تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 14:58
کد خبر : 88885

حراج سه هزار میلیاردی اوراق بدهی در خرداد ۱۴۰۱ +جدول

حراج سه هزار میلیاردی اوراق بدهی در خرداد ۱۴۰۱ +جدول

اولین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اول خرداد برگزار شده و طی آن بورسی ها سهم بیشتری از خرید اوراق را بر عهده داشته اند. بررسی نرخ سود ها در این بازار نشان می دهد حداقل نرخ سود در این بازار برابر با ۲۱٫۵ درصد بوده که سطح بالایی به شمار میآید. اقتصاددان:

اولین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اول خرداد برگزار شده و طی آن بورسی ها سهم بیشتری از خرید اوراق را بر عهده داشته اند. بررسی نرخ سود ها در این بازار نشان می دهد حداقل نرخ سود در این بازار برابر با ۲۱٫۵ درصد بوده که سطح بالایی به شمار میآید.

اقتصاددان: بازار اولیه حراج اوراق بدهی بازاری است که طی آن دولت اوراق خود را به مشتریان خود یعنی بانک ها و نهادهای تامین سرمایه به فروش می رساند.

اولین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه سال ۱۴۰۱ در هفته اول خرداد برگزار شده وطی آن ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به فروش رسید.

اولین مرحله حراج اوراق بدهی در هفته اول ۱۴۰۱

سه سال پیش بانک مرکزی با راه اندازی بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی اقدام به تامین مالی کسری بودجه دولت از مسیر غیر تورمی کرد. از آن جا که در این معاملات پولی به چاپ نمی رسد برخی معتقدند که که فروش در این بازار از رشد تورم جلوگیری می کند.

به طور کلی فروش اوراق در این بازار توام با تاریخ سررسید و نرخ سود مشخص بوده که به صورت هفتگی با موافقت وزارت اقتصاد و مشتریان برگزار می شود.

در همین رابطه در مرحله اول حراج اوراق بدهی در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان اوراق به مشتریان فروخته شد. در این میان بورسی ها ۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان و بانک ها نیز در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کردند.

به بیان دیگر در ادامه سهم بالای بورسی ها از خرید اوراق در سال گذشته در هفته نخست امسال نیز بانک ها کمترین سطح را در تامین کسری بودجه دولت داشته اند.

بررسی ویژگی اوراق بدهی دولتی در هفته اول خرداد ۱۴۰۱

اوراق فروخته شده در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی اراد ۱۰۴ و اراد ۱۰۵ بوده است. هر کدام از اوراق عرضه شده نرخ سود و تاریخ سررسیدی دارند.

در این هفته نرخ سود اوراق اراد ۱۰۴ و اراد ۱۰۵ به ترتیب برابر با ۲۱٫۵ درصد و ۲۱٫۸ درصد بوده است.

بررسی نرخ سود ها در این بازار نشان از سطح بالای نرخ سود در این بازار داشته است.

 حراج سه هزار میلیاردی اوراق بدهی در خرداد 1401 +جدول

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....