تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 - 17:35
کد خبر : 118188

تامین کسری بودجه پایان سال روی شانه‌های بورس

تامین کسری بودجه پایان سال روی شانه‌های بورس

در هفته سوم اسفند ماه امسال، چهل و دومین حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری برگزار شد. در این هفته دولت با رشد نرخ سود در این بازار بخشی از فعالان بازار سرمایه را مجاب به مشارکت در خرید اوراق کرده که تنها مشتریان دولت در این معاملات بودند. اقتصاددان: در هفته منتهی به

در هفته سوم اسفند ماه امسال، چهل و دومین حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری برگزار شد. در این هفته دولت با رشد نرخ سود در این بازار بخشی از فعالان بازار سرمایه را مجاب به مشارکت در خرید اوراق کرده که تنها مشتریان دولت در این معاملات بودند.

اقتصاددان: در هفته منتهی به نیمه اسفند امسال، حجم خرید اوراق بدهی دولتی برابر با ۵۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. در این بازار، دولت اوراق بدهی را به مشتریان عرضه میکند و خریداران نیز متناسب با ویژگی اوراق عرضه شده در بازار مشارکت می کنند.

در هفته ای که قرار بود آخرین مرحله فروش اوراق بدهی در سال جاری باشد، دولت اما فروشی مقطعی را رقم زده و طبق اطلاعات بانک مرکزی آخرین حراج امسال به هفته بعد منتقل شد.

فروش تمام اوراق دولتی به بورسی ها

در هفته منتهی به ۱۶ اسفند ماه سال جاری مرحله چهل ودوم حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شده وطی آن ۵۵۰ میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شده است. غالبا در این بازار بانک ها و بورسی ها مشتریان دولت هستند. با این حال داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته اخیر، سهم مشارکت بانک ها در بازار اولیه برابر باصفر بوده و تمام اوراق را بورسی ها خریداری کردند.

بررسی ها نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل بازگشت بورسی ها به این بازار رشد نرخ سود اوراق بوده است. این نرخ در بالاترین درجات هفته های اخیر قرار گرفته است.

رکوردزنی نرخ سود اوراق بدهی دولتی

براساس آمارها و داده های بانک مرکزی تنها اوراق فروخته شده در هفته اخیر، اراد ۱۲۰ بوده است. این اوراق را دولت با نرخ سود بالایی فروخته است. طبق داده های بانک مرکزی نرخ سود اوراق فروخته شده برابر با ۲۶.۱۷ درصد بوده که تقریبا بالاترین سطح نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی بوده است. تاریخ سررسید این اوراق نیز البته سه ساله بوده و به همین دلیل بیشتر مورد علاقه فعالان بازار سرمایه بوده تا نهادهای مالی.

در نهایت بانک مرکزی درگزارش خود از وضعیت حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اخیر اعلام کرد ادامه حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری به ۲۳ اسفند ماه امسال موکول شده است.

 تامین کسری بودجه پایان سال روی شانه‌های بورس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....