تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 22:03
کد خبر : 35672

جنـگ و تـرور بیـولوژیـک چـیست؟

جنـگ و تـرور بیـولوژیـک چـیست؟

   جنـگ بیـولوژیـک عبـارت اسـت از استـفاده از عـوامـل بیـولوژیـک(زیـست شناسـی)، اعـم از بـاکـتری هـا، ویـروس ها، گـیاهان، حیـوانـات و فـرآورده هـای آنـها بـه منـظـور اهـداف خصـمانه. ولـی در عمـل، واژه “بیـوتـروریـسم” را هـم بـه معنی ارعـاب و هـم بـه مـفهـوم جنـگ بیـولوژیـک، مـورد استـفاده قـرار مـی دهنـد. هـر چنـد بیوتـروریسم یـکی از مـعضلات نـو

 

 جنـگ بیـولوژیـک عبـارت اسـت از استـفاده از عـوامـل بیـولوژیـک(زیـست شناسـی)، اعـم از بـاکـتری هـا، ویـروس ها، گـیاهان، حیـوانـات و فـرآورده هـای آنـها بـه منـظـور اهـداف خصـمانه. ولـی در عمـل، واژه “بیـوتـروریـسم” را هـم بـه معنی ارعـاب و هـم بـه مـفهـوم جنـگ بیـولوژیـک، مـورد استـفاده قـرار مـی دهنـد.

هـر چنـد بیوتـروریسم یـکی از مـعضلات نـو پـدید، بهـداشت عمـومـی و عـامـل تهـدید کننـده کنتـرل عفـونت به حسـاب مـی آید و طـی دهـه آخـر قـرن بیـستم، واژه های مرتبـط بـا آن نظیـر حمـله بیـولوژیـک، جنـگ افـزار بیـولوژیـک، دفـاع بـیولوژیک و آمـوزش دفـاع بـیولوژیک، بـرای اولـین بـار به فـرهنگ واژه های پزشـکی و بهـداشت افـزوده شـد، ولـی واقـعیت ایـن اسـت کـه افـکار و اعـمال بـیوتروریستی همـواره در اقـوام مـهاجم، افـراد افـزون طلـب و رقـبای سیـاسـی اقتـصادی از یـک طـرف و افـکار مـدافعه گـرانه یا تـلافی جـویانه در افـراد، ارتـش ها و دولـت هـا و شخـصیت هـای مـورد تهـدید از طـرف دیـگر، از هـزاران سـال قـبل وجـود داشتـه و گـاهـی ظاهـر افسانـه گـونـه و بـاور نـاکـردنـی بـه خـود گـرفته است.

مثـلاً در کتـاب ذخـیره خـوارزمشـاهـی کـه اولیـن دائـره المـعارف پزشـکی بـه زبان فارسـی محـسوب می شـود و توسـط دانـشمند ایـرانی، سـید اسـماعـیل جـرجانی در قـرن شـشم هـجری شمـسی، تالیـف گـردیده اسـت، آمـده اسـت کـه: “بعـضی از مـلوک، کنیـزکـان را بـه زهـر، بپـرورنـد چنانـکه خـوردن آن ایـشان را عـادت شـود و زیـان نـدارد، ایـن از بـهر آن کنند تا آن کنـیزک را به تحـفه (هـدیه) یـا بـه حیـله دیـگر به خـصمی کــه ایـشان را بود، بـرسانند تـا بـه مـباشرت آن کنـیزک، هـلاک شـونـد و ابـن سـینا نیـز در اوائـل هـزاره دوم میـلادی در دائـره المـعارف “قانـون در طـب” همـین مـطلب را بیـان نـمود.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....