تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 12:04
کد خبر : 161241

پانیذ طاحونی علمداری اقتصاددان کوچک :

تاریخچه بیت کوین و نحوه کارکرد آن

تاریخچه بیت کوین و نحوه کارکرد آن

پانیذ طاحونی علمداری دانش آموز پایه دهم انسانی از مدرسه علوی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : دنیای ارزهای دیجیتال روزبه روز در حال گسترش است و آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این دنیای هیجان انگیز را دارند، امری مهم محسوب می شود. بازار ارزهای دیجیتال از

پانیذ طاحونی علمداری دانش آموز پایه دهم انسانی از مدرسه علوی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : دنیای ارزهای دیجیتال روزبه روز در حال گسترش است و آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این دنیای هیجان انگیز را دارند، امری مهم محسوب می شود. بازار ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۰۹ و با ارائه بیت کوین به عنوان اولین رمزارز غیرمتمرکز کار خود را آغاز کرد و از آن زمان تا به امروز ارزهای دیجیتال رشد زیادی تجربه کرده اند؛ به طوری که امروزه هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد و با گذشت زمان به تعداد آنها نیز افزوده میشود .
رشد سریع این حوزه سبب شده تا اصطلاحات و مفاهیم جدیدی شکل بگیرند و به همین دلیل افرادی که می خواهند فعالیت خود را در این دنیا آغاز کنند، باید با این اصطلاحات آشنا باشند. در این دنیای هیجان انگیز و در چندین سال گذشته احتمالا نام کلمه هایی نظیر ارز دیجیتال، رمز ارزها، بیت کوین، بلاک چین و غیره را شنیده اید.

آیا میدانید بیت کوین چیست؟ طی چند سال گذشته، خرید بیت کوین به خوبی توجه عمومی را به خود جلب کرده و برخی را هم به ثروت هنگفتی رسانده است. در عین حال این ارز رمزپایه ( کریپتوکارنسی ) همواره مورد اتهام جرائم اینترنتی بوده و تفکر مردم درباره پول را به کلی تغییر داده است. بسیاری از دولتها هنوز هم نمیدانند در مورد بیت کوین باید چه تصمیمی بگیرند. اما واقعا این بیت کوین چیست و چگونه ساخته میشود؟

بیت کوین چیست؟

شبکه ای است که تحت کنترل هیچکس نیست. یک شکل جدید از پول دیجیتال است با یک تفاوت بزرگ با سایر پولها؛ هیچ کس آن را کنترل نمی کند . پول های معمولی به وسیله بانکهای مرکزی ایجاد می شوند؛ در واقع بانکهای مرکزی تصمیم میگیرند این پولها وجود داشته باشند تا به وسیله آن از دولت اوراق قرضه خریداری کنند. بانکها و شبکه پرداخت آن را به دقت کنترل می کنند تا بتوانند از امتیاز آن بهره مند شوند. آنها دروازه های سیستم مالی هستند. این ارز رمزپایه این رویه را تغییر داده است .

بیت کوین یک شبکه پرداخت غیر متمرکز است؛ یعنی نه یک شخص و نه یک کمپانی روی فرایند تولید و تغییر قیمت آن هیچ کنترلی ندارند. به جای آن، هرکسی روی شبکه کنترل پول خود را بر عهده دارد و هرکسی می تواند با دانلود نرم افزار رایگان اجرای آن روی کامپیوتر شخص یاشد، روی سیستم مالی تاثیر گذار باشد.

همچنین بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است که به صورت مجازی ساخته و نگهداری می شود. کسی آن را کنترل نمی کند، چاپ نمی شود و به وسیله نرم افزاهای رایانه ای که در سراسر جهان مشغول حل مسائل ریاضی هستند، تولید میشود . این ارز دیجیتال اولین نمونه، از ارزهایی است که با نام ارزهای رمز پایه شناخته می شوند .

چه کسی آن را خلق کرده است؟

» اثبات کار « یک برنامه نویس رایانه ای به نام ساتوشی ناکاموتو ایده تولید آن را مطرح کرد که یک سیستم پرداخت براساس اصل بود. ایده اصلی او تولید پول، مستقل از هر نوع مرکز دولتی، قابل انتقال به صورت مجازی، با سرعت انتقال بالا و با هزینه انتقال خیلی کم بود.این شخص (ساتوشی ناکاموتو ) نامی است که در همه جا به آن اشاره شده ولی در اصل ساتوشی ناکاموتو یک نام مستعار می باشد که شخص یا گروهی آن را به وجود آورده اند ولی یک مرد استرالیایی که همواره گمان می شد ربطی به “بیت کوین” دارد، بالاخره خود را به عنوان خالق این واحد پول دیجیتال معرفی کرد. این ادعا می تواند به حدس و گمان های فراوان در دنیای دیجیتال پایان دهد .

از آنجایی که این ارز دیجیتال تحت کنترل کسی نیست، یا باید قوانینی وجود داشته باشد یا افراد می توانند به راحتی هرگونه تخلفی مرتکب شوند. در این سیستم افراد می توانند برای کسی بیت کوین بفرستند سپس بگویند که این کار را انجام نداده اند؛ بنابراین این مشکلی است که به آن مصرف دوباره گفته می شود و بیت کوین در حال طراحی سیستمی است تا این مشکل را برطرف نماید .

در واقع کسانی که نرم افزار بیت کوین را روی کامپیوتر خود دارند، از طریق اینترنت به یکدیگر وصل می شوند، به این شبکه از کامپیوترها، شبکه پرداخت با بیت کوین گفته می شود که بخش مهمی از کل پدیده بیت کوین را شامل می شود . در واقع این ارز دیجیتال بدون این شبکه برداخت بی معنی خواهد بود .

چه کسی آن را چاپ میکند؟

هیچ کس. این یک پول فیزیکی نیست که توسط بانک مرکزی، بدون هیچ حساب و کتابی و با قوانین دولتی ایجاد شود. چنین بانک هایی برای پوشش بدهی ملی، اقدام به چاپ پول می کنند و این کار سبب کاهش ارزش پول خواهد شد . اما این ارز به صورت دیجیتال توسط هر کسی که به شبکه آن ملحق می شود ایجاد شده است و توسط قدرت رایانه ها در یک شبکه توزیع شده، استخراج ( ماین ) میشود . این شبکه همینطور تراکنش هایی که صورت می گیرد را بررسی میکند و به صورت موثر شبکه پرداخت خود را ایجاد می کند .

در کجا نگهداری میشوند؟

این ارز دیجیتال جسم فیزیکی ندارد و شما نمی توانید آن را در بانک پس انداز کنید. آنها وجود دارند فقط به این دلیل که شبکه موافق وجود داشتن آنها است و شما صاحب آن هستید، فقط به خاطر اینکه شبکه موافق این است که شما مالک آن باشید. سابقه مالکیت در یک دفتر کل، به نام بلاک چین ثبت می شود و توسط تمامی کامبیوتر های موجود در شبکه مشاهده و نگهداری می شود .

نمیتوان به اندازه بینهایت بیت کوین ایجاد کرد؟

پروتکل این ارز دیجیتال اجازه نمی دهد بیشتر از ۱۲ میلیون بیت کوین توسط ماینرها ایجاد شود. البته آنها را میتوان به صورت ۰۰۰۰۰۰۰۰۲ است که به افتخار بنیانگذار این ارز / واحدهای کوچکتر درآورد. کوچکترین واحد قابل تقسیم بیت کوین معادل ۰ به آن یک ساتوشی (همان طراح مجازیش)  می گویند .

پشتوانه بیت کوین چیست؟

پشتوانه ارزهای رایج، طلا و نقره است. از لحاظ تئوری اگر شما یک دلار را به بانک بدهید آنها بایستی به اندازه آن به شما طلا بدهند ( هر چند در عمل، این امکان وجود ندارد ) اما پشتوانه این ارز دیجیتال طلا نیست بلکه فرمولهای ریاضی است .

در سراسر جهان افراد از نرمافزارهای رایانه ای برای تولید آن استفاده میکنند. این فرمول ریاضی در اختیار همه است و هر کسی میتواند آن را بررسی کند . خود نرم افزار نیز منبع باز است. بنابراین هر کسی میتواند صحت عملکرد آن را تایید کند .

تدوین و تنظیم : فاطمه عارفی علمداری – دبیر اقتصاد

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....