به آنها در مورد اینگونه طرح‌ها در حوزه فروش رمزارز هشدار می‌دهد؛ هر چند که در متن پیامک از واژه «پانزی» استفاده

افزایش اخبار مربوط به کلاهبرداری پانزی، نهادهای قانونی را به فکر هشدار دادن به هموطنان انداخته است. در روزهای اخیر برخی کاربران تلفن همراه، پیامکی را از دادگستری استان تهران دریافت کرده‌اند که به آنها در مورد اینگونه طرح‌ها در حوزه فروش رمزارز هشدار می‌دهد؛ هر چند که در متن پیامک از واژه «پانزی» استفاده نشده است.

 شرایط اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول ملی، برخی مردم را به فکر توسل به راه‌هایی برای کسب سود و درآمد سرشار اما آسان و سریع انداخته. همین شرایط مسیر را برای برخی سودجویان نیز هموار کرده است تا با توسل به نیاز مردم، سودهای نجومی به جیب بزنند. یک انتخاب شناخته شده در این شرایط هم کلاهبرداری پانزی است.

حالا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در این مورد به کاربران تلفن همراه هشدار داده است. البته بدون اشاره به عنوان مصطلح برای این طرح‌ها که انگار هر روز مانند قارچ از گوشه‌ای از کشور می‌رویند. بیشتر آنها نیز در بستر آنلاین انجام می‌شوند؛ طرح‌هایی که اکنون هزاران مالباخته را در شهرهای مختلف، سرگردان راهروهای دادگستری‌ها کرده‌اند. از جمله در تاکستان قزوین که سال‌ها فعالیت طرح‌های مختلف پانزی در حوزه‌های فروش خودرو و رمزارز، چندین هزار مالباخته بر جای گذاشته است و در ماه‌های اخیر بسیاری از آنها را برای راهپیمایی و تجمع به خیابان‌های این شهرستان هم کشانده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، طرح‌های کلاهبرداری پانزی، می‌توانند در حوزه‌های مختلفی تعریف شوند. اصل ماجرا سرمایه‌گذاری افراد و کسب سود ثابت ماهانه است. اما کلاهبرداران می‌توانند این سرمایه‌‌پذیری را خیلی ساده و تنها با وعده پرداخت سودهای بالا انجام دهند یا بهانه‌هایی مثل فروش انواع کالا و دارایی را ضمیمه آن کنند. یکی از حوزه‌هایی که این روزها کلاهبرداری پانزی در آن رواج دارد، فروش رمزارز است. دادگستری تهران نیز با ارسال پیامک انبوه در همین رابطه به کاربران هشدار داده. در متن این پیامک آمده است: «آیا می‌دانید هرگونه فعالیت در حوزه رمزارزها که کسب سود همراه با عضوگیری یا ایجاد زیرشاخه باشد، فعالیت غیرقانونی هرمی و جرم محسوب می‌شود.»

کلاهبرداری پانزی
هشدار دادگستری تهران در مورد کلاهبرداری پانزی

هر چند این نهاد قانونی به عنوان «کلاهبرداری پانزی» اشاره‌ای نکرده، اما توضیحی که داده است، به ویژگی‌های مهم این نوع طرح‌ها اشاره دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....