تاریخ انتشار : دوشنبه 2 فروردین 1400 - 22:21
کد خبر : 40205

توسعه منابع درآمدی شهرداری یا ناوگان حمل ونقل عمومی

توسعه منابع درآمدی شهرداری یا ناوگان حمل ونقل عمومی

. *به نام خدا* تهران ابرشهر آرزوها *«تهران من یا زندان من »* یادداشتی از مجید اسمعیل خان طلایی عملکرد ضعیف و عدم نظارت صحیح شوراها بر شهرداری تهران در ادوار مختلف موجبات هدر رفت منابع شهری و افزایش بهای زندگی در شهر تهران و از جیب تهرانیها و بعضا بروز فسادهای مالی شهرداری و

.
*به نام خدا*

تهران ابرشهر آرزوها

*«تهران من یا زندان من »*

یادداشتی از مجید اسمعیل خان طلایی

عملکرد ضعیف و عدم نظارت صحیح شوراها بر شهرداری تهران در ادوار مختلف موجبات هدر رفت منابع شهری و افزایش بهای زندگی در شهر تهران و از جیب تهرانیها و بعضا بروز فسادهای مالی شهرداری و شورا را فراهم نموده است.

شهروندان تهرانی برای برخورداری از یک زندگی ساده در زیر فشار تورم ؛ از یک طرف مواجه با انواع قوانین و محدودیتهای دست و پا گیر هستند و از طرف دیگر مجبور به پذیرش پرداختهایی بدون دریافت خدمات توامان با تحمل نارسائیهای شهر تهران هستند بطوریکه *این کلانشهر ، چند سالی است به ابرشهر گران و به لحاظ رندگی به زندانی فاقد مطلوبیت و امنیت تبدیل شده است.*
چند سالی است که با ورود هجمه و تنگ شدن درگاه درآمدی شهرداری ها از محل تراکم فروشی و از طرفی فقدان مدیریت علمی و منصفانه درآمد هزینه در شهرداری و عدم توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ، این نهاد مجبور به خلق آیتم های درآمدی نادرست و اجحاف در حق شهروندان تهران شده است.

اگر قصد رویکرد مصداقی داشته باشیم بطور نمونه درخصوص *معضل آلودگی هوای تهران و ترافیک ؛ بجای ریشه یابی و رفع اساسی موضوعات ، پافشاری بر تداوم راه کارهای موقت از جمله اجرای طرح ترافیک شده است.*

*رفع اساسی این موضوعات همانا جلوگیری از گسترش بدون حساب شهر و اعمال محدودیت بر فروش تراکم در مناطق ۲۲ و ۵ بعنوان ورودی هوای تازه به ریه تهران و همچنین دنبال نمودن سیاستهای تفکیک قطب های صنعتی ، اداری و تجاری از قطب های مسکونی و راندن صنایع آلوده از شهر و ورود موثر سازمان استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست بر کیفیت محصولات شرکتهای خودرو ساز است.*

گویی شهرداری و مدیریت شهری بجای اهتمام به این امور و گسترش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به توسعه انواع طرح های ترافیکی و مدلهای مختلف اخذ درآمد و حتی ساخت کیف پول مجازی در *« تهران من »* به ازا هر خودرو نموده است و هیچ صدایی هم مطالبه گر این حد ظلم قانونی و ناکارآمدی آشکار نیست.

*چند سالی است که شهرداری به بهانه کاهش آلودگی هوای تهران و روان سازی ترافیک اقدام به تقسیم بندی شهر با محدودیتهای ترافیکی یک و دو و از انواع زمانی و مکانی و تعرفه های مختلف نموده و جدیدا مدیران ستاد مبارزه با کرونا نیز به اقتباس از این رویکرد غلط اقدام به اعمال محدودیت هایی بی اساس بر تردد خودروها بجای اعمال نظارت بر جلوگیری از تجمعات انسانی در مراکز خرید و سایر اماکن عمومی می نماید.*
*درحالی که همه میدانیم کارکرد واقعی این تقسیم بندی ؛ ایجاد منابع درآمدی غیر موجه و غیر منصفانه برای شهرداری های ورشکسته از مدیریت شهری بجای ایفای رسالت اصلی یعنی کاهش آلودگی هوا و روان سازی ترافیک است.*

شهروندان تهرانی ، این حد سوء استفاده از اقدامات را به نوعی دیگر در استفاده از خط ویژه تجربه کرده اند.

این دست سیاسیت های مدیریت شهری موجبات افزایش هزینه های زندگی و کاهش رضایتمندی شهروندان تهرانی را فراهم نموده و باعث تبدیل شدن تهران به یک شهر آلوده ، گران ، پر ترافیک با معابری قفل و در یک کلام *« زندان من بجای تهران من»* برای ساکنین آن شده است.

مسئولین در مدیریت شهری و شورای ترافیک تهران ، لغو طرح ترافیک را تعبیر به قفل شدن معابر دانسته اند حال آنکه *اجرای این طرح ها بدون توسعه و بروز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی صرفا دستاویزی برای دستیابی شهرداری و پلیس راهور به منابع درآمدی بیشتر است.*

*به اعتقاد من شورای ششم شهر تهران برای رفع کاستی ها و زدودن تبعیضها باید به دنبال تعیین کارگروه هایی برای نظارت بیشتر و دقیقتر بر عملکرد شهرداری ها و حذف هزینه های غیر ضرور و چابک سازی شهرداری و جلوگیری از زد و بندها و فساد های مالی باشد.*

*شورای شهر تهران نیازمند یک رفرم کامل است و ضرورت تغییر در سیاستگذاری های حوزه شهر و شهرداری بیش از هر زمان احساس می شود.*

مجید اسمعیل خان طلایی

۲ فروردین ۱۴۰۰

💠 شورای ششم شهر تهران
@shoraysheshomtehran

💠 امید ایرانیان

https://chat.whatsapp.com/HJluVsvrzVdI47YkUAL12X

=======~~~~~~~~=======

*رصد برخی اخبار درآمدی طرح ترافیک و مناقشات مربوطه در روزنامه ها*👇👇

*عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران ، گفت :*

*درآمد شهرداری  حاصل از طرح ترافیک روزانه یک میلیارد و نیم است که این رقم در یک سال به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.* جهان نیوز ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

جنگ درآمدها در طرح ترافیک

عایدی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومانی «شهر» از عوارض تردد خودروهای شخصی

*دنیای اقتصاد : پینگ‌پنگ میان پلیس راهور و شهرداری تهران بر سر تغییرات طرح جایگزین زوج و فرد حکایت از وجود یک جنگ خاموش بر سر درآمدهای حاصل از اجرای طرح‌های ترافیکی در تهران دارد*

*در جریان مشاجرات علنی پلیس و مدیریت شهری :*

 موضع مدیریت شهری در این دعوا به مصلحت شهر نزدیک‌تر است. خودروسواران باید برای عارضه‌ای که از بابت برهم خوردن آرامش روان شهروندان در اثر ترافیک و نیز تشدید آلودگی هوا به شهر تحمیل می‌کنند و نیز بابت اینکه از معابری که با پول همه شهروندان ساخته شده اما بهره‌بردار اصلی آنها ترددکنندگان با خودروهای شخصی هستند، هزینه پرداخت کنند. بهترین مدل تامین مالی شهر برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز، صرف همین هزینه دریافتی از خودروسواران بابت افزایش ظرفیت مدهای مختلف حمل و نقل عمومی است؛‌ بنابراین درآمد مذکور باید به این امر اختصاص یابد و در خدمت هیچ ماموریت دیگر یا دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و شبه‌دولتی دیگری قرار نگیرد.
*شهرداری تهران از محل اجرای یک‌ساله جایگزین طرح زوج و فرد حدود ۶۱۱ میلیارد تومان و از محل اجرای طرح در حلقه اول (محدوده طرح ترافیک) حدود ۳۴۷ میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. به این ترتیب درآمد بالقوه این طرح حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که در صورت وصول کامل، یک منبع درآمدی پاک و جایگزین مناسبی برای بخشی از درآمد فروش تراکم در شهر ایجاد خواهد شد.*
دنیای اقتصاد ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۷

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ( مجسن پور سید آقایی ) گفت: *طی مدت اجرا شدن طرح ترافیک ۶۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شهر تهران شده است.*

*این طرح به شهروندان اجازه می‌دهد که برای استفاده از خودروی شخصی خود و اشغال سطح معابر به عنوان یک کالای عمومی در مدل کسب و کار طرح جدید ترافیک، به طور طبیعی اقدام به محاسبه هزینه- فایده کنند »* خبرگذاری مهر ۸ خرداد ۱۳۹۷

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....