تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 - 14:18
کد خبر : 29467

توسعه بنادر عامل شکوفایی اقتصاد

توسعه بنادر عامل شکوفایی اقتصاد

اسلامی گفت: ظرفیت بنادر کشور در ۴۰ سال گذشته به ۲۸۰ میلیون تن رسیده که باید با یک اقدام ضربتی به ۵۰۰ میلیون تن برسد.   محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بندر شهید رجایی با اشاره به اینکه توسعه بنادر کشور موجب شکوفایی اقتصاد

اسلامی گفت: ظرفیت بنادر کشور در ۴۰ سال گذشته به ۲۸۰ میلیون تن رسیده که باید با یک اقدام ضربتی به ۵۰۰ میلیون تن برسد.
  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بندر شهید رجایی با اشاره به اینکه توسعه بنادر کشور موجب شکوفایی اقتصاد کشور است، گفت: باید قدرت لجستیک مان را در بنادر کشور افزایش دهیم تا در بازار ایجاد اعتماد شود و بتوانیم تولید رقابتی داشته باشیم و سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهیم.

در اقتصاددان به نقل از اسکناس ، اسلامی افزود: باید بتوانیم در ساخت زیرساخت‌ها و فرصت سازی برای سرمایه گذاری و کاهش هزینه‌های جانبی و هزینه‌های حمل و نقل تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا به این ترتیب قدرت رقابت را برای فعالان اقتصادی بالا ببریم تا این فعالان بتوانند محصولات خود را به سرعت به بازار هدف برسانند و مواد اولیه را به سرعت در فرآیند تولید قرار دهند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این راستا سرمایه گذاری بخش خصوصی بسیار مهم است، گفت: دولت هم باید نقش تسهیل گری و ایجاد اطمینان را به درستی انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در چهل سال گذشته ظرفیت بنادر کشور به ۲۸۰ میلیون تن رسیده که باید تا پنج سال آینده با یک اقدام ضربتی این ظرفیت را به ۵۰۰ میلیون تن برسانیم که در این میان ۲۰۰ میلیون تن آن باید در سواحل مکران صورت گیرد.
اسلامی اظهار کرد: تمامی بنادر کشور را باید به صورت بنادر نسل سوم دربیاوریم تا هم قدرت صادرات کشور افزایش یابد و هم مواد اولیه به سرعت در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شکوفایی اقتصادی مستلزم افزایش قدرت لجستیکی و برندسازی است، گفت: با افزایش قدرت لجستیکی و ایجاد برند و اعتماد سازی، توسعه اتفاق می‌افتد و سهم ایران از بازارهای بین‌المللی افزایش خواهد یافت که باید در این راستا گام‌های موثری برداشته شود.
اسلامی با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی در ایجاد و افزایش قدرت لجستیکی در بنادر کشور، افزود: وزارت راه و شهرسازی با ایجاد زیرساخت و فرصت‌سازی برای سرمایه‌گذاری، هزینه‌های تولید و حمل و نقل را متناسب‌سازی کرده است و در جهت کاهش آنها گام برمی‌دارد. بدین‌ شیوه، زمینه برای فعالان اقتصادی فراهم می‌شود تا بهینه و مطمئن، کالا و بار خود را به بازار هدف برسانند.
اسلامی یادآور شد: بنادر نسل سوم بنادری هستند که سرمایه‌گذاری‌ها را تسهیل می‌کنند و پس‌کرانه‌ها را به گونه‌ای طراحی و جانمایی می‌کنند که قدرت تولید بار و سهم صادرات افزایش یابد.
او با بیان اینکه ایجاد بنادر نسل سوم مستلزم رعایت برخی موارد است، گفت: چنین اقداماتی مستلزم این است که تمامی مقامات محلی مشارکت و همکاری داشته باشند و باید پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی برای سرمایه گذاری‌های خوب تدوین شود که ما امیدواریم با همکاری مناسب دستگاه‌های استانی و همراهی مردم بتوانیم، پرشتاب امر توسعه را طی کنیم. امید است مردم از این سرمایه گذاری‌ها بهره مند شوند و تاثیر مستقیمی در زندگی مردم، ایجاد شود.
اسلامی مجموع سرمایه گذاری‌ها در اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بنادر شهید رجایی با رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان، گام بزرگ و امید بخش برشمرد و افزود: امید است برنامه‌ها و سرمایه گذاری‌ها و توسعه با زمانبندی فشرده پیش بروند تا برنامه‌ها در زمانبندی اعلام شده محقق شوند. اگر پروژه‌ها با تاخیر مواجه شوند اعتماد و امنیت سرمایه گذاری از بین می رود که باید از این نقیصه به شدت جلوگیری شود.
محمد راستاد  نیز  در این باره افزود: کاهش سهم حمل ونقل از قیمت تمام شده کالا؛ رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی و اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم در نوار ساحلی جنوب کشور از جمله مهم‌ترین دستاوردهای سرمایه‌گذاری در پسکرانه بنادر محسوب می‌شود.
وی به تصویب سند آمایش مراکز لجستیکی اشاره کرد و یادآور شد از چهار شهر لجستیک تعیین شده در این سند، سه شهر در حوزه تولیت سازمان بنادر قرار دارد، این سازمان در ایجاد مراکز تولیدی در بندر امام خمینی(ره) و بندر امیرآباد، تجربه موفقی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بسترهای لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در پس کرانه بنادر در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در بندر امام خمینی(ره) که هاب کالاهای اساسی است، کارخانجات تولید روغن و مشتقات مرتبط با کالاهای اساسی در دست احداث و بهره‌برداری است.
راستاد به اضافه کردن ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار به اراضی پس کرانه بندر شهید رجایی طی سال های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بندر شهید رجایی به لحاظ این که حدود ۵۰ درصد از سهم تجارت دریابرد کشور را دارد، ایجاد مراکز ارزش افزوده و تولیدی می تواند، نقش قابل توجهی در رقابت‌پذیری محصولات کشور داشته باشد.
‌وی تصریح کرد: با توجه فرایند تسهیل جذب سرمایه‌گذاری در سازمان بنادر، این سازمان موفق شده تاکنون ۳۳۶ قرارداد سرمایه‌گذاری را با بخش خصوصی محقق کند که ارزش روز این قرارداد بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با عملیاتی شدن سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی در بندر شهید رجایی، شاهد رقابت‌پذیری بیشتر این بندر و ارتقای ظرفیت کانتینری و همچنین رشد فعالیت‌ها در عرصه جنرال کارگو خواهیم بود.
استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: این تفاهم نامه سرمایه گذاری بین رزم حسینی  وزیر صمت و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و شرکت های مجری پروژه  به امضا رسیده و درمنطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیون یوروسرمایه گذاری می شود.
فریدون همتی افزود: سرمایه‌گذاری‌هایی که طبق این تفاهم‌نامه در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد شامل احداث کارخانه‌های روی، سرب، منگنز و مس، احداث پالایشگاه آلومینا، احداث و توسعه کارخانجات لوازم خانگی، توسعه و تجمیع کارخانجات صنعتی و کارخانه کانتینر سازی است.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....