تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 10:40
کد خبر : 155982

خاورمیانه قیمت نفت را بالا کشید

خاورمیانه قیمت نفت را بالا کشید

نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه قیمت نفت را در روز سه‌شنبه افزایش داد.  به‌دنبال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، منطقه مهم تولید نفت و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره عرضه نفت خام در بازار سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌ماه) افزایش یابد. پس از آنکه دادگاه هنگ‌کنگ دستور انحلال گروه

نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه قیمت نفت را در روز سه‌شنبه افزایش داد.  به‌دنبال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، منطقه مهم تولید نفت و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره عرضه نفت خام در بازار سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌ماه) افزایش یابد.
پس از آنکه دادگاه هنگ‌کنگ دستور انحلال گروه بزرگ املاک اورگراند چین را صادر کرد، بهای معاملاتی هر دو نوع شاخص نفت خام روز دوشنبه (نهم بهمن‌ماه) بیش از یک دلار کاهش یافت، زیرا تشدید بحران املاک و مستغلات سبب بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان شد.
سورو سارکار، مدیر بخش انرژی بانک دی‌بی‌اس سنگاپور گفت: با تداوم تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، برای برخی از صرف ریسک‌های ژئوپولیتیکی، قیمت نفت بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه قیمت‌گذاری می‌شود. چنانچه واکنش مهمی در خاورمیانه صورت نگیرد، این قیمت‌گذاری ممکن است ظرف یک یا دو هفته به‌تدریج کاهش یابد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، وی افزود: در صورت تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت خام برای مدتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود. هرچند به گفته تحلیلگران، نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز اقتصاد چین و پیامدهای احتمالی ناشی از دستور انحلال گروه املاک اورگراند افزایش قیمت نفت را محدود کرده است.
کلوین وونگ، تحلیلگر بلندپایه بازار شرکت اوآندا گفت دستور انحلال این گروه املاکی می‌تواند «پیامدهایی منفی» را در بازارهای سهام و املاک به همراه داشته باشد که در نتیجه ممکن است خطر کاهش تورم در چین را تشدید کند و چشم‌انداز تقاضای نفت را کاهش دهد.
از نظر عرضه نیز در حالی که احتمال نمی‌رفت اعضای اوپک‌پلاس، شامل تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، در نشست بعدی خود در تاریخ یکم فوریه (پنجشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه) درباره سیاست نفتی مربوط به ماه آوریل تصمیمی اتخاذ کنند، اما تحلیلگران امیدوارند این گروه همچنان بتواند برنامه‌های تولیدی را مشخص کند. شرکت دولتی نفت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، نیز درباره چشم‌انداز تقاضای نفت در آینده، اعلام کرد که دستوری از وزارت انرژی این کشور دریافت کرده است تا حداکثر ظرفیت تولید پایدار خود را در سطح ۱۲ میلیون بشکه در روز حفظ کند و به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش ندهد. این روزها قیمت نفت در مسیر رشد قرار گرفت و با توجه به سیاست‌های دولت امریکا و همچنین خاورمیانه با تجربه فراز و نشیب‌ها ساز افزایشی را کوک کرد. افزایش قیمت نفت در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی امریکا روی داد که از روز سه شنبه آغاز شد. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران امریکایی، نرخ‌های بهره را ثابت نگه دارند اما بعضی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که بانک مرکزی امریکا ممکن است از حمایت از افزایش نرخ‌های بهره دست بکشد. نرخ‌های بهره پایین‌تر، برای قیمت نفت مثبت هستند و می‌توانند تقاضا برای نفت را تقویت کنند. قیمت نفت پس از کاهش بیش از یک درصدی در روز گذشته، در اوایل معاملات صبح سه‌شنبه، تحت تاثیر تجدید نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه، بهبود یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۲ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید.
هر دو شاخص روز دوشنبه بیش از یک دلار کاهش پیدا کردند زیرا عمیق شدن بحران املاک، نگرانی‌ها نسبت به تقاضا از سوی چین را برانگیخت.
سورو سارکار، سرپرست تیم بخش انرژی بانک دی‌بی‌اس در این باره گفت: معاملات نفت با احتساب ریسک‌های ژئوپلیتیکی، بالای ۸۰ دلار امریکا در هر بشکه، داد و ستد می‌شود و اگر واکنش شدید امریکا وجود نداشته باشد، این روند صعودی ظرف یک یا دو هفته از تحلیل خواهد رفت. واشنگتن، به دنبال حمله مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین در اردن و کشته شدن نظامیان این کشور، متعهد شد که تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروهای خود انجام دهد. طبق افزار دیده بان فدرال شرکت CME، بازارها اکنون احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا در مارس را ۴۷ درصد ارزیابی می‌کنند که کمتر از ۸۸ درصد در یک ماه قبل است. در این بین، نظرسنجی رویترز نشان داد ذخایر نفت خام و سوخت‌های تقطیری امریکا در هفته گذشته کاهش پیدا کرده است اما ذخایر بنزین افزایش داشته است. بر اساس گزارش رویترز، آمار موسسه امریکن پترولیوم از ذخایر نفت و سوخت امریکا روز سه شنبه و آمار رسمی روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.
در پی اوضاع جوی نامساعد و تحریم‌های امریکا و اروپا که به صادرات نفت روسیه ضربه زده است، مسکو برای حفظ روند صادرات، محدودیت‌ها را کاهش داده و به بنادر اجازه می‌دهد در طول توفان‌های بزرگ، فعالیت کنند.
معامله‌گران به رویترز گفتند: در تسهیل محدودیت‌ها در بنادر روسیه برای حفظ درآمدهای صادراتی، ریسک‌های فنی و محیط زیستی وجود دارد. سه معامله‌گر به رویترز گفتند: بنادر روسیه توصیه غیررسمی دریافت کرده‌اند که حتی در زمان توفان، محموله‌های نفت را بارگیری کنند و از محدودیت‌های اضافی اجتناب کنند تا اطمینان حاصل شود نفتکش‌های بیشتری می‌توانند در بنادر، بارگیری کنند. اظهارات معامله‌گران نشان می‌دهد بارگیری می‌تواند حتی در صورت وجود موج‌هایی به بلندی سه متر، در بندر نووراسیسک ادامه پیدا کند.
همچنین محدودیت‌ها در بنادر دریای بالتیک به دلیل کمبود نفتکش‌ها در نتیجه تحریم‌های امریکا، تسهیل شده است. با وجود تسهیل غیررسمی محدودیت‌ها، یک مقام اکولوژی اظهار کرد: روسیه الزامات برای بارگیری نفت در بنادر را کاهش نداده است. هفته گذشته، ۱۰ میلیون بشکه نفت روسیه در ۱۴ نفتکش ظاهرا در نتیجه تحریم‌های امریکا، در سواحل کره جنوبی معطل بودند. امریکا، کشتی‌ها و شرکت‌های متعدد حمل نفت سوکول روسیه از پروژه ساخالین ۱ را تحریم کرده است. امریکا به محدود کردن درآمد نفتی مسکو از طریق اعمال تحریم‌ها و سقف قیمت نفت گروه هفت ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود این اقدامات، اقتصاددانان اوکراینی برآورد کرده‌اند مسکو در سال میلادی گذشته، ۱۷۸ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. اندیشکده مرکز انرژی و هوای پاک برآورد کرده است تحریم‌ها و سقف قیمت تاکنون، به ۳۷ میلیارد دلار از درآمد صادراتی روسیه ضربه زده است.
دولت عربستان سعودی از شرکت آرامکو خواست افزایش ظرفیت تولید نفت خود به ۱۳ میلیون بشکه در روز را متوقف کرده و به جای آن، ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز را حفظ کند.
این اقدام تعجب برانگیز، چند ماه پس از آن صورت گرفت که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا ظرفیت تولید خود را تا سال ۲۰۲۷، به سطح بالاتری افزایش دهد زیرا تقاضا در چین و هند همچنان رشد می‌کند. عربستان سعودی در حال حاضر، حدود ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و تولیدش را در راستای اقدامات اوپک پلاس برای حمایت از بازار جهانی نفت و جلوگیری از مازاد عرضه، محدود نگه داشته است.
آرامکو در بیانیه‌ای اعلام کرد دستورالعمل هزینه سرمایه خود را در زمان انتشار نتایج مالی سالانه‌اش در مارس، به‌روزرسانی خواهد کرد.
این تغییر برنامه باعث شده است معامله‌گران، دیدگاه عربستان سعودی درباره آینده مصرف نفت را زیر سوال ببرند. هر چند نفت، ستون فقرات اقتصاد عربستان سعودی مانده است، این کشور در حال توسعه کسب و کارهای دیگر مانند گاز طبیعی، مواد شیمیایی و تجدیدپذیرهاست. پول‌های آزاد شده از توسعه ظرفیت نفت، احتمالا در بخش‌های دیگر استفاده خواهد شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، آرامکو همچنین ممکن است سرگرم برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از گاز طبیعی و تجدیدپذیرها باشد که نفت بیشتری را برای صادرات آزاد می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....