تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 11:37
کد خبر : 145285

تکرار وعده‌های چین در بهشت

تکرار وعده‌های چین در بهشت

شهردار پایتخت: چینی‌ها در تهران شهرک‌سازی نوین انجام خواهند داد اقتصاددان :  علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز با حضور در شورای شهر دستاوردهای سفر خود به چین را برای اعضای این شورا گزارش کرد. انجام این دستاوردها که در واقع امضای چند تفاهمنامه برای خرید واگن مترو، اتوبوس، موتور برقی و ساخت و ساز در

شهردار پایتخت: چینی‌ها در تهران شهرک‌سازی نوین انجام خواهند داد

اقتصاددان :  علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز با حضور در شورای شهر دستاوردهای سفر خود به چین را برای اعضای این شورا گزارش کرد. انجام این دستاوردها که در واقع امضای چند تفاهمنامه برای خرید واگن مترو، اتوبوس، موتور برقی و ساخت و ساز در تهران است، از سویی منوط به تامین ارز و همکاری‌های لازم توسط دولت سیزدهم است و از سوی دیگر، مشروط به انعقاد قرارداد طرفین خواهد بود. به‌طور مثال، در همین چارچوب، زاکانی از شهرک‌سازی نوین توسط چینی‌ها در تهران خبر داد اما وقتی درباره «قیمت» انجام این کار از او سوال شد، گفت که چینی‌ها هنوز پیشنهادی در این رابطه ارایه نکرده‌اند. در این میان یکی از اعضای شورای شهر گفته، اگر تنها دستاورد سفر به چین ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران تا ۱۲ ماه آینده باشد، برای تمام این سفر کفایت می‌کند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که دستکم تا یک سال دیگر، این سفر نتیجه ملموسی برای شهروندان تهرانی در پی داشته باشد. در عین حال، نباید فراموش کرد که مسوولان دولتی و وزارت راه و شهرسازی طی دو سال گذشته، در مقاطع مختلف زمانی درباره انجام بخشی از انبوه‌سازی دولتی تحت نام ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال توسط خارجی‌ها و به ویژه چینی‌ها سخن به میان آورده‌اند اما این مساله تاکنون محقق نشده است. ضمن اینکه ساخت و ساز مسکن به شکل انبوه درون حریم پایتخت ممکن به نظر نمی‌رسد و فضایی برای این کار وجود ندارد.علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: دو روز است که دنبال عملیاتی‌سازی دستاوردهای سفر به چین هستیم و در همین راستا…

گروه راه و شهرسازی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز با حضور در شورای شهر دستاوردهای سفر خود به چین را برای اعضای این شورا گزارش کرد. انجام این دستاوردها که در واقع امضای چند تفاهمنامه برای خرید واگن مترو، اتوبوس، موتور برقی و ساخت و ساز در تهران است، از سویی منوط به تامین ارز و همکاری‌های لازم توسط دولت سیزدهم است و از سوی دیگر، مشروط به انعقاد قرارداد طرفین خواهد بود. به‌طور مثال، در همین چارچوب، زاکانی از شهرک‌سازی نوین توسط چینی‌ها در تهران خبر داد اما وقتی درباره «قیمت» انجام این کار از او سوال شد، گفت که چینی‌ها هنوز پیشنهادی در این رابطه ارایه نکرده‌اند. در این میان یکی از اعضای شورای شهر گفته، اگر تنها دستاورد سفر به چین ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران تا ۱۲ ماه آینده باشد، برای تمام این سفر کفایت می‌کند. بنابراین به نظر نمی‌رسد، که دستکم تا یک سال دیگر، این سفر نتیجه ملموسی برای شهروندان تهرانی در پی داشته باشد. در عین حال، نباید فراموش کرد که مسوولان دولتی و وزارت راه و شهرسازی طی دو سال گذشته، در مقاطع مختلف زمانی درباره انجام بخشی از انبوه‌سازی دولتی تحت نام ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال توسط خارجی‌ها و به ویژه چینی‌ها سخن به میان آورده‌اند اما این مساله تاکنون محقق نشده است. ضمن اینکه ساخت و ساز مسکن به شکل انبوه درون حریم پایتخت ممکن به نظر نمی‌رسد و فضایی برای این کار وجود ندارد.

از ناوگان مترو تا شهرک‌سازی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: دو روز است که دنبال عملیاتی‌سازی دستاوردهای سفر به چین هستیم و در همین راستا روز یکشنبه در جلسه هیات دولت مساله لزوم پشتیبانی دولت را از رییس بانک مرکزی، وزیر صمت و نفت دنبال کردیم و روز پنجشنبه نیز جلسه‌ای در این خصوص خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن مبتنی بر پشتیبانی دولت منعقد شد، اظهار کرد: پشتیبانی مالی ۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با طرف خارجی است و موضوع مورد بحث نوع این وسایل است و در همین رابطه پنج شرکت بزرگ را مورد بازدید قرار دادیم و مقرر شد هیات چینی به تهران سفر کند. زاکانی با بیان اینکه یک هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس از طریق قرارداد با شرکت‌های داخلی تامین می‌شود، گفت: منابع مالی تولیدکنندگان داخلی از سوی شهرداری تهران تامین شد. با یک شرکت ۴ همت قرارداد منعقد کردیم، اما در این میان یکی از شرکت‌ها اعلام کرد سالانه می‌تواند دو اتوبوس برقی تولید کند که باید این توان افزایش یابد. شهردار تهران همچنین با اشاره به دستاوردهای سفر خود به چین در حوزه مسکن، گفت: تفاهم ما این بود که طراحی از سوی شهرداری باشد و چینی‌ها به اقتضای طراحی ما، شهرک‌سازی نوین انجام خواهند داد.  وی با بیان اینکه در بافت‌های فرسوده منطقه ۱۹ گودبرداری انجام و ساخت مسکن‌ها آغاز شده است، یادآور شد: برای ۲۰ هزار واحد مسکونی در راستای صنعتی‌سازی وارد تفاهم شده‌ایم و در صورت نهایی شدن قرارداد، این مسکن‌ها ساخته خواهد شد، اما در تفاهمات صورت‌گرفته در چین نیز مقرر شده است که چینی‌ها قیمت‌ها را اعلام کنند که تاکنون اعلام نکرده‌اند. زاکانی با بیان اینکه تهاترها از طریق شرکت‌های داخلی انجام می‌شود و بستر تولید تکنولوژی و تامین منابع نیز از این طریق انجام خواهد شد، گفت: در دیگر بخش‌ها در ماه آینده تیمی از چین به تهران سفر خواهند کرد تا از این مسیر، گره از مشکل بزرگ پسماند تهران باز شود و ما به ازای پسماند موجود، بازچرخانی آب صورت بگیرد و همچنین ظرفیت فوق‌العاده بزرگ برای تولید انرژی ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: بازدید تیم شهرداری تهران از کارخانه ساخت دستگاه‌های زباله‌سوز در چین نزدیک به ۱۰ ساعت زمان برد و ارزشی بزرگ برای تهران و سایر شهرهای کشور خواهد داشت. شهردار تهران با اشاره به زمینه‌سازی در راستای هوشمندسازی، تصریح کرد: جهش تکنولوژی در چین در دهه‌های اخیر باعث می‌شود بتوانیم خدماتی پیشرفته به مردم تهران ارایه دهیم؛ برای مثال در مرکز کنترل پکن، ظرفیت ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها و میزان جمعیت خطوط مشخص بود.

دستاورد سفر به چین تا ۱۲ ماه

در همین حال، دیروز ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جلسه این شورا گفت: اگر تنها دستاورد سفر به چین ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران در ۱۲ ماه آینده باشد، به تمام هدف‌ها رسیده‌ایم. همین که یک قراردادی که هفت سال معطل مانده و به هر دلیلی به نتیجه نرسیده بود، محقق شود، برای تمام این سفر کفایت می‌کند.

امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در دیگر قراردادها نیز شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند و دولت برای گشایش ارزی به شهرداری کمک کند، یادآور شد: یکی از نمایندگان مجلس توییتی را منتشر کرد و مصاحبه‌ای در خصوص تولید داخلی انجام داد. در سال‌ها پیش که شرایط تولید داخلی به این شکل نبود هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی از خارج از کشور خریداری شد. نمی‌دانیم چرا وقتی کاری شیرین به نفع مردم انجام می‌شود چنین مباحثی را مطرح می‌کنند؟  وی افزود: یکی از شرکت‌های داخلی اعلام کرد دو اتوبوس می‌تواند بسازد و تحویل دهد؛ ۲۰۰ دستگاه اتوبوس هم در تهران گم می‌شود و چطور ما باید منتظر باشیم دو اتوبوس به ما تحویل دهند؟

امکان انجام مبادلات اقتصادی با اروپا فراهم نیست

رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز درباره نتایج سفر به چین گفت: در حال حاضر نباید به چین صرفا به عنوان یک کشور طرف قرارداد تجاری نگاه کنیم، بلکه چین یک شریک مناسب برای مدیریت شهری تهران است که همین حالا مراودات گسترده‌ای با دولت ایران در حوزه‌های مختلف دارد. سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه با توجه به توافقات صورت‌گرفته در سفر اخیر شهردار پایتخت و هیات همراه به چین برای واردات واگن مترو، اتوبوس برقی، اتوبوس دوکابین گازسوز، خودروی ون برقی و موتورسیکلت برقی از این کشور، چقدر می‌توان به عملی شدن این توافقات خوشبین بود، توضیح داد: در شرایط کنونی امکان انجام مبادلات اقتصادی با شرکت‌های اروپایی فراهم نیست و بسیاری از کشورهایی هم که علاقه‌مند هستند در حوزه حمل‌ونقل با ایران همکاری کنند، از فناوری‌های قابل قبولی در این زمینه برخوردار نیستند. بنابراین اساسا ما گزینه‌های زیادی برای واردات تجهیزات مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی تهران از کشورهای خارجی نداریم و انتخاب‌های محدودی در این زمینه پیش روی ما قرار دارد؛ ولی با این حال، بازهم به دنبال کشورهایی رفته‌ایم که از سه شرط برخورداری از فناوری‌های روز جهان، فراهم بودن امکان انجام مبادلات مالی و توانایی تامین به‌موقع نیازهای ما در حوزه حمل‌ونقل برخوردار باشند.

تشکری هاشمی ادامه داد: چین یکی از کشورهایی است که از هر سه شرط ذکرشده برخوردار است و ظرفیت مناسبی بین ایران و چین برای همکاری‌های مختلف در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد. البته مدیریت شهری تهران تنها روی همکاری با چین تمرکز نکرده است و می‌دانیم ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری‌های حمل‌ونقلی با کشورهایی نظیر هندوستان یا روسیه هم وجود دارد و حتما از هر ظرفیتی که در این زمینه برای مدیریت شهری پایتخت به وجودآید، استقبال خواهیم کرد؛ اما با توجه به جمیع مسائل اقتصادی و سیاسی موجود، در شرایط کنونی نباید از ظرفیت همکاری با چین و تامین نیازهای حمل‌ونقل عمومی تهران از این کشور غافل شویم.

او تاکید کرد: در سال‌های گذشته، علاوه بر چین، مذاکراتی با کشورهای دیگر نیز برای واردات تجهیزات مورد نیاز تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی داشتیم، اما اغلب این مذاکرات به دلیل نرسیدن به تفاهم مشترک با طرف‌های مقابل در زمینه قیمت، انتقال فناوری یا تعهدات مربوط به خدمات پس از فروش منجر به نتیجه نشد، ولی مذاکراتی که از گذشته با طرف‌های چینی برای واردات واگن‌های مترو انجام شده بود، به نتیجه رسیده بود و تنها لازم بود که پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌ها را به طرف مقابل پرداخت کنیم که خوشبختانه در ماه‌های اخیر این اقدام انجام شد و اکنون اجرای قرارداد واردات واگن مترو از چین قطعی شده است.  وی در پاسخ به اینکه در سفر اخیر تیم مدیریت شهری تهران به چین، دقیقا بر سر واردات چه تعداد واگن مترو، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی توافق شده است، اظهار کرد: قراردادی که از قبل بین متروی تهران و یک شرکت چینی وجود داشت، واردات ۶۳۰ واگن بود، اما با مذاکراتی که از قبل و در حین این سفر صورت گرفت، موضوع تبدیل ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه در فرآیند واردات واگن‌ها نهایی شد و قرارداد خرید واگن‌های مترو کاملا قطعی شد و درباره روند پرداخت مابقی مبلغ قرارداد و زمان‌بندی ورود واگن‌ها به ایران نیز به توافق نهایی رسیدیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....