تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 14:46
کد خبر : 152176

تکذیب ارتباط «هارپ» با بارش‌های اندک

تکذیب ارتباط «هارپ» با بارش‌های اندک

مقایسه تصاویر ثبت شده از کوه دماوند و سایر قله‌های سلسله جبال البرز در روزهای نخستین دیماه چند سال گذشته با تصاویر مشابه ضبط شده طی روزهای اخیر، در شبکه‌های اجتماعی که حاکی از عدم پوشش برف بر قله‌های یادشده در سال جاری است، نگرانی‌های زیادی و البته سوالات پرشماری را در افکارعمومی برانگیخته است.

مقایسه تصاویر ثبت شده از کوه دماوند و سایر قله‌های سلسله جبال البرز در روزهای نخستین دیماه چند سال گذشته با تصاویر مشابه ضبط شده طی روزهای اخیر، در شبکه‌های اجتماعی که حاکی از عدم پوشش برف بر قله‌های یادشده در سال جاری است، نگرانی‌های زیادی و البته سوالات پرشماری را در افکارعمومی برانگیخته است. چند هفته پیش نیز، فراگیر شدن یک ویدیو از کوه‌های پوشیده از برف ترکیه در نزدیکی با مرز ایران و همزمان خشکی کوه‌های متناظر در کشورمان به چنین نگرانی‌هایی دامن زده بود و سوالاتی را در ذهن جمعی ایرانیان شکل داده بود که آیا عاملی خارجی و انسانی روی خشکسالی در ایران به‌طور مثال فعالیت سامانه «هارپ» یا عقیم‌سازی ابرهای موجود در آسمان ایران اثر گذاشته است؟ در پاسخ به این سوالات، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با تکذیب شائبه‌های عقیم‌سازی ابرها، گفت: تاسیسات «هارپ» ارتباطی به لایه‌های اتمسفر ندارد. در همین حال، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از کم آبی‌ها و بی‌آبی‌ها به عنوان مخاطرات جدید کشور یاد کرد. احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در رابطه با شایعات مربوط به عقیم‌سازی ابرها و سامانه هارپ، گفت: اینها فقط شایعه است که متاسفانه توسط برخی مطرح می‌شود. هارپ هم تاسیساتی است که در آلاسکا راه‌اندازی شده و امواج را برای آزمایش اینکه لایه یونوسفر یا لایه‌های بالایی جو ارسال می‌کند. این امواج هیچ ارتباطی به اتمسفر که در آنجا ابر تشکیل می‌شود، ندارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل   ،  رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: این اقدام برای آن است تا دانشمندان بدانند واکنش امواج رادیویی در لایه‌های یونوسفر چگونه است و مطالعات مذکور ارتباطی به اتمسفر ندارد. وظیفه با بیان اینکه کم‌بارشی و خشکسالی در اکثر مناطق دنیا فراگیر شده و فقط مختص به ایران نیست، اضافه کرد: در این بین برخی این مساله را برجسته می‌کنند. لازم به یادآوری است که سال گذشته یعنی در بهار و تابستان خشکسالی بخش‌های جنوبی اروپا را در نوردید و در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، یونان و… خشکسالی بی‌سابقه‌ای رقم خورد. وی تاکید کرد: در منطقه خاورمیانه نیز شاهد کم‌بارشی بوده‌ایم که برای برخی کشورها از جمله سوریه، ایران، عراق، ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی این کم‌بارشی بیشتر بوده است. وی مهم‌ترین عامل بروز این وضعیت آب وهوایی را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث تغییر الگوهای متداول آب‌وهوایی و خشک‌تر شدن مناطق خشک مانند ایران شده است. وی ادامه داد: تغییر اقلیم در یک نمونه باعث سیل پاکستان شد که حدود ۱۰۰۰ نفر تلفات جانی داشت. یا سیل سال گذشته در تهران و استان فارس. اینها پدیده‌های ناشی از تغییرات گسترده اقلیمی هستند.

آلودگی هوا و کوه‌های بدون برف

براساس این گزارش، پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد، فعالیت‌‌های نادرست صنعتی، آلودگی هوا و تخریب جنگل‌ها به افزایش نرخ تبخیر آب و تولید دی‌اکسیدکربن، متان، نیتروکسید و دیگر گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود. با افزایش دمای سطح زمین، انتشار گازهای گلخانه‌ای و متان افزایش می‌یابد و آب بیشتری تبخیر می‌شود و این چرخه مدام ادامه می‌یابد.از زمان آغاز انقلاب صنعتی در سده هجدم میلادی، میزان دی‌اکسید کربن زمین تا ۳۴ درصد افزایش یافته است. امریکا طی ۱۵۰ سال گذشته بزرگ‌ترین تولیدکننده دی‌اکسیدکربن دنیا بوده است. امریکا که تنها ۴ درصد جمعیت جهان را در خود دارد، ۱۳ درصد کل دی‌اکسیدکربن دنیا را تولید می‌کند. در سال‌های اخیر، چین از حیث تولید گازهای گلخانه‌ای از امریکا پیش افتاده است. میزان دی‌اکسیدکربنی که انسان‌ها تولید می‌کنند، بیش از آنی است که گیاهان و اقیانوس‌ها بتوانند جذب کنند. لذا میزان فعلی این گاز در سیاره ما بیش از حد تعادل است. طبق برآورد آژانس جهانی انرژی (IEA) تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۶٫۳ میلیارد تن دی‌اکسیدکربن در جو زمین منتشر شد. در عین حال، بسیاری از دانشمندان معتقدند که گرمایش زمین بزرگ‌ترین تهدید قرن ۲۱ برای سلامت انسان‌ها و دیگر جانداران است. این گزارش همچنین حاکی است، از آغاز انقلاب صنعتی در قرن هجدهم میلادی تاکنون میانگین دمای سالانه زمین در کل بیش از یک درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. شاید افزایش یک‌درجه‌ای دما از نظر ما بسیار جزیی باشد، اما پیامدهای همین افزایش جزیی دما تاکنون خسارات فراوانی به بار آورده است. دانشمندان آب‌وهوا می‌گویند انسان باید تا سال ۲۰۴۰ دمای زمین را ۱٫۵ درجه کاهش دهد وگرنه در آینده دست‌وپنج نرم کردن با آثار گرمایش زمین کار هر روزه او خواهدبود. خشکسالی شدید، آتش‌سوزی‌های مهیب، سیل، توفان‌های استوایی، انقراض برخی گونه‌های جانوری و گیاهی، ذوب شدن یخ‌های قطبی و افزایش بیماری‌ها تنها برخی از آثار تغییرات شدید آب‌وهوایی و گرم شدن زمین هستند. ​

کم‌آبی مخاطره جدید کشور است

در این حال، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: همچنان مخاطرات قدیمی مثل زلزله و سیل سرجایش است، امروزه مخاطرات جدیدی را تجربه می‌کنیم که هنوز مسوولان آن را به رسمیت نمی‌شناسند؛ کم‌آبی و بی‌آبی‌های اخیر جزو مخاطرات جدید کشور است. علی نصیری، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در دومین همایش دانشجویی مدیریت خطر حوادث و بلایا در نظام سلامت در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در خصوص انواع بلایا و مخاطرات تصریح کرد: همچنان مخاطرات قدیمی مثل زلزله و سیل سرجایش است و امروزه مخاطرات جدیدی را تجربه می‌کنیم که هنوز مسوولان آن را به رسمیت نمی‌شناسند. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، کم‌آبی و بی‌آبی‌های اخیر کشور را جزو مخاطرات جدید دانست و گفت: امروزه مقوله بی‌آبی و کم‌آبی استان‌های کشور یکی از مخاطرات است‌. از دو سال پیش تاکنون مزه آب‌های لوله‌کشی تغییر کرده است. نصیری با طرح این پرسش که چگونه می‌شود که آب سد به این زودی تمام شود؟ ادامه داد: هر روز چاه‌های جدیدی حفر می‌شود که من به این اقدام می‌گویم، برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز. وی در خصوص آلودگی هوای شهر تهران گفت: در چندسال گذشته شاهد بودیم که شن‌های عراق، اردن و… و در ریه‌های مردم تهران تنفس می‌شود و شاهد توفان‌های شدید بودیم‌. همچنین یک تهدید دیگری که داریم تهدید‌های سایبری است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....