تاریخ انتشار : یکشنبه 26 فروردین 1403 - 21:34
کد خبر : 163717

شارژ بانک ملت با افزایش نرخ تسعیر ارز

تحلیل بنیادی سهام وبملت فروردین ۱۴۰۳

تحلیل بنیادی سهام وبملت فروردین ۱۴۰۳

ابلاغ نرخ ۴۰ هزار تومانی تسعیر ارز بانک‌ها باعث شد حال و هوای بازار سرمایه با پیشتازی نمادهای بانکی، در هفته گذشته متحول شود. اغلب بانک‌های مشمول این نرخ از جمله بانک ملت، سود ارزی شناسایی کردند. سهام بانک ملت که در تیرماه ۱۳۵۹ از ادغام ۱۱ بانک دیگر تاسیس شد، در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ در

ابلاغ نرخ ۴۰ هزار تومانی تسعیر ارز بانک‌ها باعث شد حال و هوای بازار سرمایه با پیشتازی نمادهای بانکی، در هفته گذشته متحول شود. اغلب بانک‌های مشمول این نرخ از جمله بانک ملت، سود ارزی شناسایی کردند.

سهام بانک ملت که در تیرماه ۱۳۵۹ از ادغام ۱۱ بانک دیگر تاسیس شد، در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. سرمایه این بانک در بدو تاسیس ۳۳٫۵ میلیارد ریال بوده که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به ۳۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سهام بانک ملت با ارزش بازاری ۱۷۱ هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان از مهم‌ترین لیدرهای گروه بانکی محسوب می‌شود.

رشد پرشتاب درآمد‌های بانک ملت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،  نگاهی به صورت‌های مالی فصلی بانک ملت نشان می‌دهد سهم سود سپرده‌گذاران این بانک طی سه سال اخیر صعودی بوده است. در مقابل، درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی این بانک نیز طی بازه مشابه، به تفکیک فصول سال همواره صعودی بوده است.

درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی بانک ملت در سه‌ماهه سوم منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۲، با افزایشی ۸٫۶۷ درصدی، در ارتفاع ۳۷ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومانی قرار گرفته است.

وبملت1

در این میان، شتاب بیشتر رشد درآمد‌های حاصل از تسهیلات اعطایی بانک ملت باعث شده است خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری در فصول چهارگانه بازه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، روندی صعودی داشته باشد.

بر همین اساس، خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک ملت، در سه‌ماهه سوم ۱۴۰۲ منتهی به ۳۰ آذرماه، با رشدی ۶٫۹ درصدی در ارتفاع ۱۸ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومانی قرار گرفته است.

وبملت2

همچنین با توجه به منتشر نشدن داده‌های مالی سه‌ماهه آخر ۱۴۰۲، بررسی گزارش‌های ماهانه می‌تواند فانوسی در راه تحلیل آخرین اطلاعات مالی بانک ملت باشد. از این رو، درآمد تسهیلات اعطایی بانک ملت طی پنج ماه اخیر بررسی شده است. نمودار زیر نشان از آن دارد که درآمد تسهیلات اعطایی بانک ملت با رشد چشمگیر ۲۳ درصدی نسبت به بهمن‌ماه، به سطح ۱۴ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومانی رسیده است.

وبملت13

 سود خالص بانک ملت چقدر است؟

صورت‌های مالی فصلی منتشرشده از سوی بانک ملت نشان می‌دهد سود خالص این بانک در سه‌ماهه سوم ۱۴۰۲ به میزان ۹ هزار و ۲۳۸ میلیاردی رسیده است. این رقم نشان‌دهنده رشد ۹۲ درصدی نسبت به بازه مشابه در سال ۱۴۰۱ است.

وبملت4

از سویی سود خالص وبملت نسبت در مقطع یادشده نسبت به فصل قبلی خود، رشدی دو درصدی را نشان می‌دهد. همان‌گونه که از نمودار بالا استنباط می‌شود طی سالیان اخیر، همواره در فصل پایانی سال، سود خالص افزایش چشمگیری داشته است. حال سهامداران بانک ملت چشم در انتظار صورت‌های مالی سه‌ماهه پایانی ۱۴۰۳ هستند تا دیدگاه شفاف‌تری نسبت به تصمیمات معاملاتی خود به دست آورند.

افق روشن بانک ملت با شناسایی سود ۶۵ هزار میلیارد تومانی!

میزان خالص دارایی ارزی بانک ملت، حدود پنج میلیارد و ۱۸۸ میلیون یورو است. اعمال نرخ تسعیر ارز ابلاغی بانک مرکزی، منجر به شناسایی مبلغ تقریبی ۸۱ هزار میلیارد تومان سود تسعیر شده که پس از کسر مالیات ابزاری به طور خالص در حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد خالص تسعیر در گزارش‌های مالی قابل شناسایی است.

این موضوع باعث شده است توجه فعالان بازار به سهام وبملت جلب شود و با دقت بیشتری جریان معاملات این نماد را دنبال کنند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....