تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1402 - 16:37
کد خبر : 154966

تسهیلات جدید برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بورس تهران

تسهیلات جدید برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بورس تهران

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم بهمن ۱۳۵۳؛ مرکز بررسی قیمت‌ها بهای ۱۲۰۰ کالا را پایین آورد

مرکز بررسی قیمت‌ها به‌دنبال کاهش قیمت بعضی از مواد اولیه در بازار جهانی، قیمت کالاهای زیر که قریب ۱۲۰۰ قلم می‌باشد، نسبت به قیمت‌های مصوب قبلی کاهش داد.

انواع لوازم خانگی پلاستیکی نظیر آب‌خوری، سطل، سرویس‌های غذاخوری پلاستیکی، آب‌پاش، بطری‌های پلاستیکی، انواع سینی گلدار یا کریستال، انواع گلدان پلاستیکی، چوب لباسی، جاصابونی، شکلات‌خوری و سرویس‌های آب‌خوری و غیره ۱۳٫۵ درصد از قیمت‌های تثبیتی خرداد ۵۳٫

انواع مشمع نظیر مشمع پشت پارچه، پشت‌نخی، مشمع اسفنجی، مشمع ورنی، رومیزی، پروفیل، پی‌وی‌سی، ۱۵ درصد از قیمت‌های تثبیتی خرداد سال ۵۳٫

انواع ظروف ملامین نظیر کلیه سرویس‌های ملامین ساده و گلدار و اسباب‌بازی ۵ درصد از قیمت‌های فعلی بازار.

انواع کارتن برای بسته‌بندی کالاها، ۵ درصد از قیمت‌های تثبیتی قبلی.

– انواع کیسه و چتایی پروپیلن ۱۰ درصد از قیمت‌های مصوب تیرماه ۵۳٫

امروز اعلام شد در تعقیب این برنامه هم‌اکنون کاهش قیمت تعداد بیشتری از کالاها از قبیل انواع پارچه‌های نخی، چلوار، چیت، کودری، انواع پارچه‌های پشمی، انواع حوله و جوراب، الکترود در دست بررسی است که به‌زودی از طرف مرکز بررسی قیمت‌ها اعلام خواهد شد.

نرخ بهره وام‌ها کاهش یافت

نرخ تنزیل مجدد و اعتبار بانک مرکزی برای امور بازرگانی از ۹ درصد به ۸ درصد و برای امور صنعتی، معدنی، ساختمانی، کشاورزی و صادرات از ۸ درصد به ۷ درصد تقلیل داده شد.

نرخ وام بانک مرکزی به بانک‌های تخصصی برای امور صنعتی و معدنی ساختمانی کشاورزی از ۸ درصد به ۶ درصد تقلیل یافت.

بانک مرکزی ۲ میلیارد ریال اعتبار برای صادرات پنبه با بهره ۴ درصد در اختیار بانک ملی قرارداد تا با بهره ۵ تا ۵٫۵ درصد در اختیار صادرکنندگان پنبه قرار داده شود.

در سال ۵۴ حجم اعتبارات سیستم بانک‌ها به بخش خصوصی با ۴۰ درصد افزایش به ۲۶۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

دکتر یگانه، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: برای کاهش نرخ پول و افزایش اعتبارات با توجه به سیاست‌های ضدتورمی دولت و افزایش نقدینگی بانک‌ها، تصمیمات تازه‌ای اتخاذ شد.

دو بیمارستان بزرگ به سبک آمریکایی در تهران ساخته می‌شود

این بیمارستان‌ها یکی ۳۲ طبقه و دیگری ۲۰ طبقه است و دارای بخش‌های مختلف درمانی می‌باشد.

طرح ایجاد دو بیمارستان مجهز در تهران، با همکاری آمریکائیان به مراحل تهیه مقدمات رسید. این دو طبقه بیمارستان، یکی ۳۲ طبقه و دیگری ۲۰ طبقه خواهد بود و کارهای ساختمانی آنها به مقاطعه‌کار سپرده شده است.

این دو بیمارستان روی تپه‌های پارک وی و اتوبان کرج احداث خواهد شد.

دوم بهمن ۱۳۷۳؛ تسهیلات جدید برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بورس تهران

با تصویب آیین‌نامه مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در بورس، ازسوی شورای عالی سرمایه‌گذاری خارجی در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران تسهیل می شود.

الله وردی رجایی سلماسی، دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: مساله عمده سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران تعیین تکلیف نحوه بازگشت سرمایه و سود سرمایه‌گذاری است.

هرچند در قانون جلب و حمایت سرمایه‌گذاری‌ خارجی مقرراتی در این مورد وجود دارد، اما در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار تهران، این موضوع هنوز روشن نشده است.

وی گفت: برای حل این مساله پیش‌نویس آیین‌نامه مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهیه شده است. براساس این آیین‌نامه، سرمایه‌گذاری خارجی باید پول خود را به حساب ارزی کارگزار ایرانی نزدیک بانک ایرانی واریز کند تا از این محل سهام موردنظرش خریداری شود.

در صورت تمایل سرمایه‌گذار خارجی به فروش سهامش، کارگزار سهام وی را باید بفروشد و اصل و سود سهام را به حساب وی نزد بانک ایرانی واریز کند تا مورداستفاده ذی‌نفع قرار گیرد.

دوم بهمن ۱۳۹۳؛ اثر پول سمی در بازار مسکن

تحقیقاتی که اخیرا توسط سیاست‌گذار بخش مسکن، برای اولین بار درباره تبعات «فعالیت های ساختمانی برخی شرکت‌های وابسته به بانک‌ها» انجام شد، هم‌اکنون با بررسی‌های تکمیلی مشاوران املاک، ابعاد تازه‌ای گرفته و منجر به کشف یک پیامد منفی دیگر شده است. روز گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد: شرکت‌های بانکی فعال در پروژه‌های ساختمانی فارغ از تاثیر منفی در پروسه تسهیلات‌دهی در افزایش قیمت مسکن نیز موثرند.

این شرکت‌ها به خاطر توان مالی بالا، از یک سو در بازار لوکس‌سازی مشغولند و ازسوی دیگر هنگام خرید زمین و ملک، تمایل آن چنانی به گرفتن تخفیف از فروشنده نشان نمی‌دهند. همین دو شکل متفاوت ساخت‌و ساز، سبب شده این شرکت‌ها قیمت فروش ساختمان‌های خود را حدود ۲۰ درصد بیشتر از عرف منطقه تعیین کنند و باعث تحریک میانگین قیمت شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....