تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 11:37
کد خبر : 161242

توزیع انحصاری نامرغوب‌ها

توزیع میوه، انحصاری ، نامرغوب و گران است!

توزیع میوه، انحصاری ، نامرغوب و گران است!

مردم از عرضه میوه نامرغوب با قیمت‌های بالا بسیار گله مندند و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند تا از عرضه میوه نامرغوب در میادین تهران جلوگیری شود. در طول چند ماه گذشته میوه مناسب و با کیفیت در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران توزیع نشده است و میوه‌هایی هم که عرضه می‌شود

مردم از عرضه میوه نامرغوب با قیمت‌های بالا بسیار گله مندند و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند تا از عرضه میوه نامرغوب در میادین تهران جلوگیری شود. در طول چند ماه گذشته میوه مناسب و با کیفیت در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران توزیع نشده است و میوه‌هایی هم که عرضه می‌شود در حد متوسط هستند، اما قیمت آن نسبت به بازار آزاد، پایین‌تر است ولی کیفیت آن نیز به همین نسبت پایین‌تر است. برخی کاربران هم در فضای مجازی از یله و رها‌شدن بازار شب عید و انفعال وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توزیع انحصاری میوه‌های نامرغوب در میادین میوه وتره بار به‌شدت انتقاد کردند.

گلایه شدید از نحوه توزیع میوه شب عید

برخی شهروندان تهرانی که برای خرید میوه به میدان میوه تره بار مراجعه کرده‌اند، وضعیت بازار میوه را نامناسب ارزیابی کرده و می‌گویند: متاسفانه در یک ماه اخیر هر وقت برای خرید میوه به این میدان مراجعه کرده‌ایم قیمت میوه افزایشی بوده و هم‌اکنون نیز نسبت به دو هفته پیش قیمت میوه نیز افزایش یافته است. قیمت میوه در بازار روند صعودی دارد و با توجه به نیاز مردم برای شب عید توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان میوه سعی می‌کنند با قیمت بالاتری میوه را به بازار عرضه کنند. گرانی میوه سبب شده است مصرف میوه در بین خانواده‌ها نیز کاهش پیدا کند و به نظر می‌رسد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد مصرف میوه کاهش یافته و قیمت آن نیز نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است. برخی شهروندان هم عنوان کردند: طی روزهای گذشته برای خرید میوه شب عید به میدان میوه و تره بار مراجعه کردیم اما هنوز عرضه میوه شب عید توسط دستگاه‌های اجرایی مسوول آغاز نشده و به نظر می‌رسد که امسال توزیع میوه شب عید با تاخیر آغاز شود. برخی هم معتقدند که میوه‌هایی که در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود آنچنان از کیفیت لازم برخوردار نیست و به نظر می‌رسد از مدت‌ها پیش در سردخانه‌ها و انبارها مانده و هم‌اکنون به مردم عرضه می‌شود.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، شهروندان تهران، می‌گویند: با وجود اینکه قیمت میوه بالا است، اما کیفیت میوه‌ها آنچنان مناسب نیست. برخی کاربران هم در فضای مجازی از یله و رها‌شدن بازار شب عید و انفعال وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توزیع انحصاری میوه نامرغوب در میادین میوه وتره بار به‌شدت انتقاد کردند. محمد حسین ابراهیمی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏جماعت رعیت! ‏گستاخی از حد فزون کردید؟ ‏عمله جات دولت را خفیف شمردید؟ ‏حال قوت غالب احشام را بر سفره عید بگذارید و شاکر باشید. ‏احدی از نمایندگان مجلس هم عرضی ندارند. مصطفی پورنصیری دیگر کاربر فضای مجازی نیز در صفحه شخصی خود نوشت: «نمونه‌ای از بار تنظیم بازاری که روز گذشته انحصارا توسط معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی و اتحادیه باغداران به طرفیت شرکتی خاص تحت نظارت فضاحت بار سازمان مرکزی تعاون روستایی‬ عرضه شده در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران.» یعقوب کریمی نیز در واکنش به توزیع میوه نامرغوب در بازار آنهم در آستانه نوروز نوشت: «در زادگاه پدری ما مراغه سیب بالای درخت رو یا صادرات می‌کنند یا می‌فرستند سردخانه و نهایت تبدیل به لواشک و میوه خشک می‌کنند و سیب‌های پایین درخت رو فقط به گاو و گوسفند می‌دهند و خداییش کیفیتش از اینها بهتره.کامبیز مهدی‌زاده هم در توئیتی نسبت به عدم نظارت از سوی نهادهای متولی بر بازار نوشت: «صدا و سیما زمان حسن روحانی چند تا گزارشگر داشت که کل روز تو میدان میوه و تره بار و کشتارگاه گوشت و مرغ چادر زده بودند، شبم اونجا می‌خوابیدند تا قیمت میوه و گوشت و مرغ روآنلاین و زیرنویس گزارش کنن.الان زمان آقای رییسی اینا مثل مداح‌ها کلا مفقود الاثر شدند. راستی یوسف سلامی کجاست؟!»

قیمت میوه شب عید چند است؟

پس از گلایه‌های زیاد و با وجود اینکه تنها چند روز به سال نو مانده است، ایوب فصاحت سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی به تازگی از آغاز عرضه میوه‌های تنظیم بازاری در سطح کشور خبر داده و اظهار کرده: عرضه در ۲۵ استان کشور شروع شده و به زودی استان‌های باقیمانده نیز عرضه میوه شب عید را آغاز می‌کنند. بنابر اعلام او، قیمت پرتقال والنسیا بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و سیب قرمز و زرد بین ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان به‌طور متوسط در استان‌های مختلف در نظر گرفته شده است. به گفته فصاحت، قیمت‌های در نظر گرفته شده ۲۰ درصد کمتر از قیمت توزیع در بازار است و اختلاف میانگین قیمت با سطح شهر مشخص است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین با اشاره به نحوه توزیع میوه شب عید، تصریح کرده: عمده عرضه در ۲ روز آخر سال است و بخشی از آن نیز برای ۱۳ روز عید نوروز توزیع می‌شود. او همچنین میزان عرضه میوه شب عید را ۲۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: مقداری نیز برای ۱۳ روز نوروز در نظر گرفته شده است؛ همچنین ذخیره احتیاطی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده تا در صورت کمبود میوه شب عید با اعلام هر استان این محصولات برای شهر‌های مد نظر ارسال شود.

کاهش تقاضا به دلیل همزمانی نوروز و ماه رمضان

از سوی دیگر، در حالی به پایان سال نزدیک می‌شویم و باید قیمت رسمی انواع میوه زودتر از اینها اعلام می‌شد، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه امسال نرخ مصوب شب عید نداریم گفته است: امسال نه تنها کمبود میوه نداریم بلکه با مازاد مواجه هستیم و نرخ‌ها در بازار به صورت رقابتی و با سود‌های کمتر از حد مجاز به فروش می‌رسد. اسدا… کارگر البته با تاخیر زیاد، انواع قیمت میوه‌های شب عید را اعلام کرده است. به گفته او، براساس آخرین قیمت‌های کشف شده در میدان مرکزی عمده‌فروشان میوه و تره بار تهران قیمت پرتقال شمال بر حسب کیفیت ۸۰۰۰ تومان، ۱۶۰۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تومان محاسبه شده است. پرتقال تامسون ۸۰۰۰ تومان، ۱۶۰۰۰ تومان و ۲۳۰۰۰ تومان و پرتقال رسمی ۸۰۰۰ تومان، ۱۲۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰۰ تومان قیمت دارند. خیار به این دلیل که امکان انبار شدن آن وجود ندارد و باید به روز مصرف شود نسبت به دیگر میوه‌ها گران‌تر است و قیمت‌های ۱۵۰۰۰ تومان، ۲۵۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰۰ تومان برای آن تعیین شده است.

سیب زرد لبنانی ۲۰۰۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان و ۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت کیوی ۲۵۰۰۰ تومان، ۳۵۰۰۰ تومان و ۵۵۰۰۰ تومان است. موز فیلیپینی ۵۵۰۰۰ تومان، ۶۵۰۰۰ تومان و ۷۲۰۰۰ تومان و موز هندی ۵۰۰۰۰ تومان، ۵۵۰۰۰ تومان و ۶۵۰۰۰ تومان قیمت دارند. هر کارتن آناناسنیز از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورده و در هر کارتن ۶ تا ۷ آناناس قرار می‌گیرد.

کارگر همچنین از کاهش تقاضا برای انواع میوه در شب عید امسال خبر داده و دلیل این کاهش را همزمانی نوروز و ماه رمضان عنوان کرده است. به گفته او، به دلیل این تقارن بازار میوه امسال مانند هر سال نیست و البته پیش‌بینی می‌شد که این اتفاق بیفتد. اسدالله کارگر، در ادامه به ایلنا گفته است: بازار میوه شب عید بازار آرامی است؛ انواع میوه شب عید در سراسر تهران توزیع شده و مردم تهران هر میزان میوه برای نوروز نیاز داشته باشند موجود است. در واقع عرضه امسال از تقاضای بیشتر است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....