تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 9:43
کد خبر : 146890

خانه فرسوده بدهید، واحد نوساز تحویل بگیرید

خانه فرسوده بدهید، واحد نوساز تحویل بگیرید

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصویب آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید در دولت و ابلاغ دستورالعمل آن خبر داده و گفته قرار است امسال در طرح کلید به کلید ۱۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده نوسازی شود. بر اساس طرح کلید به کلید ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی خود را با یک

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصویب آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید در دولت و ابلاغ دستورالعمل آن خبر داده و گفته قرار است امسال در طرح کلید به کلید ۱۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده نوسازی شود.

بر اساس طرح کلید به کلید ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی خود را با یک واحد نوساز یا زمین دولتی با احتساب ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: در محلات فرسوده که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردارند و ساکنان در این محدوده‌ها با خدمات زیربنایی و روبنایی با مشکل روبرو هستند، به‌جهت کاهش بار جمعیتی و ارایه خدمات بهتر، طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (‌طرح کلید به زمین‌) که در بند «ث» تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده و آیین‌نامه اجرایی آن توسط دولت مصوب و توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است، در آینده نزدیک با اعلام عمومی، اجرایی خواهد شد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، آیینی افزود: در طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (‌طرح کلید به زمین‌) سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری‌ ایران‌ همیاری و همکاری کامل دارند و فرایند عملیاتی و اجرایی شدن آن در حال طی شدن است. امسال با استفاده از این طرح، حدود ۱۰ هزار واحد پلاک فرسوده با واحدهای نوسازی معاوضه خواهند شد.

وی یادآور شد: در ایین‌نامه اجرایی طرح نوسازی کلید به کلید (کلید به زمین) آمده است که متقاضیان باید سند رسمی ۶دانگ داشته باشند، به همین جهت مالکان متقاضی این طرح که سند غیررسمی یا سند قولنامه‌ای در اختیار دارند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک محل زندگی خود در رابطه با سنددار کردن املاک خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه امسال و ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در رابطه با سنددار کردن املاک تصرف‌شده در سکونتگاه‌های غیررسمی، یادآور شد: افرادی که ملک‌شان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.

 در سال ۱۳۹۱ نیز انبوه‌سازان اقدام به اجرایی کردن طرح کلید به کلید در محله سیروس تهران کردند که در این طرح به ازای هر مترمربع ۱.۲ مترمربع به مالکان واگذار شد و مالکان توانستند به ازای هر ۱۰۰ مترمربع ۱۲۰ متر واحد مسکونی تحویل بگیرند.

در آن طرح، سازندگان باید واحدی به همان متراژ در همان محله داشته باشند تا به مالکان برای سکونت ارایه دهند.

به گفته کارشناسان، اجرای طرح کلید به کلید و نوسازی بافت‌های فرسوده نقش موثری در کنترل و کاهش قیمت مسکن دارد.

طرحی مشابه نوسازی خودروها

آنگونه که محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است علاوه بر سه بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده در سال ۱۴۰۱، زمینه‌ بسته تشویقی دیگری در بودجه سال جاری فراهم شده که انتظار می‌رود شهرداری‌ها برای ترغیب مردم و سازندگان، صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده را تسریع کنند. به گفته آیینی، بر اساس این بسته تشویقی، طرح «زمین یا کلید به کلید» اجرا خواهد شد. با توجه به اجرای طرح‌های مشابه در حوزه نوسازی خودرو، به نظر می‌رسد، دولت قصد دارد با همکاری شهرداری‌ها همزمان با تحویل واحدهای مسکونی کلنگی در بافت‌های فرسوده (که به معنای تحویل زمین است)، به مالکان این واحدها، کلید واحدهای مسکونی ساخته شده در نقاط دیگری از شهر یا شهرهای پیرامونی اعطا کند.

در این صورت، به نظر نمی‌رسد چنین طرحی دستکم در حال حاضر، قابلیت عملیاتی شدن نداشته باشد. چه آنکه شهرداری کلان‌شهرها واحدهای مسکونی آماده سکونت در اختیار ندارند تا با واحدهای مستقر در بافت فرسوده معاوضه کنند. آیینی در نشست هم‌اندیشی شهرداران ۶۵ شهر بزرگ با موضوع «سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد بازآفرینی» که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در اواخر سال گذشته اظهار کرد: دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با جمعیتی قریب به ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد کشور شناسایی شده است.

میزان سقف‌های لرزان و ناامن در بافت‌های ناکارآمد شهری باید کاهش پیدا کند. همه در قبال جان ساکنان این بافت‌ها مسوول هستیم و باید با ابتکار، جرات و شجاعت این سقف‌های لرزان و بناهای ناپایدار به سقف‌های امن و ایمن تبدیل شود و از بزرگی کار نباید هراس به دل راه داد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در نوسازی بافت‌های فرسوده هیچ نهادی به مانند شهرداری‌ها به مردم‌ نزدیک‌ نیست. انتظار می‌رود شهرداران مراکز شهرستان‌ها به عنوان دبیرخانه‌های ستادهای بازآفرینی شهری پایدار علاوه بر رسیدگی به امر بازآفرینی‌ شهر خود به سایر شهرها واقع در شهرستان نیز توجه داشته باشند.

او با بیان اینکه مردم ساکن در محلات بافت فرسوده به تنهایی از توانایی لازم برای نوسازی برخوردار نیستند، گفت: از سوی دیگر سازندگان، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این بافت‌ها ندارند زیرا معادله برای آنها اقتصادی نیست، بنابراین بسته‌های تشویقی را برای ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران تبیین و تعریف کرده‌ایم.

تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در صدور پروانه

آیینی با اشاره به تدوین سه بسته تشویقی در حوزه مالی، اداری و شهرسازانه برای نوسازی بافت فرسوده افزود: بسته تشویقی دیگری که در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز زمینه اجرای آن فراهم شده، بسته تشویقی زمین یا کلید به کلید است. اما آنچه امروز از شهرداری‌ها انتظار می‌رود این است که برای تشویق مردم و سازندگان، صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تسریع شود، علاوه بر این در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف بدهند و انتظار بر این است تا ۱۰۰ درصد تخفیف دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشوق‌های کالبدی بیشترین سهم را در نوسازی بافت‌های فرسوده دارند، تصریح کرد: اعطای یک طبقه تراکم تشویقی، درب اضافی پارکینگ، تعریف کاربری تجاری در طبقه همکف، افزایش سطح اشغال و عدم محاسبه تراس و بالکن به عنوان سطح اشغال از جمله امتیازاتی است که برای اولین‌بار در مصوبه تشویقی شهرسازانه در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نسبت به اجرایی کردن این مصوبه اقدام شود. نکته دیگر این است که باید بتوانیم اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص این بسته تشویقی را به جامعه هدف ارایه کنیم، بهترین روش نیز ارتباط چهره به چهره و رو در روست.
ایجاد ارتباط بین مالکان و سازندگان نیاز به تشکیل حلقه‌های میانی دارد که باید این حلقه‌های میانی با توجه به ارتباط شهردارها با محلات توسط شهرداری‌ها تشکیل شود. دراین راستا شهرداری‌ها می‌توانند در محلاتی که وسعت چندانی ندارند از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند در محلاتی که محدوده مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار است از طریق شهرداری‌های نواحی و از طریق استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی، دانشگاه‌ها، کارگزاران و به ویژه دفاتر تسهیلگری برای تشکیل این حلقه‌ها اقدام شود.

همچنین در سطح کوچه‌ها نیز باید رابطانی تحت عنوان شهرداران کوچه ترجیحا از گروه‌های جوانان و بانوان تحصیلکرده در حوزه‌های شهرسازی، معماری، جامعه‌شناسی، اقتصاد و سایر رشته‌های مرتبط شکل بگیرند. شهرداران کوچه درواقع رابط حلقه‌های میانی در راستای ترویج و فرهنگ نوسازی هستند.

معاوضه کلید به کلید در برنامه هفتم

افزون بر درج مفاد طرح کلید به کلید در بودجه سال جاری کشور، در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه نیز به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده تا واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود را به صورت کلید به کلید با واحدهای بافت فرسوده معاوضه کند. بر این اساس، در ماده ۱۲۱ از فصل هشتم لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: برای تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده، وزارت راه و شهرسازی مجاز است در فرآیند معاوضه کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده با واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود، در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض مزبور تا سقف ۴۰ درصد تخفیف اعمال کند یا اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا سقف ۴۰ درصد بیش از قیمت کارشناسی قیمت‌گذاری کند. آیین‌نامه اجرایی این بند شامل معیار انتخاب شیوه‌ مناسب، سقف ریالی تخفیفات قابل اعمال، ظرف شش ماه از تصویب این قانون توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....