تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 11:34
کد خبر : 162018

تاجیکستان و بازپس‌گیری هویت خود از روس ها

تاجیکستان و بازپس‌گیری هویت خود از روس ها

پرفسور مجید بیک محمد لوئی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : تاجیکستان موفق به بازپس‌گیری هویت خود از روس ها خواهد شد؟ / تاجیکستان نام‌های فارسی را جایگزین نام های روسیِ بناها میکند / کی کاووس به جای کالینین / سه هزار بنای تاریخی تغییر نام خواهد داد دولت تاجیکستان نام‌های

پرفسور مجید بیک محمد لوئی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : تاجیکستان موفق به بازپس‌گیری هویت خود از روس ها خواهد شد؟ / تاجیکستان نام‌های فارسی را جایگزین نام های روسیِ بناها میکند / کی کاووس به جای کالینین / سه هزار بنای تاریخی تغییر نام خواهد داد

دولت تاجیکستان نام‌های بیگانه بیش از سه هزار مکان جغرافیایی را به فارسی تغییر می‌دهد

دولت تاجیکستان از تصمیم خود برای تغییر نام حدود سه هزار و پانصد مورد از عوارض جغرافیایی این کشور، شامل رودها، کوه‌ها، یخچال‌های طبیعی و دریاچه‌ها از نام‌های باقی‌مانده از زمان شوروی به نام‌های بومی و فارسی یا مربوط به افراد تاریخی تاجیکستان خبر داد.

بسیاری از عوارض جغرافیایی تاجیکستان از زمان شوروی به نام افراد حزب کمونیست یا کاشفان روس در آسیای میانه نام‌گذاری شده، اما خبرگزاری تاجیکی «اَوِستا» و خبرگزاری روسی تاس خبر می‌دهند که دولت تاجیکستان تصمیم دارد فهرستی را که برای تغییر این نام‌ها تهیه کرده، به تصویب برساند.

بنا بر این فهرست، ازجمله نام یخچال کالینین (از انقلابی‌های بلشویک) به کیکاووس، از شاهان ایران باستان و قهرمانان شاهنامه فردوسی، و نام بزرگ‌ترین یخچال طبیعی پامیر از فِدچِنکو (از دانشمندان روس قرن نوزدهم) به وَنج‌یخ تغییر می‌یابد.

در فارسی تاجیکی به یخچال طبیعی، «پیریَخ» گفته می‌شود و ونج نام ناحیه‌ای است که یخچال طبیعی فدچنکو (با نام جدید ونج‌یخ) در آن قرار گرفته است.

تغییر نام یخچال طبیعی سرگو اُرژُنیکیدزه، از اعضای حزب کمونیست اتحاد شوروی، به اِسپیتامَن و یخچال مارشال الکساندر واسیلوسکی به میرزا تُرسون‌زاده از دیگر موارد این فهرست است. اسپیتامن از سرداران سُغدی‌تبار هخامنشیان بود که علیه اسکندر مقدونی قیام کرد و میرزا ترسون‌زاده از شاعران پارسی و سیاست‌مداران برجسته کشور تاجیکستان بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....