تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 - 16:56
کد خبر : 124646

حتی در تجارت خارجی با چین هم موفق نبودیم

حتی در تجارت خارجی با چین هم موفق نبودیم

اقتصاددان: احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، نوشت: بر اساس داده‌های رسمی کشور چین، ایران پنجاهمین بازار صادراتی چین به شمار می رود. صادرات چین به ایران، از صادرات این کشور به عراق، مصر، اسرائیل، پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمتر است. این اقتصاددان در ادامه نوشت: ایران نه تنها در سطح جهانی که

اقتصاددان: احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، نوشت: بر اساس داده‌های رسمی کشور چین، ایران پنجاهمین بازار صادراتی چین به شمار می رود. صادرات چین به ایران، از صادرات این کشور به عراق، مصر، اسرائیل، پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمتر است.

این اقتصاددان در ادامه نوشت: ایران نه تنها در سطح جهانی که حتی در سطح منطقه‌ای نیز از قدرت تاثیرگذاری پایینی بر چین برخوردار می باشد، که همانطور قبلا پیش‌بینی کردیم، منجر به تغییر سیاست منطقه‌ای ایران شده است.

در نتیجه سالها سیاستگذاری های اقتصادی غیرمردمی (و فاصله گرفتن از مردم)، فساد گسترده، غارت و تخریب اقتصاد توسط ائتلاف غالب رانتی-رفاقتی-غارتی، تکیه بر خام‌فروشی و توزیع رانت منابع بین خواص، تنش های داخلی و خارجی و تحریم ها، اقتصاد ایران تضعیف شده و عقب مانده است.

ایران دیگر در زمره کشورهای مطرح صادرکننده انرژی قرار ندارد و نیرو (و به تبع آن شریک) اقتصادی قابل توجهی در سطح جهان به شمار نمی رود.

یک اقتصاد فاسد و ورشکسته است که ارزش پول ملی آن هر روز سقوط می کند. اقتصادی که در آن مزیتهای رانتی جایگزین مزیتهای رقابتی شده باشد، رقابت پذیری بنگاهها به جای نوآوری و بهره وری با شوکهای قیمت ارز تعریف شود و بخواهد با دستمزدها و سطح معیشت در حد کشورهای آفریقایی اداره شود، بنا به تجربه تاریخ راه پسرفت و سقوط را انتخاب کرده است.

به فرمایش سعدی «ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....