تاریخ انتشار : دوشنبه 29 خرداد 1402 - 21:26
کد خبر : 129465

تجهیزات پزشکی از قلم افتاد

تجهیزات پزشکی از قلم افتاد

سومین ماه سال جاری رو به پایان است، اما هنوز خبری کاهش حقوق ورودی تجهیزات پزشکی از ۴ به یک درصد نیست و این امر سردرگمی وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی را به همراه داشته و موجب شده تا شاهد تاخیر در ترخیص کالاهای سلامت محور باشیم. وزارت بهداشت و صمت باید ۴ ماه قبل این فهرست

سومین ماه سال جاری رو به پایان است، اما هنوز خبری کاهش حقوق ورودی تجهیزات پزشکی از ۴ به یک درصد نیست و این امر سردرگمی وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی را به همراه داشته و موجب شده تا شاهد تاخیر در ترخیص کالاهای سلامت محور باشیم.

وزارت بهداشت و صمت باید ۴ ماه قبل این فهرست را تهیه و جهت تصویب کاهش حقوق ورودی از ۴ به یک درصد به دولت اعلام می کردند تا کالاهای سلامت محور با توجه به نیاز شدید مردم دچار معطلی در گمرکات نشوند، اما این اقدامات انجام نشده است. عدم اعلام فهرست حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی در حالی صورت گرفته که چند پیش البته بازهم با تاخیر این دو وزارتخانه فهرست کالاهای اساسی و دارو و شیر خشک مخصوص اطفال را اعلام کرده بودند، اما در این میان هیچ اشاره‌ای به تجهیزات پزشکی نشده بود.

معاون فنی گمرک ایران در این خصوص با اشاره به اینکه اخیرا گمرک ایران کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی از ۴ به یک درصد را بر اساس بخشنامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ابلاغ کرده است، گفت: کاهش حقوق گمرکی کالاها از اختیارات مجلس شورای اسلامی و کاهش یا افزایش سود بازرگانی از اختیارات هیئت دولت است. این درحالی است که با وجود حکم مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای کاهش حقوف گمرکی کالاهای اساسی و دارو و شیر خشک مخصوص اطفال هیچ اشارهای به کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی نشده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  بر این اساس وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حین بررسی لایحه بودجه باید از بودن اقلام تجهیزات پزشکی در تبصره مربوطه اطمینان حاصل می کرد .

فرود عسگری با اشاره به بند ب تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲در مورد کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی، گفت: طبق حکم مذکور سازمان برنامه و بودجه باید فهرست اقلام مرتبط با کالاهای اساسی و دارو را تهیه و به تصویب هیات وزیران می رساند که این موضوع با اندکی تاخیر در ۱۷ اردیبهشت تصویب و ابلاغ شد. این درحالی است که در فهرست ابلاغی به گمرک هیچ اشاره‌ای به تجهیزات پزشکی برای کاهش حقوق گمرکی نشده است.

فهرست تجهیزات پزشکی با توجه به عدم ذکر آن در تبصره بند ز تبصره ۶ در لیست ۳۴۱۸ قلم کالای مشمول کاهش حقوق گمرکی به یک در صدی ابلاغی وزارت صمت نیز قرار نگرفت.

معاون فنی گمرک ایران تاکید کرد، بر اساس بند ز تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ ماشین‌آلات ، تجهیزات ،قطعات ، مواد اولیه، واسطه ای تولیدی صنعتی ، معدنی و کشاورزی نیز شامل کاهش حقوق ورودی از ۴ به یک درصد شده اند. لیست اقلام مذکور نیز باید توسط وزارت صمت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سایر دستگاههای مرتبط تهیه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه رئیس سازمان غذا و دارو یک فهرست برای کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی به گمرک ارسال کرد، گفت: بر اساس ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات تمام دستور العمل های مرتبط با ورود و صدور کالا باید از طریق وزارت صمت و دفتر مقررات صادرات و واردات به گمرک ابلاغ شود.

این درحالی است که سازمان غذا و دارو می بایست با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره ماده قانونی مذکور مراتب را به وزارت صمت اعلام و در صورت تایید توسط آن وزارتخانه و ابلاغ به گمرک عملیاتی می شد که تا کنون این امر محقق نشده است .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه، بعد از گذشت چند ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ شاهد عدم خروج تجهیزات پزشکی از گمرکات کشور بودیم، گفت: بر این اساس ستاد تنظیم بازار طی مصوبه ای خطاب به وزیر محترم بهداشت و سرپرست سابق محترم وزارت صمت، مقرر نمود تا فهرست تجهیزات پزشکی توسط وزارت بهداشت تهیه و پس از تایید وزارت صمت برای کاهش حقوق گمرکی به یک در صد به گمرک جهت اجرا ابلاغ گردد که اجرایی نشد.

عسگری همچنین با اشاره به حضور مسئولان ارشد وزارت صمت، بهداشت و گمرک در جلسه مشترکی که برای تعیین تکلیف این موضوع برگزار شد بود گفت: بر این اساس توافق شد مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ وزیر صمت، اجازه کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی مد نظر وزارت بهداشت از ۴ به یک درصد صرفا برای کالاهایی که تا تاریخ ۲۵ خرداد وارد گمرک شده‌اند، صادر شود. این موضوع با ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت درتاریخ ۲۵ خرداد جهت اجرا به گمرک ابلاغ و اجرایی شد؛ با این شرایط برای تعیین تکلیف نهایی عوارض گمرکی تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲ باید منتظر مصوبه و ابلاغ شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....