تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 21:57
کد خبر : 163342

تخصیص جایزه تحویل گندم به کجا رسید؟

تخصیص جایزه تحویل گندم به کجا رسید؟

با توجه به گلایه‌مندی کشاورزان به اعلام نرخ خرید گندم و پیگیری اتحادیه‌های تولیدی در خصوص تحویل جایزه گندم انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این امر در دستور کار قرار گیرد.  برای سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ پس از گذشت چهارماه از آغاز سال زراعی، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که

با توجه به گلایه‌مندی کشاورزان به اعلام نرخ خرید گندم و پیگیری اتحادیه‌های تولیدی در خصوص تحویل جایزه گندم انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این امر در دستور کار قرار گیرد.  برای سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ پس از گذشت چهارماه از آغاز سال زراعی، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که از همان ابتدا با واکنش کشاورزان روبرو شد چراکه قیمتی که پیش‌تر در شورای قیمت‌گذاری برخی فعالان حوزه کشاورزی و نمایندگان پیشنهاد داده بودند، ۲ هزارتومان تومان کمتر بود. براین اساس فعالان حوزه کشاورزی بر اصلاح و بازنگری نرخ تاکید داشتند و همواره موضوع جایزه تحویل گندم را دنبال کردند که به رغم گذشت چند روز از آغاز فصل برداشت، هنوز پیگیری ها در این رابطه به جایی نرسیده است.

براساس گزارش های اعلامی برای خودکفایی در بخش گندم بایستی ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن گندم تولید و خرید تضمینی به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن برسد که این امر جز با حمایت از بخش تولید و کشاورزان محقق نخواهد شد چراکه بدلیل گرانی قیمت خوراک دام و طیور و نرخ گندم آن سوی مرزها، احتمال هدر رفت و جایگزینی گندم تولیدی به عنوان خوراک دام وجود دارد. لذا مسئولان برای جلوگیری از این امر باید هرچه سریع تر جایزه خرید را اعلام کنند تا دلالان وارد میدان نشوند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگارن جوان ،   تجربه سنوات قبل نشان داده که اعلام مناسب نرخ خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات در افزایش میزان خرید تاثیر بسزایی دارد، حال با وجود بارش های مناسب اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی و همچنین تاکید برخودکفایی ۱۰۰ درصدی گندم در برنامه هفتم، حاکمیت باید بیش از پیش به این محصول استراتژیک توجه کند. کمااینکه جنگ روسیه و اوکراین اهمیت خودکفایی گندم و کاهش وابستگی به آن سوی مرزها را به ما نشان داد.

در همین ارتباط سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دروم ۱۸ هزارتومان است با وجود پیگیری ها برای تخصیص جایزه تحویل گندم، هنوز ابلاغیه و دستورالعمل جدیدی صادر نشده است. امسال در کشت قراردادی امتیازاتی همچون تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت کمک هزینه ۱۵۰ هزارتومانی به ازای تحویل هرتن گندم در نظر گرفته شده است.

بنابر آمار امسال در سطح ۳ میلیون و ۲۵۰ هزارهکتار کشت قراردادی محصولاتی همچون گندم، جو و دانه های روغنی صورت گرفت که ۳ میلیون هکتار آن مربوط به گندم است.

بی توجهی به اعلام‌جایزه تحویل منجر به هدررفت گندم تولیدی می شود

عطااللّه هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به اهمیت خودکفایی گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک که با نان مردم سر و کار دارد، وظایفی برعهده کشاورزان و حاکمیت است.

به گفته او، کشاورزان در ارتباط با رسیدن به وضعیت مزارع، مبارزه با آفات و بیماری ها، آبیاری و کوددهی به موقع را با هماهنگی و راهنمایی کارشناسان باید در دستور کار قرار دهند تا مزارع راندمان خوبی داشته باشد. نکته دیگر حائز اهمیت و بر عهده دولت این است که طبق روال سنوات قبل جایزه گندم تخصیص دهد که این امر به نفع کشاورزان و امنیت غذایی کشور است.

هاشمی با تاکید بر اعلام هرچه سریع تر جایزه تحویل گندم افزود: سال گذشته به ازای هرکیلو گندم تولیدی ۲ هزارتومان جایزه تحویل درنظر گرفته شد و امسال هم انتظار می رود که رئیس جمهور و مجموعه حاکمیت به این فکر باشند که جایزه اعلام شود. با توجه به آنکه نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم، نرخ پایه است، از این رو احتمال هدررفت گندم وجود دارد.

او تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران را از دیگر راهکارهای دستیابی به خودکفایی اعلام کرد و گفت: بنابر دستورالعمل ابلاغی وزیر به عنوان رئیس شورا به بازرگانی دولتی در یکی از بندها صراحتا اعلام شده که ظرف حداکثر ۲۴ ساعت باید مطالبات گندمکاران پرداخت شود و همواره انتظار بر آن است که این بند اجرا شود.

اگر جایزه تحویل گندم تخصیص داده نشود، گندم تولیدی جایگزین خوراک دام و طیور می شود

در ادامه علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت:  با توجه به آنکه کشاورزان بر نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تاکید دارند، از این رو انتظار می‌رود ۲ هزارتومان جایزه تحویل به گندم اختصاص یابد تا از هدررفت گندم جلوگیری شود. اگر جایزه تحویل گندم تخصیص داده نشود، احتمال ورود دلالان به چرخه خرید و جایگزینی به عنوان خوراک دام و طیور در واحدهای دامداری وجود دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه قیمت تمام شده گندم وارداتی بالای ۲۰ هزارتومان تمام می‌شود، افزود: قیمت هر کیلو گندم در مبدا ۲۵۰ تا ۲۷۰ دلار است که با احتساب دیگر هزینه‌ها بالای ۴۰۰ دلار تمام می‌شود، درحالیکه اخیرا برخی افراد از گوشه و کنار که با کشاورزی آشنایی ندارند، اظهارنظر‌هایی مبنی بر ارزان بودن قیمت گندم وارداتی نسبت به داخلی دارند.

او گفت: براساس قانون خرید تضمینی، نرخ خرید تضمینی هرکیلو محصول در شورای قیمت گذاری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد که متاسفانه اظهارنظر‌های غیرمنطقی برخی کارشناسان موجب شد تا قیمت خرید ۲ هزارتومان کاهش یابد. از طرفی مقایسه قیمت گندم داخلی و خارجی با یکدیگر کاملا اشتباه است چراکه آن‌ها با آب سبز کشاورزی می‌کنند، درحالیکه کشاورزان داخلی ۲۵ درصد قیمت تمام شده آن‌ها به خاطر آبیاری با آب چاه گرانتر است که برای افزایش بهره وری در واحد سطح راهی جز اصلاح زیرساخت‌ها نداریم که این امر مستلزم منابع است.

برآوردها حاکی از آن است که امسال میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن برسد، البته بسیاری از کارشناسان دستیابی به این امر مهم را مستلزم پرداخت جایزه تحویل می دانند، در غیراین صورت احتمال هدررفت و جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....